Den nye Mazda 6 så første gang
projektørernes lys, da den havde verdenspremiere på
Moskva Motorshow for nylig og i Paris var man så
klar med stationcar udgaven. Det er en bil, som i
sagens natur er baseret på Mazda 6 Sedan, men sjovt
nok er akselafstanden på den nye stationcar 8 cm
kortere end for sedan’en.
Der er imidlertid tale om en meget
vigtig bil på især de vesteuropæiske markeder hvor
man i højere grad køber stationcars end biler med
udvendigt bagagerum. Det er da også
stationcarudgaven, Mazda begynder med at producere,
hvilket bl.a. indebærer, at når den introduceres i
Danmark i januar 2013 er det stationcar modellen vi
først kommer til at se. Sedan’en følger dog hurtigt
efter.
Mazda 6 er baseret på Mazda’s
SKYACTIV teknologi, som indebærer at man
super-optimerer bl.a. motorerne med henblik på bedst
mulig brændstoføkonomi sat i forhold til kræfter.
Det er dog samme motorer, der benyttes i Mazda 6 som
også leveres i CX-5, men det gør dog ikke sagen
ringere, tværtimod er oplevelsen af de nye motorer
meget positiv i CX-5 (læs
f.eks. vores test af Mazda CX-5 hér >>>).
I 6’eren bliver brændstoføkonomien
endnu bedre, fordi der er tale om biler med mindre
luftmodstand (cW=0,28 for stationcar’en). Mazda selv
forventer en brændstoføkonomi for 2,2-liters
dieselmotoren på 22,7 km/l for stationcarudgaven.
Den længere akselafstand på
sedan-versionen er dog ikke helt genspejlet i
forskel på bilernes ydre dimensioner. Således målet
stationcarudgaven 4,80 meter i længden og det er kun
6,5 cm kortere end sedan’en. Den har dog en større
bagagekapacitet end udgaven med udvendigt bagagerum:
522 liter kontra 489.
Mazda i Danmark forventer at den
nye Mazda 6, der nu har 2-liters benzinmotor som
basis-maskineri modsat 1,8 liters motor i den
udgående model, vil koste omkring 300.000 kroner.
Som sådan er der tale om et lille prisfald, men
bilerne er ikke direkte at sammenligne.
|