Sidst i august vil den være klar til det danske
marked, en stationcar, det er værd at vente på, hvis
pladsforhold og elegant design – plus en fornuftig
økonomi – har betydning på prioriteringslisten.
Hyundai i30 Stationcar hedder den,
stationcarversionen af den bil, der til dato i år
har taget føringen på det danske marked for
C-segment biler, til trods for at den først blev
lanceret midt på foråret (læs
vores test af Hyundai i30 hér >>>).
Tallene taler deres eget sprog: Bilen måler 4,49
meter i længden og bagagerummet indeholder ikke
mindre end 528 liter, som oven i købet kan forøges
til hele 1,6 kubikmeter. Det er et flot
konstruktionsmæssigt arbejde, især set i lyset af,
at bilen er ligeså dynamisk og elegant, ja måske
endda mere, end 5-dørs udgaven og også at pladsen er
opnået uden at tage benplads fra
bagsædepassagererne.
Forbilledlige pladsforhold
Det er en rigtig flot bil, Hyundai har skabt, og den
lander i et segment, hvor der sælges mange
stationcars, fordi bilerne prismæssigt har bevæget
sig ud over småbils niveauet og måske ofte lander i
familier, hvor man kun har én bil og hvis man har
flere, da i hvert fald har brug for en bil med god
plads.
Det har Hyundai i30 Stationcar. Meget regulær plads
og ekstra fralægningsrum under bagagerumsbunden,
både flade (over den del af bagagerummet, hvor man
vil kunne placere et reservehjul) og et lodret, tæt
ved læsserampen og brugbar til f.eks. at anbringe
våde gummistøvler efter en tur i naturen.
Kører som hatchback
Den første køreoplevelse vidner ikke om anderledes
køreegenskaber end man finder i 5-dørs udgaven. Til
trods for 60 kg mere på akslerne i den 19 cm længere
bil og en tilrettet bagaksel. Det betyder god
styrepræcision og komfortabel affjedring.
Udstyrsniveauet er pænt, lige fra den billigste
variant, der er prissat til 225.000 kroner. Det er
40.000 kroner mere end den billigste 5-dørs i30.
Forklaringen er, at den billigste i30 stationcar er
Comfort udstyrsversionen og ikke den såkaldte
Classic-udgave, i hvert fald hvad benzinvarianten
angår – det er anderledes med dieselmodellen (se
nedenfor). Sammenligner man 5-dørs Comfort med
Stationcar Comfort, er prisforskellen minimeret til
15.000 kroner. For den merpris får man rigtig meget
merplads for pengene.
Meget udstyr
Comfort udstyret omfatter bl.a. det såkaldte Flex
Steer, hvor man kan vælge mellem tre indstillinger
for styreresponsen, det ikke mindst på motorvejen
kan være med til at gøre kørslen mere rolig.
Aircondition, inkl. køl i handskerummet, er også en
del af Comfort-udstyret, det samme er sædevarme,
ratbetjent Bluetooth, AUX- og USB-stik m.m. I
forvejen indeholder Classic-udstyret bl.a. 7 airbags
(dvs. også en knæairbag i førerens side),
fjernbetjent centrallås, el-ruder foran, Hill Start
Assist, el-sidespejle, splitbagsæde, tagræling og
tågelygter både foran og bagtil.
I motorrummet på Comfortudgaven kan man vælge mellem
en 1,4 liters benzinmotor på 100 hk eller en
90-hestes diesel. Listeprisen er da den samme og da
fartpræstationerne kun er marginalt bedre for
benzinvarianten end for dieselvarianten ser det ud
som om, at det primært er behovet for god
brændstoføkonomi, der afgør valget (benzinmotoren
gør det muligt at køre 16,4 km/l mens man med
dieselmotoren kan nå 23,8)
Billigste diesel har mindre udstyr
Sådan er det imidlertid ikke helt. 225.000-kroners
versionen af dieselmodellen har nemlig ikke
Comfort-udstyr, men alene Classic-udstyr men
inklusive aircondition. Besparelsen på brændstof er
altså ikke helt entydig – man må også give afkald på
det udstyr, der er nævnt ovenfor, men altså ikke
aircondition. Skal man have en fuldgyldig 90-hestes
dieselvariant med Comfort-udstyr er prisen 235.000
kroner – altså 10.000 mere end benzinmodellen.
Verdens forskelligheder består fortsat!
I30 Stationcar kan i øvrigt også fås med såvel en
135-hestes benzin, en 110-hestes diesel eller en 128
hestes diesel. Og top-udstyret ”Style” inkluderer
bl.a. 2-zone klimaanlæg, el-ruder bag, af-iser ved
forrudeviskerne, regnsensor, fartpilot med
–begrænser etc.
Faceliftet i20 kører over 31 km/l
Hyundai præsenterede den nye i30 Stationcar ved en
seance i København. Ved samme lejlighed præsenterede
man også den faceliftede udgave af Hyundai i20, der
nu bl.a. har fået en ny front, der ligner resten af
den seneste generation af Hyundai familien. Plus en
ny 1,1 liters 75 hestes dieselmotor, der gør det
muligt at køre op til 27,8 km/l. Den kommer senere i
en udgave, der er neddroslet til 70 hk og som da vil
gøre det muligt, at kører 31,8 km/l. Det sker helt
uden karrosserimæssige tilretninger og er alene et
resultat af ændret motorstyring. Det lyder rigtig
spændende.
Link til importøren
Hyundai i20 har fået et kraftigt
facelift. |