I 2007 præsenterede Kia den første banebrydende
cee’d. Den har fået et løft undervejs og nu er man
klar med 3. generation af en bil, der sammen med
søstermodellen fra Hyundai, i30, skubber gevaldigt
til konkurrenterne i den lille mellemklasse, det
såkaldte C-segment.
Ikke bare har designerne fået væsentlig friere
hænder end det ofte ses, når der skabes den form for
fælles udvikling, de har både skabt designs, der
adskiller bilerne fra hverandre og samtidig giver
dem deres helt egen karakter på et stærkt
konkurrencebetonet marked.
Karakteristisk Kia-front
Den nye Kia cee’d så første gang dagens lys på
Genève Motorshow i foråret og mens chefdesigner
Peter Schreyers karakteristiske frontparti passer
bedre til visse modeller end til andre, er det
enkelt at fastslå, at det sidder lige i øjet, når
det gælder den nye cee’d.
Hvis man ser på hvilken succes, Hyundai har haft i
2012, hvor den nye i30, som blev introduceret i
foråret, er blevet den mest solgte bil i C-segmentet
indtil nu, er der alle mulige udsigter til, at de to
i fællesskab bliver klart de mest solgte i år. En
position, de bestemt har gjort sig fortjent til.
Mange forskelle
Selvom platformen er den samme, er forskellighederne
mange. Ikke kun udvendigt har Kia cee’d i kraft af
Peter Scheryer designet gjort et stærkt dynamisk
fremskridt. Også indvendigt, hvor linjeføringen dog
er lidt mere konservativ, er instrumenteringen
radikalt anderledes. Instrumenteringen er
koncentreret om og rettet imod føreren, let at
overskue og den første korte prøvetur afslørede ikke
regulære fejlplaceringer.
Pladsforholdene i kabinen er unikke med
bagsædebenpladsen som forbillede for hvad man kan
opnå trods et strømlinet design. Det er virkelig
vellykket. Bagagepladsen har ikke lidt derunder,
tværtimod er den vokset til ikke mindre end 380
liter (40 liter mere end den tidligere model), let
tilgængelig plads under en højt opslående bagklap.
Stationcar til oktober
Pladsen vokser i øvrigt til ikke mindre end 528
liter, når den omsættes i den stationcar-variant,
der følger i oktober måned.
I hatchback-udgaven kan bagagerumsvolumenen udvides
til 1300 liter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Rat-varme er standard
Mest overbevisende er imidlertid udstyrsniveauet.
Den billigste variant koster 190.000 kroner. Den er
udstyret med en 1,4 liters 100-hestes benzinmotor, 6
manuelle gear og et standardudstyr, der inkluderer
seks airbags, Vehicle Stability Management, Hill
Assist Control plus naturligvis ABS, ESC med
tractioncontrol etc. Højere udstyrsvarianter
tilbyder Lane Departure Warning, elektrisk p-bremse,
adaptive forlygter og kurvelys.
Aircondition med køl i handskerummet er standard i
basismodellen ”Active”, det samme er sædevarme,
el-ruder foran, fjernbetjent centrallås,
el-sidespejle med varme, ratbetjent audioanlæg med
AUX, USB – ipod indgang, læderrat og noget så
usædvanligt som varme i rattet.
Mere udstyr - flere heste
”Active Plus” udstyret, som koster 15.000 kroner
oven i, omfatter bl.a. ratbetjent fartpilot med
hastighedsbegrænser, tågeforlygter og el-ruder ved
bagsædet. Topudstyret hedder hhv. Premium eller
Premium Plus og det kan alene leveres med de
kraftigere motorer.
Derved bliver merprisen naturligvis noget højere.
Den dyreste variant er udrustet med 128 dieselheste
og koster godt 300.000 kroner, men så inkluderer
udstyret f.eks. også 17” alufælge, 2-zone
klimaanlæg, regnsensor, luftdyse ved bagsædet,
p-sensor, Lane Departure Warning og Smart Key
system.
Flest hk = bedste økonomi
Foruden 1,4 liters benzinmotoren tilbydes også en
135-hestes 1,6 liters GDI-motor, der trods sin
mer-effekt giver bedre benzinøkonomi: 19,2 km/l
versus 17,9 km/l. Begge tal er dog meget fine for
benzinmotorer.
Vælger man alternativt en 90-hestes diesel eller en
128 hestes diesel, er tallene hhv. 25 km/l og 27
km/l. Og ja, det er korrekt: Også på dieselsiden er
den kraftige motor den mest brændstoføkonomiske.
Større kørselskomfort - mere præcis
Det første korte køreindtryk vidnede om, at
fabrikken har arbejdet meget med affjedringen og
styrepræcisionen. Affjedringen er lidt blødere og
dermed mere komfortabel end hos forgængeren, men
samtidig styrer bilen bedre.
Den elektriske servostyring giver ikke helt den
føling med underlaget, som vi kunne ønske, men det
er et Hyundai/Kia fænomen, som har eksisteret i en
årrække og erfaringsmæssigt er det noget, man vænner
sig til i løbet af nogle dage.
7 års garanti
Sidst men ikke mindst tilbyder Kia som alle de
øvrige modeller også 7 års garanti på den nye cee’d.
Link til importøren
|