På samme måde som Ford og andre producenter af
småbiler, har også Peugeot valgt at lancere den nye
208 med en af de små, vævre 3-cylindrede
benzinmotorer. I første omgang er der alene tale om
en sugemotor, siden kommer en turbo-version, og da
Ford og Peugeot har et vist samarbejde om den type
af motorer, vil det ikke undre, hvis
specifikationerne bliver meget lig hverandre.
Men her og nu er motoren på 1 hhv. 1,2 liter og
byder på 68 hhv. 82 hestekræfter hestekræfter.
Den er baseret på eksakt samme princip som Ford
EcoBoost motoren med forskudt ...
Man har
adskilt kølvandet fra motorblok og topstykke,
indbygget udstødningsmanifolden direkte i topstykket
og påmonteret katalysatoren på topstykket. Derved
reduceres opvarmningstiden markant, fordi kølvandet
cirkuleres omkring topstykket indtil motorblokken er
blevet så varm, at den har brug for at blive
afkølet. Så åbnes der for cirkulation af kølvandet
også omkring den del af maskineriet.
Hurtig varme i kabinen Derved man kommer
et af de karakteristiske minus'er ved de små
trecylindrede motorer til livs: De konventionelle
maskiner er lang tid om at levere varme nok til, at
man får glæde af varmen inde i kabinen og det tager
også lang tid før motoren forurener så lidt, at de
gældende miljønormer overholdes, fordi en
katalysator ikke fungerer når den er kold.
Brændstoføkonomien for de to motorer er hhv. 23,3 og
22,2 km/l, den mindst naturligvis bedst...
Peugeot har arbejdet målrettet på også at eliminere
en anden svaghed ved de 3-cylindrede motorer:
Vibrationerne og støjen, som skyldes at stemplernes
bevægelser ikke modvirker hinanden. Det er gjort
vha. en balanceaksel. Vi har prøvet 208'eren med 82
hk på en kortere tur og resultatet er forbilledligt.
Man er ikke sluppet af med den karakteristiske lyd
fra en 3-cylindret motor, men vibrationsniveauet er
fuldstændig som var den en konventionel 4-cylindret
benzinmotor, der gemte sig derude fortil.
|
|
|
|
|