Ikke færre end to nyheder venter forude for Subaru.
En smart sportsvogn og en tohjulstrukken
mellemklassebil. Begge bryder med Subarus princip
om, kun at skabe firehjulstrækkere - og det er næppe
nogen dum strategi.
Subaru har tidligere en enkelt gang brudt 4X4
princippet. Det skete med den lille Subaru Josty og
det var lidt - eller måske meget - tvunget af
internationale krav om lavere CO2 udslip som
gennemsnit af en bilfabriks produktion. Dengang var
bilen dog bygget af Daihatsu.
Det er lidt det samme med den nye Subaru sportsvogn,
BRZ.
Bestillingsarbejde
"Den er et bestillingsarbejde fra Toyota," forklarer
Subarus danske pressechef, Steffen Arnt. "Toyota
ønskede en prisgunstig sportsvogn, og den er så
udviklet i et samarbejde med Toyota, som bl.a.
indebærer, at bilen har baghjulstræk - og er
udstyret med en af Subarus boksermotorer. Men det er
Subaru, der bygger den," fastslår Steffen Arnt.
Hos Toyota hedder bilen GT86, og udover visse
karrosserimæssige detaljer er de to biler i
princippet ens (læs
om Toyota GT86 hér >>>).
Der er tale om en 4,24 meter lang 4-sædet sportsvogn
og boxermotoren præsterer 200 hestekræfter –
samtidig med at den kan køre små 15 km/l.
Vægtfordelingen er groft set 50:50, hvilket burde
betyde perfekte køreegenskaber.
Forhjulstrukken Impreza
Foruden BRZ har Subaru også en ny Impreza på
programmet. Den så lyset for første gang på New York
Motorshow og havde Europapremiere på Genève
Motorshow - og er en helt igennem Subaru
egenproduktion. Den er baseret på Subaru XV (læs
testen af Subaru XV hér >>>),
men er sænket til normal personbilshøjde, og så
kommer den også med forhjulstræk alene.
Derved opnår Subaru ikke bare en forbedret
brændstoføkonomi og dermed et lavere gennesnit i CO2
udledningen, men man får antagelig også tilgang til
et større kundepotentiale, ikke mindst i Danmark,
fordi det må formodes, at Subaru Impreza med
2-hjulstræk prissættes mere attraktivt end
4-hjulstrækkerne.
Subaru er kendt for at score helt i top i
kvalitetsundersøgelser verden over, men har aldrig
rigtig fået tag i de danske købere. Det skyldes
givetvis et forholdsvis højt prisniveau, som er OK,
sammenlignet med firehjulstrukne konkurrenter, men
ikke appellerer til det brede publikum i det
afgiftsplagede Dannevang. Subaru Impreza kommer på
markedet til efteråret mens BRZ lander til sommer.
|