Renault Clio ser godt ud på en
meget moderne måde – det vil der næppe være mange,
der modsiger. Tidløs er til gengæld et forkert ord
at benytte, men da ingen for alvor kan se ind i
fremtiden, er det for tidligt at fastslå, hvornår
den moderigtige udstråling rinder ud.
Til gengæld har køberne alle
muligheder for at anvende deres egen krystalkugle og
sammensætte Clio’en efter deres egen smag. Der
findes et utal af farve- og staffage kombinationer,
både indvendig og udvendigt. Mange af dem vil mange
sikkert betegne som ret frække, mens der også findes
mere moderate, tidløse men måske også knap så
spændende sammensætninger.
Fælles for dem alle er imidlertid,
at de hægtes på en bil, hvis kørefærdigheder
givetvis vil leve længere end bilens udseende. Det
hænger sammen med, at Renault har skabt ikke bare en
velkørende, sikker bil, men også en bil som er en
ganske munter oplevelse.
Langt på
literen
I forbindelse med de første
globale prøvekørsler, som fandt sted i Toscana
bjergområderne omkring Firenze i Italien, kunne man
muntre sig med to nye motortyper, dels en
3-cylindret 90 hestes turbobenzinmotor, dels en 1,5
liters 4-cylindret turbodiesel, der gør det muligt
at køre ikke mindre end 22,2 hhv. 29,4 km/l. De vil
uden nævneværdi forskelle i fartpræstationer nogle
måneder senere også findes i særligt økooptimerede
udgaver, der kan køre 23,3 hhv. 31,3 km/l. Ganske
imponerende tal, der dog næppe kan opnås i praksis,
hvis man kører Clio’en som den lægger op til…
Den nye 4-cylindrede 1,5 liters dieselmotor.
Den nye 3-cylindrede 0,9 liters
benzinmotor.
Affjedringen er nemlig forholdsvis
fast. Ikke ubehagelig fast, men tilstrækkelig stram
til at fastholde vejgrebet også ved hurtig
kurvekørsel. I øvrigt er der forskel på benzin- og
dieselversionerne: Benzinudgaven er med 60 færre kg
på fronten knap så god til at absorbere mindre
ujævnheder, som man ofte møder på de toskanske
landeveje.
Renaults
førstefødte
Den lille benzinmotor er Renaults
første af slagsen i denne kategori. Den er ultra
økonomisk og lyder godt, den giver til gengæld et
lidt uregelmæssigt accelerationsmønster, som især
fornemmes ved lav fart i 2. gear. Det er dog kun,
når speederen trædes helt i bund. Det er svært for
alvor at anke over dens funktion og denne
iagttagelse hviler ikke tungt i helhedsindtrykket.
Dieselmotoren er til gengæld en
sand drøm. Den er smidig, støjsvag,
omdrejningsvillig, trækvillig, næsten livlig og
føles ikke meget som en dieselmotor i traditionel
forstand. Man oplever på én gang fornøjelsen ved det
kraftige momentskub ved lave omdrejningstal og en
mindre brutal kraftformidling end dieselmotorer
typisk er eksponenter for. Det er en rigtig fin
motor – bare nu ikke egenskaberne går fløjten, når
den skal økooptimeres…
God
bagageplads
Det store bagagerum er let at
komme til, men den store kapacitet er dels opnået
ved at snuppe lidt benplads fra bagsædepassagerne,
dels ved at tage pladsen fra reservehjulet. Derved
kommer bagagen til at ligge ret dybt i bagagerummet,
hvilket er en smule besværligt, når der skal læsses
På den anden side, qua et lavt tyngdepunkt, er det
med til at sikre gode køreegenskaber, også når bilen
kører med læs.
Udsynet bagud er ikke verdens
bedste (men p-sensorer er en option), til gengæld
frydes man over god oversigt over instrumenterne,
hvad der stemmer udmærket med det omfattende udstyr.
Et par visuelle detaljer, man lige bør give en
overvejelse: Det er flot med pianolak, som er en
option på visse varianter, men solen har let ved at
fange lakeringen og blænde fører og passager. Det
samme gælder elegante detaljer som forkromet indlæg
i læderrattet. Det ser flot ud, men hvad nytter det
hvis man kører galt, fordi solen lige har fundet sin
egen vej ind gennem førerens øjelinser.
Internettets
velsignelser
Renault Clio kan udstyres med
moderne kommunikationsudstyr, som gør det muligt at
udnytte internettets velsignelser via en 7” skærm,
der dog ikke kan justeres og hvor læsbarheden varierer
med siddeposition og lysreflekser.
Sidst, men for mange
bilejere/campister ikke uden betydning: Renault Clio
må, uanset variant, trække en anhænger med bremse på
1200 kg.
|