- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var meget stor interesse for den nye VW Golf ikke mindst af jakkeklædte mænd med asiatisk udseende.


Paris Motorshow 2012 verdenspremierer:

VW Golf koncepter: Hver deres yderlighed


Af Søren Clauding – 2. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen havde valgt at præsentere den nye syvende generation af VW Golf i Berlin, kort tid inden Paris Motorshow. Men to varianter havde verdenspremiere på udstillingen i byernes by: Golf GTI og Golf BlueMotion. Endnu som koncepter men der går kun kort tid før de er klar til serieproduktion.

 

Som sådan er Golf VII GTI allerede født. Som et næsten produktionsklart koncept og for første gang bliver det muligt at vælge mellem to udgaver: 220 hk eller med Performance-pakke og 230 hk. Og selvfølgelig er den spækket med ægte GTI-detaljer som golfbold-gearknop, den røde streg i grillen og unikke emblemer.


Den er en naturlig del af Golf-programmet, og det er svært at forestille sig en generation af Golf uden en GTI. Tilbage i 2008 havde sjette generation Golf GTI i øvrigt også premiere på udstillingen. Dengang som i dag var der tale om en konceptbil, et studie, som er meget tæt på den GTI, der i syvende generation kommer på markedet i foråret 2013.

Golf GTI VII er udviklet sideløbende med den almindelige Golf, og det har været med til at sikre den som en integreret del af modelprogrammet. Det sikrer et design, der passer i modelfamilien, og det sikrer den bedst mulige opsætning af teknikken.

220-230 hk
Under den lave motorhjelm ligger en videreudviklet udgave af den kendte 2-liters TSI-motor, som yder 220 hk og afgiver et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm - henholdsvis 10 og hele 70 mere end i forgængeren. Men for første gang er der mulighed for at vælge en endnu sportsligere GTI, for Volkswagen har udviklet en Performance-pakke, som opgraderer motoren til 230 hk og samtidig tilføjer større bremser og et elektronisk tværspær på forakslen, som overfører kræfter til det yderste hjul i sving eller ved overstyring. Systemet giver også bedre stabilitet ved igangsætning.

Med standard-motoren klarer Golf VII GTI 0-100 km/t på 6,6 sek. og topfarten er 246 km/t. Det øgede moment i forhold til forgængeren giver f.eks. langt hurtigere acceleration fra 80-120 km/t. Alligevel er gennemsnitsforbruget sænket med 18 % til 16,7 km/l. Start-stop-system er standard og den nye Golf GTI opfylder EU6-normen, som træder i kraft i 2014.
Dobbeltkoblingsgearkassen DSG med seks trin er som før en mulighed. Det gælder også for udgaven med Performance-pakke. Performance-pakken sænker desuden accelerationstiden fra 0-100 km/t til 6,5 sek., og topfarten er begrænset til 250 km/t.

Den nye Golf GTI er lettere end sin forgænger, og i kraft af en ny undervogn og et nyt styretøj, vil den opleves mere dynamisk og villig end forgængeren.

 

31,3 km/l

Golf blue Motion er også endnu et koncept, men i begyndelsen af 2013 er den tredje udgave klar til serieproduktion. Den nye Golf BlueMotion på basis af Golf VII bliver en af verdens mest brændstoføkonomiske biler. I gennemsnit kan Golf BlueMotion køre 31,3 km/l, og CO2-udledningen er så lav som 85 g/km. Det er tal, som ligger tæt på den kendte Lupo 3L TDI, men den store forskel er, at Golf BlueMotion er en regulær familiebil med plads til fem personer og den har en topfart på 202 km/t.

1,6-liters TDI-motoren der præsterer op til 110 hk og 250 Nm (mellem 1.500-2.750 omdr./min.) er helt ny. Den er kendetegnet ved mindre friktion, en to-trins oliepumpe, forkortet opvarmningstid og mange andre detaljer. Dertil kommer en andre energisparende detaljer i Golf BlueMotion: dæk med ekstralav rullemodstand (fælge i 15'' og 16''), 5-trins gearkasse med længere udveksling, lavere vindmodstand, sænket undervogn og oxidations- og NOx-katalysatorer.





Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt