Ferrari har som bekendt bygget en
Enzo-model for 10 år siden. Opkaldt efter
grundlæggeren Enzo Ferrari. Og nu har Opel
præsenteret en Adam-model, opkaldt efter
grundlæggeren Adam Opel. Dér hører sammenligningen
stort set op, men ikke helt, for Opel Adam er ikke
en prisbillig discount mini (ligesom Ferrari Enzo
ikke er en discount-sportsvogn, hvis nogen skulle
være i tvivl). Den er derimod en eksklusiv lille
bil, som Opel har skabt, i øvrigt med italienske
Fiat 500 som målestok.
Det er første gang i historien, at
Opel bygger en såkaldt ”A-segment” bil, men Opel
Adam er en fin lille bil. Sammenligner man med Fiat
500, mangler den en historisk begrundelse. Det kan
være en ulempe, men det kan bestemt også være en
fordel. For på samme måde som visse bilkøbere falder
for Fiats succesrige retrobil, vil der givetvis også
være kunder, og måske ganske mange endda, der helst
vil frasige sig det historiske forløb og gerne vil
eksponere sig selv i en moderne, velkørende,
good-looking og ikke mindst maskulin bil.
Adams
naturlige omgivelser
Det med det velkørende må vi vente
til senere med at fastslå og påstanden om det
maskuline udtryk overlader vi til kvindekønnet at
bekræfte. Men Opel Adam er bestemt både good-looking
og moderne. Opel havde på sin egen tidsrigtige måde
valgt at præsentere Opel Adam for nogle håndfulde
særligt indbudte, inden åbningen af Paris
Motorshow’et i bilernes naturlige miljø, dvs. i
bybilledet. Så på hjørnet af Place d’Alma tæt, på de
store modehuse og Champs-Élysées i hjertet af
byernes by, parkerede pludselig en lille stribe af
de nye små Opel biler, hvorpå designchefen, Mark
Adams (ja, det er rigtigt, Adams designer hedder
Adams), i farverige vendinger og med store
armbevægelser på sin egen engagerende måde beskrev
hvorfor Opel Adams ser ud som den gør.
Mark Adams.
I knap så farverige vendinger er
der én meget vigtig grund: Opel vil med Adam både
understrege fabrikkens upgradede dynamiske image og
samtidig tjene penge. Det sidste har man i den grad
brug for og Adam er da også kun den første af i alt
23 ny lanceringer frem til 2016, som tilsammen skal
gøre den tyske GM-filial med de stolte traditioner
til en økonomisk sund virksomhed.
Opel ved udmærket, at det kun kan
lade sig gøre, hvis produkterne også er i orden. Det
er der intet der tyder på, at Adam ikke skulle være.
Flere penge i
eksklusive biler
Når Opel måler Adam op imod Fiat
500 er det en målestok, der kun skal stå, så længe
det handler om størrelse og pris. Sidstnævnte er
vigtig for at gøre bilen til den nødvendige
økonomiske succes. Derfor er der en god strategi
gemt i at bygge en lille bil, der næppe koster meget
mere at producere end andre småbiler på markedet,
når man først er gået i gang. Men ved at gøre bilen
til en lille eksklusiv sag, kan man sætte en højere
pris og derved tjene nogle flere penge. Forudsat at
kunderne altså vil købe bilen.
Men hvorfor skulle de ikke det?
For Opel Adam ser ikke bare godt
ud og er en veldesignet smart ting. Den er baseret
på moderne tænkning og avanceret miljørigtig
teknolog. Opel Adam er bare 3,7 meter lang.
Alligevel inkluderer udstyret fine features som det
nye ”IntelliLink” infotainment system, som
integrerer Android og iphone baserede smartphones.
De ”intelligente” telefoners personlige indhold
vises via en indbygget 7” skærm.
Nyt
motorprogram på vej
Den seneste generation
parkeringsassistent er også en option – et system,
som selv parallelparkerer bilen, men der kommer til
at gå et stykke tid, inden man kan levere Adam med
en ny 3-cylindret benzinmotor. Det er ikke
uvæsentligt, for en benzinøkonomi på 20 km/l for en
70-hestes benzinmotor er ikke lige præcis
skelsættende, men det rådes der altså bod på. Også
varme i rattet er en option.
Opel Adam er i øvrigt skabt for at
tilgodese individuelle kundeønsker. Den kan
bestilles i et utal af farver, ikke færre end 31
hjuldesigns og en mængde interiørdesign
kombinationer. I Danmark vil de første biler være
ude hos forhandlerne i marts 2013, men på det tyske
vejnet kan man møde den allerede omkring årsskiftet.
|