En af de helt store overraskelser
på Paris Motorshow var Hyundais erklæring om at man
vil tilbage i rallysporten på det aller ypperste
niveau. Med en helt ny rally-bil, skabt indenfor det
såkaldte WRC reglement (WRC=World Rally
Championship) er den hensigten, at man vil blande
sig i toppen indenfor en overskuelig fremtid – men
ikke mindst at de erfaringer, man kan hente i den
særdeles krævende og udfordrende sportsgren, skal
komme de almindelige bilkøbere til gode.
”Vores deltagelse vil demonstrere
Hyundais ingeniørkunst og vores produkters
pålidelighed og vil også medvirke til at forbedre
vores serieproducerede biler i fremtiden,” fastslog
Mark Hall, som er Hyundais europæiske
marketingdirektør i forbindelse med afsløringen i
Paris.
Vil selv
Der er ikke mange detaljer om
Hyundais nye rally-engagement, men man summerede
fabrikkens ikke udprægede succesrige forbindelse til
sporten op og fastslog, at efter at man havde
trukket sig ud af rallysporten i 2003 har Hyundai
haft et ønske om selv at udvikle en rallybil og selv
forestå deltagelsen i WTC i stedet for at lade andre
varetage opgaven.
Indenfor rallysporten er det ofte
set, at en bilfabrik har outsourcet deltagelsen i
Rally-VM til private ekspert-teams. Det har iblandt
været en succes, men var det ikke i den periode,
hvor Hyundai var aktiv tilbage i perioden 2000-2003.
Brintbil i
København
I øvrigt præsenterede Hyundai i
Paris en brændselscellebil, en brintbil om man vil,
som bestemt ikke er uinteressant set ud fra et dansk
synspunkt. Hyundai har nemlig indgået en
leasingaftale med Københavns bystyre om 15 ix35
brintbiler, der skal indgå i en udviklingsproces,
der for Københavns vedkommende skal medvirke til at
gøre bilen CO2 fri inden 2025.
”Vi er meget stolte over at
København har valgt Hyundai som leverandør af
brintbiler,” siger Hyundais danske direktør, Niels
Rønnebech. ”Byen fortjener masser af ros for
derigennem at bidrage til at udvikle den nye
teknologi.”
|