Den havde verdenspremiere i Genève forleden og snart
er den
ude på vejene, den nye Volvo V40. En
sammensmeltning af en sedan (S40) og en stationcar
(V50), som har været på markedet siden 2003. Og
noget ganske udsædvanligt i Volvo historien: En ægte
hatchback, Volvo historiens første.
Den nye designstil, som Volvo har skabt de seneste
års kreationer på, kommer for fuld udblæsning i V40.
En ultra dynamisk, smart, tidsrigtig og funktionel
bil. Største udfordring er måske, at det svenske
hjemmepublikum nu skal acceptere, at en Volvo ikke
kun har et udvendigt bagagerum eller plads som i en
herregårdsvogn. At der findes mellemting. Men da
Volvo ikke er enerådende i Sverige og mange
svenskere har indset, at en hatchback ikke er en dum
ting, er det næppe noget problem. Måske vil nogle
endda vælge Volvo’en frem for de importerede
alternativer. Vi får se!
Store ambitioner
Jan Larsen, som er Volvos danske pressechef,
forklarer: ”Efter at vi fik nye ejere her for et par
år siden, har vi for første gang i historien kunnet
arbejde selvstændigt. De nye ejere er utrolig loyale
overfor Volvo-brand’et i erkendelse af, at selvom vi
kun har 1 procent af verdensmarkedet, kender alle
mennesker en Volvo. Et sådant varemærke skal man
naturligvis passe på.”
”Vores nye investorer har også gjort det muligt for
os, at etablere nogle volumenstrategier, som vi
aldrig tidligere kunne drømme om. Vi er ambitiøse
nu, og det stiller naturligvis krav om en
produktportefølje, som vi heller ikke har set
tidligere,” siger Jan Larsen.
Fodgængerairbag
Den nye Volvo V40 kommer på markedet henover
sommeren. Den er en kompakt hatchback og dermed
konkurrerer den med biler som Audi A3 og BMW
1-serie. Den kommer til at indeholde alle de
sikkerhedsfeatures, som Volvo er kendt for, blandt
er det såkaldte ”City-safe” standard. Og som noget
nyt lancerer Volvo også en fodgængerairbag, så hvis
en Volvo V40 påkører en fodgænger, åbner
motorhjelmen sig en smule og en airbag springer frem
og gør påkørslen mindre voldsom. Det foregår
selvfølgelig på brøkdele af et sekund.
Prisstrategien lægger sig selvsagt op af de
konkurrenter, Volvo gerne vil sammenligne sig med,
og den billigste model i Danmark bliver en Volvo D2
med 115 hestes dieselmotor, der blot udleder 94 g
CO2/km. Den kommer til at koste 350.000 kroner.
|