- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow 2012 verdenspremiere:

Hyundai i20 WRC skal bidrage til udviklingen


Af Søren Clauding – 5. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de helt store overraskelser på Paris Motorshow var Hyundais erklæring om at man vil tilbage i rallysporten på det aller ypperste niveau. Med en helt ny rally-bil, skabt indenfor det såkaldte WRC reglement (WRC=World Rally Championship) er den hensigten, at man vil blande sig i toppen indenfor en overskuelig fremtid – men ikke mindst at de erfaringer, man kan hente i den særdeles krævende og udfordrende sportsgren, skal komme de almindelige bilkøbere til gode.

 

”Vores deltagelse vil demonstrere Hyundais ingeniørkunst og vores produkters pålidelighed og vil også medvirke til at forbedre vores serieproducerede biler i fremtiden,” fastslog Mark Hall, som er Hyundais europæiske marketingdirektør i forbindelse med afsløringen i Paris.

 

Vil selv

Der er ikke mange detaljer om Hyundais nye rally-engagement, men man summerede fabrikkens ikke udprægede succesrige forbindelse til sporten op og fastslog, at efter at man havde trukket sig ud af rallysporten i 2003 har Hyundai haft et ønske om selv at udvikle en rallybil og selv forestå deltagelsen i WTC i stedet for at lade andre varetage opgaven.

 

Indenfor rallysporten er det ofte set, at en bilfabrik har outsourcet deltagelsen i Rally-VM til private ekspert-teams. Det har iblandt været en succes, men var det ikke i den periode, hvor Hyundai var aktiv tilbage i perioden 2000-2003.

 

Brintbil i København

I øvrigt præsenterede Hyundai i Paris en brændselscellebil, en brintbil om man vil, som bestemt ikke er uinteressant set ud fra et dansk synspunkt. Hyundai har nemlig indgået en leasingaftale med Københavns bystyre om 15 ix35 brintbiler, der skal indgå i en udviklingsproces, der for Københavns vedkommende skal medvirke til at gøre bilen CO2 fri inden 2025.

 

”Vi er meget stolte over at København har valgt Hyundai som leverandør af brintbiler,” siger Hyundais danske direktør, Niels Rønnebech. ”Byen fortjener masser af ros for derigennem at bidrage til at udvikle den nye teknologi.”


Hyundai i20 WRC.


Hyundai ix35 Fuel Cell.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt