På Paris Motorshow handlede det
for Nissan først og fremmest om at dokumentere
fabrikkens satsning på miljø-rigtig bilkørsel. Men
samtidig dykkede Nissan tilbage i fabrikkens
ekspertise indenfor off-road kørsel, et område hvor
netop hensynet til miljøet er lige udenfor ruderne,
når man benytter bilerne til det, de er skabt til.
Nissans konceptbil TeRRA, er med
de kompakte mål og den helt nye 4x4
brændselscelle-el-drivlinje et godt bud på
videreførelse af Nissans succes med storbyegnede
SUV’er og crossovere.
Velegnet
også i storbyen
”Vores udfordring har været, at
tage Nissans styrker inden for SUV og crossovere med
over i nul emissionsæraen, hvor brændselsceller er
en af vores løsninger,” sagde Francoios Bancon, der
arbejder med produkt og strategi planlægning hos
Nissan i forbindelse med præsentationen. ”Vi ville
ikke skabe en bil, der er stor og robust til
ørkenen, men derimod en SUV velegnet til
storbylivet. Den unikke sædekonstruktion giver
samtidig et ekstra godt udsyn, der giver en følelse
af fuld kontrol. Også når det gælder kørsel i byen.”
Især med henblik på danske
breddegrader sagde Shiro Nakamura, som er senior
vice præsident og chief creative officer hos Nissan:
”Vi fandt inspiration blandt vores yngre kunder i
Nordeuropa. Vi har forsøgt at leve op til deres
ønske om bæredygtig mobilitet uden begrænsninger.”
Transportabel, trådløs instrumentering
Føreren medbringer en
transportabel instrumentenhed (en tablet – ligesom
en iPAD), der også fungerer som en slags intelligent
nøgle. Den sættes i, når bilen skal startes. Den
viser som standard eksempelvis hastighed og
lignende. Samtidig fungerer den også som telefon,
navigation og til musikafspilning. Når den ikke er i
bilen, kan den benyttes som enhver anden tablet. Den
forbliver dog hele tiden i kontakt med bilen.
I Nissan TeRRA sidder føreren
næsten i midten af en diagonal sædekonstruktion,
hvor bagsædepassageren sidder skråt bagud. Klappes
de tre passagersæder frem, er kabinebunden helt
flad.
Bæredygtig
4x4 offroad kørsel
Forhjulene drives af den
elektriske drivlinje, der kendes fra elbilen Nissan
LEAF. For at opnå fire-hjulstræk sidder der i begge
baghjul en elmotor, som også kendes fra Nissans
PIVO-konceptbiler. Derved opnår man bl.a. en flad
bund fordi der ikke er behov for trækaksler til at
drive baghjulene.
Motorrummet indeholder Nissans
egen, meget kompakte og flade
brintbrændselscellepakke. Effekt udnyttelsen
er på 2,5
kW/l. Og prisen rasler nedad på den type af
teknologi: Brændselsceller fra Nissan koster i dag
kun en sjettedel af prisen i 2005. Det skyldes
bl.a., at behovet for dyrt ædelmetal er nedsat til
en fjerdedel.
Og noget helt andet: Som en sjov
ting viste Nissan i Paris på ægte Sex and the City
manér en ny Yellow Cab til taxi kørsel i New York.
|