Seat har strammet linjerne op. Det gælder såvel
Toledo konceptbilen, som er meget tæt på den
kommende nye generation af Toledo’en, som Ibiza’en,
der med grundliggende uændret teknik visuelt har
fået en gevaldig opstrammer.
Design har altid været det særlige kendetegn ved en
Seat. Man kan sige det på den måde, at hvis man som
kunde ikke følte sig tiltrukket af Volkswagen eller
Skoda og at søstermodellerne hos Audi måske
prismæssigt var lige i overkanten, var Seat det
naturlige alternativ. VW-gruppens eyecatcher, så at
sige.
Det tekniske grundlag, de såkaldte platforme, deles
mellem VW-gruppens biler. På samme måde som GM og
PSA har flere bilmodeller med samme tekniske
platform. Det er en naturlig måde at økonomisere på
og på dem skaber man så biler med forskelligt image,
der appellerer til forskellige kundegrupper. Intet
ondt i det. For hvem køber gerne en bil, man ikke
bryder sig om at se på?
Få vil formentlig have det svært ved at se på de nye
Seat design. Ligesom de hidtidige Leon og Altea
modeller var designmæssigt banebrydende, sætter de
nye designs også nye normer. Det spændende er, at
lillebror Ibiza tages med, for den har ligesom levet
sit eget liv i den seneste generation, et design som
i øvrigt er blevet rost af mange, men som givet vis
også havde sine modstandere.
Karrosseridesignet er karakteriseret ved skarpere
linjer og kanter, der giver et flot spil ved
forskelligt lysindfald og de nye biler er noget mere
ungdommelige og dynamiske i deres udtryk. Det er
godt tilpasset af Seat, for på europæisk plan har
man konstateret, at gennemsnitsalderen hos Ibiza
kunderne er den laveste i segmentet!
Ibiza er lige om hjørnet
Den nye Ibiza er i øvrigt tæt ved at lande på det
danske marked. Man har officiel Danmarkspremiere i
weekenden d. 14.-15. april og Seat fortæller, at
bilen ikke bare er blevet anderledes at se på, men
også har en forbedret funktionalitet.
Seat beskriver i øvrigt selv meget rammende det nye
Ibiza design: Fra siden ligner den nye Ibiza
fuldstændigt en præcist udhugget og fint slebet
skulptur på hjul. Den karakteristiske "Línea
Dinámica" løber fra forlygterne over de kraftfulde
hjulkasser til bilens bagende. En anden og lige så
skarp karakterlinje løber langs de muskuløse skuldre
bagpå til baglygterne. Sådan! Se selv på billederne,
at det faktisk ikke er helt ved siden af!
Den nye modelrække omfatter både 3- og 5-dørs
versioner plus en stationcar og motorudvalget
inkluderer den ekstremt effektive Ibiza E-Ecomotive
variant med en CO2 udledning på kun 89 g/km.
"Ibiza er et vigtigt grundlag for vores mærke. Med
den nye generation tager vi et klart skridt fremad –
det friske og ungdommelige designsprog matcher SEATs
unikke og markante karakter. Det sætter en tyk streg
under vores produkters præcision og kvalitet", siger
Seats øverste chef, James Muir. "Det gør den nye
Ibiza til et vigtigt element i SEATs fremadrettede
strategi. Den vil få endnu større succes – ikke
mindst på vores nye marked i Kina". For som resten
af VW-gruppen satser Seat også på de uopdyrkede
asiatiske markeder i Kina.
Udvalget af benzinmotorer rækker fra den økonomiske
1.2 med 60 hk til 1.2 TSI Ecomotive motoren med
kompressor og turbolader, der præsterer 105 hk. Med
DSG-gearkasse er det muligt for Ibiza at gå fra
0-100 km/h på 9,8 sek. Diesel-motorerne er selvsagt
de mest effektive, når det drejer sig om
brændstofforbrug og miljø. Ved blandet kørsel kører
TDI E-Ecomotive ikke mindre end 29,4 km/l, hvilket
svarer til den førnævnte CO2 udledning på blot 89
g/km – i alle karrosserivarianter. Senere på året
følger så den sportslige Ibiza Cupra. Den har
formentlig et noget større brændstofforbrug!
|