- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow 2012 verdenspremiere:

Nissan TeRRA SUV konceptbil til bæredygtig offroad kørsel


Af Søren Clauding – 13. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Paris Motorshow handlede det for Nissan først og fremmest om at dokumentere fabrikkens satsning på miljø-rigtig bilkørsel. Men samtidig dykkede Nissan tilbage i fabrikkens ekspertise indenfor off-road kørsel, et område hvor netop hensynet til miljøet er lige udenfor ruderne, når man benytter bilerne til det, de er skabt til.

 

Nissans konceptbil TeRRA, er med de kompakte mål og den helt nye 4x4 brændselscelle-el-drivlinje et godt bud på videreførelse af Nissans succes med storbyegnede SUV’er og crossovere.

 

Velegnet også i storbyen

”Vores udfordring har været, at tage Nissans styrker inden for SUV og crossovere med over i nul emissionsæraen, hvor brændselsceller er en af vores løsninger,” sagde Francoios Bancon, der arbejder med produkt og strategi planlægning hos Nissan i forbindelse med præsentationen. ”Vi ville ikke skabe en bil, der er stor og robust til ørkenen, men derimod en SUV velegnet til storbylivet. Den unikke sædekonstruktion giver samtidig et ekstra godt udsyn, der giver en følelse af fuld kontrol. Også når det gælder kørsel i byen.”

 

Især med henblik på danske breddegrader sagde Shiro Nakamura, som er senior vice præsident og chief creative officer hos Nissan: ”Vi fandt inspiration blandt vores yngre kunder i Nordeuropa. Vi har forsøgt at leve op til deres ønske om bæredygtig mobilitet uden begrænsninger.”

 

Transportabel, trådløs instrumentering

Føreren medbringer en transportabel instrumentenhed (en tablet – ligesom en iPAD), der også fungerer som en slags intelligent nøgle. Den sættes i, når bilen skal startes. Den viser som standard eksempelvis hastighed og lignende. Samtidig fungerer den også som telefon, navigation og til musikafspilning. Når den ikke er i bilen, kan den benyttes som enhver anden tablet. Den forbliver dog hele tiden i kontakt med bilen.



I Nissan TeRRA sidder føreren næsten i midten af en diagonal sædekonstruktion, hvor bagsædepassageren sidder skråt bagud. Klappes de tre passagersæder frem, er kabinebunden helt flad.

 

Bæredygtig 4x4 offroad kørsel

Forhjulene drives af den elektriske drivlinje, der kendes fra elbilen Nissan LEAF. For at opnå fire-hjulstræk sidder der i begge baghjul en elmotor, som også kendes fra Nissans PIVO-konceptbiler. Derved opnår man bl.a. en flad bund fordi der ikke er behov for trækaksler til at drive baghjulene.

 

Motorrummet indeholder Nissans egen, meget kompakte og flade brintbrændselscellepakke. Effekt udnyttelsen  er på 2,5 kW/l. Og prisen rasler nedad på den type af teknologi: Brændselsceller fra Nissan koster i dag kun en sjettedel af prisen i 2005. Det skyldes bl.a., at behovet for dyrt ædelmetal er nedsat til en fjerdedel.

 

Og noget helt andet: Som en sjov ting viste Nissan i Paris på ægte Sex and the City manér en ny Yellow Cab til taxi kørsel i New York.


Nissan i Motorradioen >>>
Nissan TeRRA:






Nissan Pivo.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt