Naturligvis blev kåringen af Opel Ampera som ”Årets
Bil i Europa 2012” det store højdepunkt for
fabrikken i Rüsselsheim. Men selv uden denne
anerkendelse var Opel velbestykket med nyheder,
bl.a. havde man verdenspremiere på en helt ny model,
med et helt nyt modelnavn, Opel Mokka.
Opel
Mokka er en kompakt SUV (hører til i B-segmentet),
hvor man sidder højere end i vanlige lave
personbiler. Den er 4,28 meter lang og temmelig
rummelig. Mokka er som udgangspunkt skabt som en
bybil, men fordi den også er udstyret med
firehjulstræk som en option, er man ikke sat
tilbage, hvis man f.eks. bor på landet udenfor en
storby og især i vinterperioden har brug for ekstra
vejgreb til de daglige pendlerture. Desuden er den
øjensynlig en fortræffelig kompakt camping-trækker.
Mokka
er udstyret med det seneste elektroniske udstyr som
f.eks. Opel Eye front kamerasystem, bak-kamera og
ikke mindst en genial cykelholder, hvorpå man kan
transportere en Opel el-cykel (og sikkert også alle
andre cykler med og uden el-hjælpemotor). Og
el-cyklen vil kunne oplades under kørslen.
Hybrid på en ny måde
Det må
siges at være noget af en afart af et hybridkøretøj:
Man kører f.eks. vha. forbrændingsmotoren til
bygrænsen, parkerer Mokka’en og springer på
el-cyklen til det sidste stykke vej. Det giver både
en vis motion, beskeden forurening og en el-cykel er
faktisk et ganske hurtigt og effektivt
transportmiddel i byerne. Og så kan man jo smutte
indenfor på en café og tage en mokka, inden turen
går tilbage igen… På mange måder en genial
kombination, som naturligvis er baseret på Opels
fortid også i cykelbranchen. Tilbage i tiden var
Opel Europas største cykelproducent!
Opel
Mokka vil kunne leveres med hhv. en 1,6 liters 115
hestes benzin indsugningsmotor, en 140 hestes 1,4
liters benzin turbomotor eller en 130 hestes
turbodieselmotor. Den forventes at lande i Danmark i
slutningen af 2012.
Verdens hurtigste Astra
Foruden Opel Mokka havde Opel også verdenspremiere
på en OPC-udgave af Opel Astra GTC. OPC betyder Opel
Performance Center, populært sagt Opels
racerafdeling. De har haft fingeren i Astra GTC og
resultatet er blevet en potent 5-personers personbil
med 300 liter bagageplads PLUS: 280 hestes 2-liters
benzinmotor, turboladet og med et magtfuldt moment
på ikke mindre end 400 Nm og en topfart på 250 km/t.
Det gør den til den hurtigste Astra nogensinde.
Hjulophæng, hjul og bremser er tilpasset
fartpotentialet og kombineret med FlexRide
undervognen, som også gør det muligt at vælge en
OPC-indstilling, hvor eksempelvis ESP’en lever en
meget tilbagetrukket tilværelse. Bilen er udstyret
med et mekanisk spærredifferentiale og er
forhjulstrukken. Den løsning eliminerer medstyr fra
akslerne. En ideel bil til trackdays. |