- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Genève Motorshow:  Peugeot på toppen med ny 208


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de vigtigste satsninger fra Peugeots side så dagens lys for første gang på Genève Motorshow. Den nye Peugeot 208 blev vist i de produktionsklare udgaver med både i 3 og 5 dørs udgaver, men også i to konceptudgaver: 208 GTi koncept og 208 XY koncept.

 

Ikke færre end 10 versioner fandtes på standen ved verdenspremieren for Peugeots nye 208. Efter den store succes med forgængerne i 200-serien og med mere end 15 millioner modeller produceret over 30 år er det målet, at genvinde føringen i klassen for B-segment biler i Europa. Peugeot 208, der som nævnt kan fås i både 3- og 5-dørs udgaver, lanceres i maj måned 2012 og fabrikken er ambitiøs: Man forventer at sælge 550.000 eksemplarer på verdensplan allerede her det første år.

 

Banebrydende ny

Peugeot 208 er først og fremmest kendetegnet ved et gedigent gennemført stykke arbejde, der både udvendigt og indvendigt er forenet med et stilrent design. De ergonomiske linjer indvendigt er karakteriseret ved at de omdefinerer placeringen af instrumenter og kontrolknapper, så anvendelsen er intuitiv styret, bl.a. ved et helt ny Infotainment-system og et særligt lille rat.



Udvendigt har man formået at skabe flydende overgange fra kølerhjelm til vinduer. Det er med til at reducere bilens længde med 7 cm, sammenlignet med forgængeren, Peugeot 207. Og 208’erens vægt er sænket med 173 kilo i basis udgaven. Selvom bilen er blevet kortere, har passagererne fået 5 cm mere benplads og bagagerummet er blevet 15 liter større!

 

Peugeot 208 tilbyder 10 effektive, økonomiske og kraftfulde motorer, herunder en helt ny familie af tre-cylindrede benzinmotorer, der sammen med den kraftige vægtreduktion medvirker til en gennemsnitlig nedsættelse af CO2 udledningen på 34 g/km, sammenlignet med 207’eren. Der er tale om to 3-cylindrede benzinmotorer, der yder hhv. 68 og 82 hk med en CO2 udledning på blot 99 g/km. Dieselmodellerne har en CO2 udledning fra 87 g/km og med dem kan man køre op til 29,4 km/l.

 

To koncept 208’ere

Foruden de næsten produktionsklare biler fremviste Peugeot også to konceptvarianter af 208’eren: Den dybrøde 208 GTi Concept, der skal appellere til det mandlige publikum og XY Concept til pigerne. 208 GTi Concept er en detaljernes bil. I kølergrillen findes en udsmykning, som er inspireret af det ternede målflag, som kendes fra motorsporten og på den nederste bjælke bekræftes de franske rødder ved at vise Tricolore. 18” alufælge er pyntet med rød lakering på samme måde som de forkromede dobbelte udstødningsrør på deres indvendige flade og de hule bogstaver af logoet på grillen. I maskinrummet findes motoren fra RCZ THP.

 

Peugeot XY Concept til byen

Den dyb violette kulør er iøjefaldende. Motoren er en 1,6 e-HDi motor på 115 hk. Lakken giver bilen en skiftende karakter, alt efter hvorfra man ser den. Det er opnået ved at give den ikke mindre end 16 lag maling og lak. Rat, armlæn og kabine er præget af rødt læder med tone i tone syninger, mens panoramaglastaget er trimmet i sort læder og omkranset af en hvid stemningsbelysning. Ryglænet er betrukket med en form for plisseret gråt boblende læder. Det æstetiske er i højsædet med små røde dekorationer på bl.a. døre og rat.


Lyt til interview med Hanne Sørensen, Informationschef hos Peugeot Danmark i Genève >>>


Peugeot 208.

 

Peugeot 208 GTi Concept.

 

Peugeot 208 XY Concept.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt