Peugeot arbejder målrettet på at nedbringe
miljøbelastningen. Dels gennem en bevidst reduktion
af brændstofforbruget på fabrikkens produkter, dels
gennem en stadig mere omfattende renovering af
produktionsmetoder og mere effektiv energiudnyttelse
i egne omgivelser.
Hvad det første angår, har vi netop haft anledning
til at køre nogle få kilometer i den nye Peugeot
3008 Hybrid4, som er inter mindre end verdens første
dieselhybrid. Den er på markedet midt på foråret og
suppleres med en Hybrid4 version af den nye 508.
Diesel og elektricitet
Idéen bag Hybrid4 er at anvende en i forvejen
energivenlig dieselmotor og kombinere den med en
elektromotor. Resultatet er i princippet det samme
som f.eks. Toyota og Honda har opnået med deres
hybridbiler. De er imidlertid baseret på
benzinmotorer og da dieselmotorerne som udgangspunkt
er 31 procent mere brændstofbesparende end
tilsvarende benzinmotorer, hvortil kan lægges en
yderligere besparelse på omkring 30 procent (af
dieselmotorens forbrug), bliver slutresultatet en
reduktion i brændstofforbrug på 51 procent,
sammenlignet med en benzindreven bil med samme
kraftpotentiale.
3008 Hybrid4 er udstyret med en 163 hestes
dieselmotor og en 37 hestes elmotor. Effekten for de
to kan direkte adderes, fordi den topper i forening
og man disponerer derfor over op til 200
hestekræfter i accelerationsfasen, kan køre 26,6
km/l og slipper 99 g CO2 ud pr. kørt kilometer. Men
ved hastigheder over 120 km/t er det alene
dieselmotoren, der står for fremdriften og det giver
selvfølgelig et andet forbrugsbillede ved den fart.
Trækker på hver deres hjulsæt
En elegant finesse er selve kraftoverførslen. 3008
er firehjulstrukken og i al sin enkelhed trækker
dieselmotoren i Hybrid4 udgaven på forhjulene mens
elektromotoren trækker på baghjulene. Bilen er
udstyret med det automatiske ”manuelle automatgear”,
ESG, som er en manuel gearkasse med automatisk
hydraulisk skifte. Det er en relativ langsommelig
skifteproces, der godt kan forekomme lidt
ukomfortabel, men i Hybrid4 tilfældet tager den
gear-løse elmotor over i dieselmotorens
gearskiftefase og det virker fortræffeligt.
Køreoplevelsen i 3008 Hybrid4 er på mange måder lidt
pudsig, fordi den umiddelbare fornemmelse er, at
hele motorteknikken lever sit eget liv. Det skal den
vel i virkeligheden også. Og bortset fra lydbilledet
er selve køreoplevelsen uangribelig. Momentet fra
elmotoren i samarbejde med den kraftige dieselmotor
er overbevisende og accelerationen er unik, fordi
det ikke mindst er i accelerationen,
firehjulstrækket på almindelig vej har sin
berettigelse. Vi har ikke prøvet bilen dybdegående –
det følger på et senere tidspunkt.
DONG Klimapartner
Hvad angår miljøhensynet i bred forstand har Peugeot
nu indgået en alliance som klimapartner med DONG.
Meget betegnende blev aftalen offentliggjort på
verdens mest energieffektive kul/koks baserede
elektricitetsværk på Avedøre Holme i København.
Alliancen indebærer, at Peugeot får ekspertbistand
fra DONG, som over de næste år skal gennemgå
energianvendelsen hos samtlige danske Peugeot
forhandlere. Målet er en reduktion i CO2 udledningen
over de næste tre år på 15 procent. Det handler om
mindre energianvendelse til f.eks. indeklima,
udluftning osv.
Den danske importør, Peugeot Danmark, er i øvrigt
den første organisation i bilbranchen, som
underskriver en klimapartnerskabsaftale med DONG.
Overskriften for Peugeots klima- og miljøstrategi er
”Bæredygtig mobilitet” og den omfatter alt, lige fra
design, materialevalg, produktion, brændstofforbrug
til brugeren, reservedels ombytter program og
genbrug/genvinding, når bilens levetid er forbi.
Miljøoptimering
”At indgå en klimapartnerskabsaftale med DONG er et
naturligt og vigtigt skridt i vores klima-og
miljøstrategi” siger Flemming Bak, adm. dir. hos
Peugeot Danmark. ”Med klimapartnerskabsaftalen
lukker vi det sidste led i værdikæden og det
betyder, at der nu er tænkt miljøoptimering ind i
alle led i en Peugeots rejse fra udvikling og
produktion til den står hos forhandleren, som nu
også er involveret i arbejdet med klima og
bæredygtighed.”
”Transportbranchen har stor betydning for den
samlede CO2-udledning, så det er meget positivt, at
store aktører går ind og tager et medansvar”,
fastslår salgsdirektør Allan Schefte, DONG Energy.
Anholt vindmøllepark
Udover energibesparelse i Peugeot forhandlernes
bygninger, ønsker Peugeot Danmark og deres
forhandlere også at fremme udbygningen af vedvarende
energi. Dette sker gennem køb af certifikater for
vedvarende energi, de såkaldte RECS certifikater.
Derved reserverer Peugeot strøm fra et af verdens
største havvindmølleparker, som netop nu er under
opførelse ved Anholt. Den reserverede strøm svarer
til det fremtidige forbrug i driften. |