På Genève Motorshow præsenterede Toyota for første
gang den endelige udgave af verdens mindste fuld
hybridbil, for nu at benytte Toyotas egen
terminologi, Yaris Hybrid. Samtidig havde fabrikken
Europapremiere på sportsvognen GT 86 plus en række
andre spændende nyheder, herunder næste generation
plug-in hybridbil og en brændselscellebil.
Toyota Yaris Hybrid er det andet skridt i Toyotas
strategi, hvor alle modellinjer skal indeholde
mindst én hybridvariant. Den markerer sig med en
aggressiv frontgrill og frække energibesparende
LED-lygter både for og bag. Den er en fuld
hybridbil, hvilket vil sige, at den normalt kører på
en kombination af elektricitet og benzin, men også
kan køre på elektricitet alene over en begrænset
strækning.
Det anderledes design har ikke kun kosmetisk værdi.
Aerodynamikken er forbedret i forhold til den
almindelige Yaris, bilen er også blevet et par
centimeter længere (men det er nu mest for at kunne
huse den kompakte med stadig omfangsrige hybrid
drivline). Luftmodstandskoefficienten er 0,29.
Køreegenskaberne er optimeret ved at placere såvel
benzintank som batteri under bagsædet. Derved har
man opnået samme bagagekapacitet på hybrid Yaris’en
som på standardmodellen. I forening yder de to
motorer op til 100 hestekræfter, benzinøkonomien er
28,6 km/l og der udledes kun 79 g CO2 ud pr. kørt
kilometer. Yaris Hybrid vil være på markedet engang
sidst på foråret.
GT86: NU er den her
Længe undervejs viste Toyota nu også for første gang
i Europa den nu produktionsklar udgave sportsvognen
GT 86. Bilen er udviklet i samarbejde med Subaru og
det er planen, at GT 86 introduceres i Danmark til
sommer. Der er tale om en 4,24 meter lang 4-sædet
sportsvogn med 2-liters boxer benzinmotor, der
præsterer 200 hestekræfter – samtidig med at den kan
køre små 15 km/l. Vægtfordelingen er groft set
50:50, hvilket burde betyde perfekte køreegenskaber.
Toyota GT86 er baseret på fabrikkens lange tradition
for spændende sportsvogne. Af samme årsag blev den
præsenteret sammen med 2000GT, som havde
verdenspremiere på Tokyo Motorshow for næsten 50 år
siden – i 1965!
Fire konceptbiler
Toyota bød også på flere kik ind i fremtiden og
dermed også fremtidens teknologi. Ikke færre end
fire konceptbiler i skikkelse af Toyota NS4, Toyota
FCV-R, Toyota diji samt Toyota FT-Bh stod på standen
i Genève.
NS4 er næste generation plug-in hybridbil,
præsenteret for første gang i Europa, mens FCV-R,
der står for Fuel Cell Vehicle – Reality &
Revolution, udelukkende kører på brint. Hvad
sidstnævnte angår, er den eneste udledning fra
udstødningen rent vand. Konceptbilen giver et
billede af Toyotas seneste skridt i retning mod den
første seriefremstillede brændselscellebil, som
forventes på markedet i 2015. Selvom Toyota
fortrinsvis er kendt for hybridbiler, har fabrikken
en ligeså omfattende erfaring med brændelsceller, om
end bilerne ikke har været sat i serieproduktion.
Første brintbil blev præsenteret helt tilbage i
1996.
Smartcar - Diji
Den tredje konceptbil, Toyota diji, fungerer nærmest
som en smartphone. Bilens ydre er store skærme, hvor
det er muligt at vise farver, billeder, tekst eller
andet, ligeså let som det er at downloade
applikationer til sin mobiltelefon. Derved kan
ejeren personificere sin bil. Men det er ikke kun i
det ydre, Diji er hoppet med på smartphone-vognen.
Teknologien spiller en rolle overalt i bilens
funktioner. Eksempelvis er løbende opdatering en
feature, der sikrer at Diji konstant er optimeret
med den nyeste teknologi. Og den vil kunne linke til
andre biler, f.eks. venner der befinder sig i
nærheden.
Toyota
DiJi skifter udseende.
Sidst men ikke mindst står den ultra lette konceptbil
Toyota FT-Bh også klar i Geneve.
Fuld hybridbilen er designet ud fra målet om at
optimere drivlinjen, aerodynamikken og den
elektriske styring, så udledningen af CO2 mindskes
mest mulig for færrest mulige
produktionsomkostninger. Den er blot 4 meter lang,
har en cW-værdi på 0,235 og er udstyret med en
1-liters 2-cylindret benzinmotor. Målet med FT-Bh
er, at kunne køre 48 km/l og blot udlede 49 g
CO2/km. |