- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Renault Clio: Kører så godt som den ser ud


Af Søren Clauding – 5. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Clio ser godt ud på en meget moderne måde – det vil der næppe være mange, der modsiger. Tidløs er til gengæld et forkert ord at benytte, men da ingen for alvor kan se ind i fremtiden, er det for tidligt at fastslå, hvornår den moderigtige udstråling rinder ud.

 

Til gengæld har køberne alle muligheder for at anvende deres egen krystalkugle og sammensætte Clio’en efter deres egen smag. Der findes et utal af farve- og staffage kombinationer, både indvendig og udvendigt. Mange af dem vil mange sikkert betegne som ret frække, mens der også findes mere moderate, tidløse men måske også knap så spændende sammensætninger.

 

Fælles for dem alle er imidlertid, at de hægtes på en bil, hvis kørefærdigheder givetvis vil leve længere end bilens udseende. Det hænger sammen med, at Renault har skabt ikke bare en velkørende, sikker bil, men også en bil som er en ganske munter oplevelse.

 

Langt på literen

I forbindelse med de første globale prøvekørsler, som fandt sted i Toscana bjergområderne omkring Firenze i Italien, kunne man muntre sig med to nye motortyper, dels en 3-cylindret 90 hestes turbobenzinmotor, dels en 1,5 liters 4-cylindret turbodiesel, der gør det muligt at køre ikke mindre end 22,2 hhv. 29,4 km/l. De vil uden nævneværdi forskelle i fartpræstationer nogle måneder senere også findes i særligt økooptimerede udgaver, der kan køre 23,3 hhv. 31,3 km/l. Ganske imponerende tal, der dog næppe kan opnås i praksis, hvis man kører Clio’en som den lægger op til…


Den nye 4-cylindrede 1,5 liters dieselmotor.

Den nye 3-cylindrede 0,9 liters benzinmotor.


Affjedringen er nemlig forholdsvis fast. Ikke ubehagelig fast, men tilstrækkelig stram til at fastholde vejgrebet også ved hurtig kurvekørsel. I øvrigt er der forskel på benzin- og dieselversionerne: Benzinudgaven er med 60 færre kg på fronten knap så god til at absorbere mindre ujævnheder, som man ofte møder på de toskanske landeveje.

 

Renaults førstefødte

Den lille benzinmotor er Renaults første af slagsen i denne kategori. Den er ultra økonomisk og lyder godt, den giver til gengæld et lidt uregelmæssigt accelerationsmønster, som især fornemmes ved lav fart i 2. gear. Det er dog kun, når speederen trædes helt i bund. Det er svært for alvor at anke over dens funktion og denne iagttagelse hviler ikke tungt i helhedsindtrykket.

 

Dieselmotoren er til gengæld en sand drøm. Den er smidig, støjsvag, omdrejningsvillig, trækvillig, næsten livlig og føles ikke meget som en dieselmotor i traditionel forstand. Man oplever på én gang fornøjelsen ved det kraftige momentskub ved lave omdrejningstal og en mindre brutal kraftformidling end dieselmotorer typisk er eksponenter for. Det er en rigtig fin motor – bare nu ikke egenskaberne går fløjten, når den skal økooptimeres…

 

God bagageplads

Det store bagagerum er let at komme til, men den store kapacitet er dels opnået ved at snuppe lidt benplads fra bagsædepassagerne, dels ved at tage pladsen fra reservehjulet. Derved kommer bagagen til at ligge ret dybt i bagagerummet, hvilket er en smule besværligt, når der skal læsses På den anden side, qua et lavt tyngdepunkt, er det med til at sikre gode køreegenskaber, også når bilen kører med læs.

 

Udsynet bagud er ikke verdens bedste (men p-sensorer er en option), til gengæld frydes man over god oversigt over instrumenterne, hvad der stemmer udmærket med det omfattende udstyr. Et par visuelle detaljer, man lige bør give en overvejelse: Det er flot med pianolak, som er en option på visse varianter, men solen har let ved at fange lakeringen og blænde fører og passager. Det samme gælder elegante detaljer som forkromet indlæg i læderrattet. Det ser flot ud, men hvad nytter det hvis man kører galt, fordi solen lige har fundet sin egen vej ind gennem førerens øjelinser.

 

Internettets velsignelser

Renault Clio kan udstyres med moderne kommunikationsudstyr, som gør det muligt at udnytte internettets velsignelser via en 7” skærm, der dog ikke kan justeres og hvor læsbarheden varierer med siddeposition og lysreflekser.

 

Sidst, men for mange bilejere/campister ikke uden betydning: Renault Clio må, uanset variant, trække en anhænger med bremse på 1200 kg.


Renault Clio: Passion, priser og udstyr >>>





Hurtige fakta om Renault Clio:


Introduktion i Danmark: December 2012.

Basisudgave: Authentique med 75-hestes benzinmotor. Listepris: kr. 134.900.

Topversion: Dynamique med 90-hestes benzinmotor. Listepris: kr. 192.900.

Authentique udstyret inkluderer bl.a.: Fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-sidespejle med varme, fartpilot, radio med Bluetooth og USB, multijusterbart rat, sædevarme, LED kørelys. Isofix, højdejusterbart førersæde og sikkerhedsseler ved begge sæder, asymmetrisk splitbagsæde, hillstart.

Expression udstyret inkluderer yderligere bl.a.: Læderrat, manuelt klimaanlæg, tågeforlygter, 7” touchscreen med navigation, ratbetjening af multimediasystem.

Dynamique udstyret inkluderer yderligere bl.a.: håndfrit nøglekort, fuldautomatisk klimaanlæg, 16” alufælge, regnsensor, lyssensor.

Motorer:

Benzin:

4 cyl. 1,2, 75 hk, 0-100 km/t: 14,5 sek. Topfart: 167 km/t. 18,2 km/l. 127 g CO2/km.

3 cyl. 0,9 turbo, 90 hk, 0-100 km/t: 12,2 sek. Topfart: 182 km/t. 22,2 km/l. 104 g CO2/km.

3 cyl. 0,9 turbo, økooptimeret. 90 hk, 0-100 km/t: 11,8 sek. Topfart: 185 km/t. 23,3 km/l. 99 g CO2/km.

 

Diesel:

4 cyl. 1,5 turbo, 75 hk, 0-100 km/t: 14,3 sek. Topfart: 170 km/t. 27,8 km/l. 94 g CO2/km.

4 cyl. 1,5 turbo, 90 hk, 0-100 km/t: 11,9 sek. Topfart: 181 km/t. 29,4 km/l. 90 g CO2/km.

4 cyl. 1,5 turbo, 90 hk, 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 181 km/t. 31,3 km/l. 83 g CO2/km.

 

I øvrigt:

Længde: 4,06 m. Bagagekapacitet: 300 kg.




Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt