Kik godt på billederne til højre.
Audi crosslane coupé viser Audis nye ansigt. Måske.
For den er stadig på konceptniveau, men indikerer
nytænkning, når det gælder hvordan en Audi kan se
ud, lidt ud i fremtiden.
Men crosslane coupé et ikke kun et
visuelt udtryk. Det handler også om bil- og
drivlinekoncept. Teknik, konstruktion og design
fusioneres nemlig med hinanden på en ny måde. Bilen
går med en Multimaterial Space Frame helt nye veje,
når det gælder vægt, omkostninger og samlet
energibalance og repræsenterer et nyt skridt for
Audi ultra - letvægtsprincippet fra Audi.
Plug-in hybrid
Der er tale om en plug-in hybrid
baseret på en 1,5-liters, 3-cylindret TFSI-motor,
som er udviklet i Audis eget regi, samt to elmotorer
gør det muligt at køre ikke mindre end 90,9 km/l og
samtidig kun forurene atmosfæren med 26 g CO2 pr.
kørt kilometer. Tilsammen præsterer de tre motorer
op til 177 hk. Audi crosslane coupé klarer 0-100
km/t på 8,6 sek. – kører man på elektricitet alene
tager det 9,8 sek. Tophastigheden ligger på 182
km/t. Litium-ion-batteriet giver med sine 17,4 kWh
en elektrisk rækkevidde på ca. 86 kilometer.
Bilen kan køre op til 130 km/t ved
elektrisk drift. Fra ca. 55 km/t tillader
drivlinesystemet, at både TFSI-motoren og
generatoren kobles sammen med drivlinen. Over 130
km/t sker driften primært via den 3-cylindrede
benzinmotor, som efter behov kan få hjælp fra EM 1.
2+2 med avanceret
bagagerum
Audi crosslane coupé er bygget som
en 2+2 på 4,21 meters længde. Den er 1,88 m bred,
1,51 m høj og akselafstanden udgør 2,56 m.
Bagagerummet danner en separat fordybning i
karrosseristrukturen og er forbundet med
bagsæderyglænene, som er adskilt fra sædehynderne.
Med et tryk på en knap kører hele enheden ca. 40 cm
fremad rent elektrisk - på den måde kan taget gå i
hak i slutpositionen, hvor det beskytter bagagen.
Samtidig bliver der adgang til niveauet under
bagagerummet, hvor der er et fladt opbevaringsrum
til snavsede eller våde genstande.
Det indvendige design i Audi
crosslane coupé viderefører det ydre formsprog med
de geometrisk, klare grundelementer og
instrumentafdækningen og luftdysernes gitre er
f.eks. trapezformede.
Audi A3 Sportback
Den nye stationcar-variant, Audi
A3 Sportback, har et sportsligt og udstrakt design.
Den er blot 4,31 meter lang, og i sammenligning med
A3 3-dørs har den 5-dørs model 35 mm mere
akselafstand. De relativt smalle, stærkt hældende
C-stolper og den diskrete tagkantspoiler
understreger A3 Sportbacks sportslige ambitioner, og
det samme gælder sidespejlene, der ligesom på en
sportsvogn er monteret på dørene.
Audi ultra-letvægtsprincippet har
allerede i lang tid været en bærende søjle for
mærket. For den nye A3 Sportback betyder det, at
vægten sænkes med op til 90 kg i forhold til
forgængeren. I udgaven med 1,4 TFSI-motor vejer
5-dørs bilen uden fører nu kun 1.205 kg.
Bagagekapaciteten er på 380 liter og når ryglænene
er klappet frem kan den rumme 1220 liter.
Audi S3
Den nye Audi A3 Sportback
forventes på det danske marked i februar/marts 2013.
Audi leverer i første omgang bilen med en TDI- og to
TFSI-motorer. Lidt senere følger yderligere to
diesel- og to benzinmotorer.
Stort set samtidig kommer også
Audi S3, som bl.a. præsterer op til 300 hk. 2-liters
TFSI-motoren har en stor slaglængde og er nyudviklet
helt fra bunden. Mellem 1800 og 5500 omdr./min.
leverer den et konstant drejningsmoment på 380 Nm.
0-100 km/h klares på 5,1 sek. i forbindelse med den
automatiske S tronic gearkasse og med manuel
gearkasse tager det 5,4 sek. Topfarten er
elektronisk begrænset til 250 km/h. Alligevel formår
den at køre 14,5 km/l – med S-tronic gearet. S3 har
permanent ”quattro” firehjulstræk.
|