- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Helt ny Mazda6

Købes med hjertet – fornuft, kvalitet og udstyr følger med


Af Søren Clauding – 17. december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Mazda6 er en smuk bil, designmæssigt vellykket, og så er den også en stor bil. Det går imod småbils-tendensen, men hvis ikke man føler det tvingende nødvendigt, at følge strømmen, er Mazda6 en bil, som det er helt og aldeles tilladt at købe med hjertet. Man får nemlig ved samme lejlighed masser af fornuft, kvalitet og udstyr med i prisen. Samt udmærkede køreegenskaber.

 

Sidstnævnte gav de første testkilometer kun en indikation af. Regnen silede ned og juletrafikken var mærkbar. Men indtrykket af en fast ”mellemeuropæisk undervogn” var uomtvisteligt. Det samme gælder et gearskift, som med små faste bevægelser efterlader en sportslig fornemmelse, der harmonerer udmærket med undervognen og de 165 benzin-heste, der sprudlede under motorhjelmen. Samme motor i øvrigt, som vi tidligere har prøvet i Mazda CX-5 baseret på den såkaldte SkyActiv princip.



Lavt støjniveau, få vibrationer fra motoren. Flere kommentarer bliver det ikke til kørefærdighederne i denne omgang – det vender vi tilbage til på et senere tidspunkt.

 

Og der er da også så meget andet at sige om den nye Mazda.

 

Priser fra 300.000 kroner

Tag udgangspunkt i, at den billigste version kun koster 300.000 kroner. Uanset det er en stationcar eller en sedan. For når bilen kommer på markedet i begyndelsen af januar, vil den kunne købes i begge udgaver, for den samme pris. Det er usædvanligt, for normalt er en stationcar dyrere end en sedan. Hos Mazda forklarer man prisligheden med at der størrelsesmæssigt er en lille forskel på de to biler – sedan’en er 6,5 cm længere end stationcar’en. Men det burde ret beset ikke gøre den store forskel.

 

Forklaringen er nok snarere, at Mazda vil tilbage blandt de førende i segmentet for de store mellemklassebiler. Hér spiller begge biltyper en vigtig rolle. Da prisen i Danmark ikke mindst for tiden er en anden vigtig faktor, er det afgørende at markere sig prismæssigt attraktivt i forhold til konkurrenterne. Og det gør man, også fordi de større motor- og udstyrsversioner ikke er markant dyrere.

 

For 50.000 kroner oven i ”Core”-prisen på de nævnte 300.000 kroner får man ikke alene 165 hestekræfter i stedet for 145, man får også en klækkelig udvidelse af udstyrsniveauet. Basisudstyret ”Core” inkluderer bl.a. 17” letmetalfælge, aircondition, hill-holder og Smart City Brake Support. Mellemudstyret ”Vision” omfatter desuden bl.a. ”Rear Vehicle Monitoring”, mørktonede bageste sideruder og bagrude, regnsensor, tågeforlygter, tagræling (på stationcar’en), 5,8” trykfølsomt multidisplay, fartpilot, 2-zone klimaanlæg.

 

23,8 km/l med 150 dieselheste under hjelmen

Lægger man yderligere 45.000 kroner oveni, får man en økonomisk 150-hestes dieselmotor, en motor der indebærer, at den 4,87 meter lange sedan kan køre ikke mindre end 23,8 km/l og ved samme lejlighed kun slipper 108 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer. Det er et meget fint tal. Det tilsvarende tal for stationcar-versionen er 22,7 km/l, hvilket fortrinsvis kan tilskrives en anelse større luftmodstand.

 

Forklaringen på de fine forbrugstal finder man i Mazda’s SkyActiv princip. Det er beskrevet i forbindelse med den første test af Mazda CX-5 (læs test af Mazda CX-5 hér >>>), men kort fortalt betyder det at man optimerer eksisterende teknologi i stedet for at opnå fine forbrugstal vha. ny teknologi som f.eks. hybrid og el-drift. Mazda har dog i nogle af varianterne (bl.a. alle dieselmotorerne) benyttet det, man kalder i-ELOOP, som er baseret på en såkaldt superkondensator. Bremseenergien leverer strøm til opladningen og strømmen kan hurtigt afgives til bilens elektriske systemer. Derved benyttes motorkræfterne alene til at drive bilen.


Karrosseriet er 100 kg lettere end på forgængeren.


Kvalitet og brug

Kvaliteten i en Mazda er uomtvistelig. Mazda er gang på gang topscorer, når der måles på kvalitet, i lighed med mærkets japanske kolleger. Men man har også inkluderet mange detaljer, som tilsammen gør bilen yderst brugsrigtig.

 

Der er f.eks. rigelig plads på bagsædet i begge karrosseriudgaver, også selvom akselafstanden på sedan’en har muliggjort overmåde megen benplads. Bagagerummene er store i begge karrosserivarianter og de er regulære. Desuden opnås et næsten plant bagagerumsgulv, når bagsæderyglænene ved et let træk i let tilgængelige greb i siden af bagagerummet lægges ned.

 

 

Interiørdesignet er enkelt, overskueligt og ganske nydeligt. Den store multimedieskærm er inkorporeret som en del af designet af instrumentbordet – tak for det – og der er mange funktionelle løsninger – f.eks. et utal af kop/flaskeholdere.



Nyt i Mazda6

For det første er den nye Mazda6 en helt ny bil. Den har ingen som helst teknisk fællesskab med den tidligere generation.

 

Adaptiv fartpilot er nu også en option. Den fungerer ved hastigheder fra 20 km/t til 200 km/t. Dvs. systemet kan fastholde afstanden til en forankørende bil. Systemet advarer endvidere, hvis man er for tæt på en forankørende og det kan automatisk bremse bilen, hvis et sammenstød ellers er uundgåeligt.

 

Benzinmotoren på 145 hk er helt ny og en ”neddroslet” 2-liters motor. Tilsvarende er 2,5 liters motoren på 192 hestekræfter en forstørret 2-liters maskine. De øvrige motorer kendes fra CX-5.

 

I Danmark introduceres den nye Mazda6 officielt ved Åbent Hus arrangementer hos forhandlerne d. 19.-20. januar 2013. Men den kan allerede nu så småt ses hos forhandlere rundt om i landet.


Mazda 6 First Test i Motorradioen Del 1 >>>

Mazda 6 First Test i Motorradioen Del 2 >>>



Fakta om Mazda6:


Identiske listepriser på sedan/stationcar udgaverne:

Benzin:

Core: 145 hk/210 Nm, 6 man. gear (18,2/17,9 km/l): kr. 299.995

Vision: 165 hk/210 Nm, 6 man. gear (16,7 km/l): kr. 349.995

Vision: 165 hk/210 Nm, 6 aut. gear (16,7 km/l): kr. 379.999

Optimum: 192 hk/210 Nm, 6 aut. gear (15,9/15,6 km/l): kr. 459.997

Diesel:

Vision: 150 hk/380 Nm, 6 man. gear (23,8/22,7 km/l): kr. 394.995

Vision: 150 hk/380 Nm, 6 aut. gear (20,8/20,4 km/l): kr. 424.999

Optimum: 175 hk/420 Nm, 6 man. gear (22,2/21,7 km/l): kr. 474.998

Optimum: 175 hk/420 Nm, 6 aut. gear (20,8/20,4 km/l): kr. 504.992


Link til importøren


 

Der er endnu mere benplads på bagsædet i sedan-udgaven (ovenfor) end i stationcar-versionen (nedenfor).

 

Bagagerummet i sedan-udgaven rummer 489 liter. Det er ophængt i bøjler, der forsvinder ind i panelet, når bagklappen lukkes.

 

Bagagerummet i stationcaren rummer 506 liter. Bagagerumsdækkenet følger med op, når bagklappen åbnes, det kan endvidere afmonteres og anbringes under bagagerumsbunden. Praktisk og gennemtænkt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt