- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot Onyx


Paris Motorshow 2012 – verdenspremierer:

Peugeot er inde i kampen - om opmærksomheden


Af Søren Clauding – 5. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er ingen vej uden om, når man er Peugeot. Hjemlandets kolossale internationale motorshow, som tiltrækker op imod 25 procent flere besøgende end den tilsvarende udstilling i Frankfurt (Paris og Frankfurt er på skift værtsby for efterårets vigtigste bilbegivenhed) giver mulighed for ekstra opmærksomhed. Den mulighed skal bruges og har man ikke lige en aktuel produktionsklar eyecatcher ved hånden, skaber man en Onyx…

 

Peugeot Onyx er et blikfang uden sidestykke. Men den er på ingen måde fremstillet af blik. Tværtimod. Dørene og forskærmene er af kobber, pudset op, så det får en helt speciel effekt, resten er skabt i kulfiber og målet, foruden at fange beundrende blikke, er at dokumentere, at Peugeot er helt på forkant udi den sportslige del af bilbranchen. Noget der ikke mindst er blevet nødvendigt efter at den franske fabrik har bortrationaliseret deltagelsen i international motorsport.

 

Ultra aerodynamisk supersportsvogn

Peugeot Onyx er da også et avanceret stykke mekanik. Den er en regulær ultra aerodynamisk supersportsvogn (cW=0,30) med 3,7 liters V8 centermotor, men den inkluderer også moderne hybridteknologi baseret på fabrikkens Hybrid4 teknologi. Den opsamlede bremseenergi kan genanvendes under acceleration og tilfører da oplevelsen 80 ekstra hestekræfter.

 

Det er Peugeots udviklingsafdeling, der i samarbejde med Peugeot Sport har stået for udviklingen af Onyx. Den er 4,65 meter lang og selve rammen, som er skabt i kulfiber, vejer kun 100 kg og er sammensat af kun 12 dele. Bredden er imponerende 2,20 meter og højden begrænset til 1,3 meter. Sammenlagt vejer hele herligheden kun 1100 kg.



208 GTi

Ny fra Peugeot er også en ægte GTi. Baseret på den nye lille 208 model og med aner tilbage til den legendariske 205 GTi. Sammenlignet med den almindelige 208 er sporvidden forøget med 1 cm fortil og 2 cm bagtil. Hjulene er 17” alufælge med 205 mm brede 45 procent lavprofildæk. Og i maskinrummet finder man en 200 hestes 1,6 liters turbomotor, en motor som også anvendes i Peugeot RCZ. Den lille landevejsfræser når 100 km/t på under 7 sekunder.


Peugeot 208 GTI.


Foruden 208 GTi præsenterede man i Paris også rally-varianten R5. Den er den længe ventede afløser for 207 Super 2000, der har oplevet stor succes i international rallysport – og også i Danmark, hvor den er regerende Danmarksmester. R5 er det nye rallyreglement, lige under WRC, men Peugeot R5 er dog ikke færdig udviklet og den vil først være klar på markedet sidst på foråret 2013.

 

Sportscoupé og bybil

RCZ R Concept havde også verdenspremiere i Paris. Den er en opdateret udgave af sportscoupéen RCZ, en smule facelifted og med mulighed for en 1,6 liters THP benzinmotor, der yder 260 hestekræfter. Peugeot selv fastslår, at den er den mest kraftfulde serieproducerede bil i Peugeots historie.


Peugeot RCZ Concept.


2008 Concept

Lidt i den anden ende af skalaen havde Peugeot også premiere på en by-konceptbil, 2008 Concept. Der er tale om en ”urban crossover”, 2,14 meter lang, i et attraktivt design og med den nye 1,2 liters 3-cylindrede 110 hestes turbomotor under hjelmen.


Peugeot 2008 Concept.

Peugeot i Motorradioen >>>






Peugeot 208 GTI.


Peugeot 2008 R5.


Peugeot 2008 Concept.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt