En af
de vigtigste satsninger fra Peugeots side så dagens
lys for første gang på Genève Motorshow. Den nye
Peugeot 208 blev vist i de produktionsklare udgaver
med
både i 3 og 5 dørs udgaver, men også i to
konceptudgaver: 208 GTi koncept og 208 XY koncept.
Ikke færre end 10 versioner fandtes på standen ved
verdenspremieren for Peugeots nye 208. Efter den
store succes med forgængerne i 200-serien og med
mere end 15 millioner modeller produceret over 30 år
er det målet, at genvinde føringen i klassen for
B-segment biler i Europa. Peugeot 208, der som nævnt
kan fås i både 3- og 5-dørs udgaver, lanceres i maj
måned 2012 og fabrikken er ambitiøs: Man
forventer at sælge 550.000 eksemplarer på
verdensplan allerede her det første år.
Banebrydende ny
Peugeot 208 er først og fremmest kendetegnet ved et
gedigent gennemført stykke arbejde, der både
udvendigt og indvendigt er forenet med et stilrent
design. De ergonomiske linjer indvendigt er
karakteriseret ved at de omdefinerer placeringen af
instrumenter og kontrolknapper, så anvendelsen er
intuitiv styret, bl.a. ved et helt ny
Infotainment-system og et særligt lille rat.
Udvendigt har man
formået at skabe flydende overgange fra kølerhjelm
til vinduer. Det er med til at reducere bilens
længde med 7 cm, sammenlignet med forgængeren,
Peugeot 207. Og 208’erens vægt er sænket med 173
kilo i basis udgaven. Selvom bilen er blevet
kortere, har passagererne fået 5 cm mere benplads og
bagagerummet er blevet 15 liter større!
Peugeot 208 tilbyder 10 effektive, økonomiske og
kraftfulde motorer, herunder en helt ny familie af
tre-cylindrede benzinmotorer, der sammen med den
kraftige vægtreduktion medvirker til en
gennemsnitlig nedsættelse af CO2 udledningen på 34
g/km, sammenlignet med 207’eren. Der er tale om to
3-cylindrede benzinmotorer, der yder hhv. 68 og 82
hk med en CO2 udledning på blot 99 g/km.
Dieselmodellerne har en CO2 udledning fra 87 g/km og
med dem kan man køre op til 29,4 km/l.
To koncept 208’ere
Foruden de næsten produktionsklare biler fremviste
Peugeot også to konceptvarianter af 208’eren: Den
dybrøde 208 GTi Concept, der skal appellere til det
mandlige publikum og XY Concept til pigerne. 208 GTi
Concept er en detaljernes bil. I kølergrillen findes
en udsmykning, som er inspireret af det ternede
målflag, som kendes fra motorsporten og på den
nederste bjælke bekræftes de franske rødder ved at
vise Tricolore. 18” alufælge er pyntet med rød
lakering på samme måde som de forkromede dobbelte
udstødningsrør på deres indvendige flade og de hule
bogstaver af logoet på grillen. I maskinrummet
findes motoren fra RCZ THP.
Peugeot XY Concept til byen
Den dyb violette kulør er iøjefaldende. Motoren er
en 1,6 e-HDi motor på 115 hk. Lakken giver bilen en
skiftende karakter, alt efter hvorfra man ser den.
Det er opnået ved at give den ikke mindre end 16 lag
maling og lak. Rat, armlæn og kabine er præget af
rødt læder med tone i tone syninger, mens
panoramaglastaget er trimmet i sort læder og
omkranset af en hvid stemningsbelysning. Ryglænet er
betrukket med en form for plisseret gråt boblende
læder. Det æstetiske er i højsædet med små røde
dekorationer på bl.a. døre og rat.
|