Volkswagen havde valgt at
præsentere den nye syvende generation af VW Golf i
Berlin, kort tid inden Paris Motorshow. Men to
varianter havde verdenspremiere på udstillingen i
byernes by: Golf GTI og Golf BlueMotion. Endnu som
koncepter men der går kun kort tid før de er klar
til serieproduktion.
Som sådan er Golf VII GTI allerede
født. Som et næsten produktionsklart koncept og for
første gang bliver det muligt at vælge mellem to
udgaver: 220 hk eller med Performance-pakke og 230
hk. Og selvfølgelig er den spækket med ægte
GTI-detaljer som golfbold-gearknop, den røde streg i
grillen og unikke emblemer.
Den er en naturlig del af
Golf-programmet, og det er svært at forestille sig
en generation af Golf uden en GTI. Tilbage i 2008
havde sjette generation Golf GTI i øvrigt også
premiere på udstillingen. Dengang som i dag var der
tale om en konceptbil, et studie, som er meget tæt
på den GTI, der i syvende generation kommer på
markedet i foråret 2013.
Golf GTI VII er udviklet
sideløbende med den almindelige Golf, og det har
været med til at sikre den som en integreret del af
modelprogrammet. Det sikrer et design, der passer i
modelfamilien, og det sikrer den bedst mulige
opsætning af teknikken.
220-230 hk
Under den lave motorhjelm ligger en videreudviklet
udgave af den kendte 2-liters TSI-motor, som yder
220 hk og afgiver et maksimalt drejningsmoment på
350 Nm - henholdsvis 10 og hele 70 mere end i
forgængeren. Men for første gang er der mulighed for
at vælge en endnu sportsligere GTI, for Volkswagen
har udviklet en Performance-pakke, som opgraderer
motoren til 230 hk og samtidig tilføjer større
bremser og et elektronisk tværspær på forakslen, som
overfører kræfter til det yderste hjul i sving eller
ved overstyring. Systemet giver også bedre
stabilitet ved igangsætning.
Med
standard-motoren klarer Golf VII GTI 0-100 km/t på
6,6 sek. og topfarten er 246 km/t. Det øgede moment
i forhold til forgængeren giver f.eks. langt
hurtigere acceleration fra 80-120 km/t. Alligevel er
gennemsnitsforbruget sænket med 18 % til 16,7 km/l.
Start-stop-system er standard og den nye Golf GTI
opfylder EU6-normen, som træder i kraft i 2014.
Dobbeltkoblingsgearkassen DSG med seks trin er som
før en mulighed. Det gælder også for udgaven med
Performance-pakke. Performance-pakken sænker desuden
accelerationstiden fra 0-100 km/t til 6,5 sek., og
topfarten er begrænset til 250 km/t.
Den nye
Golf GTI er lettere end sin forgænger, og i kraft af
en ny undervogn og et nyt styretøj, vil den opleves
mere dynamisk og villig end forgængeren.
31,3 km/l
Golf blue Motion er også endnu et
koncept, men i begyndelsen af 2013 er den tredje
udgave klar til serieproduktion. Den nye Golf
BlueMotion på basis af Golf VII bliver en af verdens
mest brændstoføkonomiske biler. I gennemsnit kan
Golf BlueMotion køre 31,3 km/l, og CO2-udledningen
er så lav som 85 g/km. Det er tal, som ligger tæt på
den kendte Lupo 3L TDI, men den store forskel er, at
Golf BlueMotion er en regulær familiebil med plads
til fem personer og den har en topfart på 202 km/t.
1,6-liters TDI-motoren der
præsterer op til 110 hk og 250 Nm (mellem
1.500-2.750 omdr./min.) er helt ny. Den er
kendetegnet ved mindre friktion, en to-trins
oliepumpe, forkortet opvarmningstid og mange andre
detaljer. Dertil kommer en andre energisparende
detaljer i Golf BlueMotion: dæk med ekstralav
rullemodstand (fælge i 15'' og 16''), 5-trins
gearkasse med længere udveksling, lavere
vindmodstand, sænket undervogn og oxidations- og
NOx-katalysatorer.
|