- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Test: Hyundai i30 Stationcar og i20 1,1 CRDi

Ultra rummelig, flot design – og god brændstoføkonomi


Af Søren Clauding – 21. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sidst i august vil den være klar til det danske marked, en stationcar, det er værd at vente på, hvis pladsforhold og elegant design – plus en fornuftig økonomi – har betydning på prioriteringslisten. Hyundai i30 Stationcar hedder den, stationcarversionen af den bil, der til dato i år har taget føringen på det danske marked for C-segment biler, til trods for at den først blev lanceret midt på foråret (læs vores test af Hyundai i30 hér >>>).

 

Tallene taler deres eget sprog: Bilen måler 4,49 meter i længden og bagagerummet indeholder ikke mindre end 528 liter, som oven i købet kan forøges til hele 1,6 kubikmeter. Det er et flot konstruktionsmæssigt arbejde, især set i lyset af, at bilen er ligeså dynamisk og elegant, ja måske endda mere, end 5-dørs udgaven og også at pladsen er opnået uden at tage benplads fra bagsædepassagererne.

 

Forbilledlige pladsforhold

Det er en rigtig flot bil, Hyundai har skabt, og den lander i et segment, hvor der sælges mange stationcars, fordi bilerne prismæssigt har bevæget sig ud over småbils niveauet og måske ofte lander i familier, hvor man kun har én bil og hvis man har flere, da i hvert fald har brug for en bil med god plads.

 

Det har Hyundai i30 Stationcar. Meget regulær plads og ekstra fralægningsrum under bagagerumsbunden, både flade (over den del af bagagerummet, hvor man vil kunne placere et reservehjul) og et lodret, tæt ved læsserampen og brugbar til f.eks. at anbringe våde gummistøvler efter en tur i naturen.



Kører som hatchback

Den første køreoplevelse vidner ikke om anderledes køreegenskaber end man finder i 5-dørs udgaven. Til trods for 60 kg mere på akslerne i den 19 cm længere bil og en tilrettet bagaksel. Det betyder god styrepræcision og komfortabel affjedring.

 

Udstyrsniveauet er pænt, lige fra den billigste variant, der er prissat til 225.000 kroner. Det er 40.000 kroner mere end den billigste 5-dørs i30. Forklaringen er, at den billigste i30 stationcar er Comfort udstyrsversionen og ikke den såkaldte Classic-udgave, i hvert fald hvad benzinvarianten angår – det er anderledes med dieselmodellen (se nedenfor). Sammenligner man 5-dørs Comfort med Stationcar Comfort, er prisforskellen minimeret til 15.000 kroner. For den merpris får man rigtig meget merplads for pengene.

 

Meget udstyr

Comfort udstyret omfatter bl.a. det såkaldte Flex Steer, hvor man kan vælge mellem tre indstillinger for styreresponsen, det ikke mindst på motorvejen kan være med til at gøre kørslen mere rolig. Aircondition, inkl. køl i handskerummet, er også en del af Comfort-udstyret, det samme er sædevarme, ratbetjent Bluetooth, AUX- og USB-stik m.m. I forvejen indeholder Classic-udstyret bl.a. 7 airbags (dvs. også en knæairbag i førerens side), fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, Hill Start Assist, el-sidespejle, splitbagsæde, tagræling og tågelygter både foran og bagtil.

 

I motorrummet på Comfortudgaven kan man vælge mellem en 1,4 liters benzinmotor på 100 hk eller en 90-hestes diesel. Listeprisen er da den samme og da fartpræstationerne kun er marginalt bedre for benzinvarianten end for dieselvarianten ser det ud som om, at det primært er behovet for god brændstoføkonomi, der afgør valget (benzinmotoren gør det muligt at køre 16,4 km/l mens man med dieselmotoren kan nå 23,8)

 

Billigste diesel har mindre udstyr

Sådan er det imidlertid ikke helt. 225.000-kroners versionen af dieselmodellen har nemlig ikke Comfort-udstyr, men alene Classic-udstyr men inklusive aircondition. Besparelsen på brændstof er altså ikke helt entydig – man må også give afkald på det udstyr, der er nævnt ovenfor, men altså ikke aircondition. Skal man have en fuldgyldig 90-hestes dieselvariant med Comfort-udstyr er prisen 235.000 kroner – altså 10.000 mere end benzinmodellen. Verdens forskelligheder består fortsat!

 

I30 Stationcar kan i øvrigt også fås med såvel en 135-hestes benzin, en 110-hestes diesel eller en 128 hestes diesel. Og top-udstyret ”Style” inkluderer bl.a. 2-zone klimaanlæg, el-ruder bag, af-iser ved forrudeviskerne, regnsensor, fartpilot med –begrænser etc.

 

Faceliftet i20 kører over 31 km/l

Hyundai præsenterede den nye i30 Stationcar ved en seance i København. Ved samme lejlighed præsenterede man også den faceliftede udgave af Hyundai i20, der nu bl.a. har fået en ny front, der ligner resten af den seneste generation af Hyundai familien. Plus en ny 1,1 liters 75 hestes dieselmotor, der gør det muligt at køre op til 27,8 km/l. Den kommer senere i en udgave, der er neddroslet til 70 hk og som da vil gøre det muligt, at kører 31,8 km/l. Det sker helt uden karrosserimæssige tilretninger og er alene et resultat af ændret motorstyring. Det lyder rigtig spændende.

Link til importøren


Hyundai i20 har fået et kraftigt facelift.

Hyundai i30 Stationcar i Motorradioen >>>


 

 

 

De asymmetrisk delelige bagsæderyglæn kan lægges næsten plant med bagagerumsbunden.

 

Hyundai i30 Stationcar.


Hyundai i20.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt