På efterårets største motorshow,
som fandt sted i Paris forleden, kom Land Rover med
en længe ventet nyhed: Den nye Range Rover. Og med
mindre man er kender, er det næsten ikke til at
skelne den fra den hidtidige.
Men man skal da også være
”kender”, for at anskaffe Land Rovers flagskib. En
regulær off-road’er, der traditionen tro er ligeså
komfortabel og velkørende på plan asfalt som den kan
håndtere de skrappeste udfordringer i terræn’et.
En af de store forskelle er en
markant lavere vægt. Range Rover har tabt sig ikke
mindre end 420 kg. Det er rigtig meget i en tid,
hvor stadig mere udstyr i bilerne vejer tungt, både
i bogstaveligste forstand og på konto’en for
brændstoføkonomi. Sidstnævnte havde også godt af at
føle et løft…
En af metoderne til at opnå den
lave vægt er materialevalget. Den nye Range Rovers
karrosseri og sammenbyggede chassisramme, den
såkaldte monocoque, er skabt helt i aluminium.
Gennemgribende ny
Den nye Range Rover er dermed en
gennemgribende ny bil. Ikke kun i kraft af en ny
monocoque men også i kraft af en fornyet teknologi i
snart sagt ethvert hjørne af den store bil.
Eksempelvis er Land Rovers unikke Terrain Response
system endnu mere ”intelligent” end det, der fandtes
i forgængeren. Det inkluderer nu en
automat-indstilling, hvor terræn’et til stadighed
analyseres og systemet derpå vælger mellem de
velkendte indstillinger til fem terræn-typer.
Desuden er bilens frihøjde forøget
med 18 mm fortil og 31 mm bagtil – og vadedybden er
nu 200 mm højere, så man kan køre med en Range Rover
på 900 mm dybt vand, uden at den kommer noget til.
Range Rover har naturligvis permanent firehjulstræk.
Motorudvalget består af to
turbodieselmotorer – en V8 og en V8, der præsterer
hhv. 255 hk og 335 hk. Den første af de to bringer
CO2 udledningen under 200 g/km (196 g/km). Det er
første gang i historien at en af de kraftfulde
terrænbiler er kommet så langt ned. Desuden kan
Range Rover leveres med en 504-hestes kompressor V8
benzinmotor – men den udleder dog 322 g/km! Og så
har Land Rover løftet sløret for at sidst i 2012 vil
man præsentere en hybrid-udgave, som kan køre i vand
– to ellers ret uforenelige størrelser.
Målet har været at kombinere det
bedste fra forskellige biltyper. Range Rover skal i
luksus segmentet måles op imod Mercedes-Benz
S-klasse, Audi A8, når det gælder støjforholdene,
S-klasse og Rolls Royce Ghost, når det gælder
kørselskomforten på plan vej og Land Rover Discovery
4, Mercedes GL og Lexus LX, når det handler om
terrænegenskaber og BMW X5 samt Audi Q7, når man ser
på forholdet mellem præstationer og økonomi.
|