Mercedes- Benz er gået til angreb. Den
velrenommerede tyske bilfabrik vil erobre en større
andel af kunderne i den kompakte mellemklasse.
Midlet er en gennemgribende ny A-klasse, en bil,
hvor kun navnet er videreført fra forgængeren.
Den hidtidige A-klasse var baseret på det behov,
kunderne dengang havde for høj funktionalitet og
stor rummelighed. I dag kræver kunderne også en
dynamisk og sportslig udstråling og det er præcis,
hvad der kendetegner den nye A-klasse, helt i tråd
med det designløft, de øvrige Mercedes-modeller har
gennemgået i de sidste år.
Fræk, dynamisk og luksuøs
På Genève Motorshow tiltrak den nye Mercedes
A-klasse ikke alene opmærksomhed, fordi den er fræk
og dynamisk, men også fordi Mercedes står bag.
Stjernen på fronten borger for kvalitet og luksus og
det er præcis, hvad man elegant har overført på den
nye kompaktbil.
Den måler 4,29 meter i længden og er blot 1,43 meter
høj. Og så vil den kunne spækkes med moderne
elektronisk udstyr, som gør den klasseledende. Men
ting tager tid og det bliver først midt på
efteråret, at den nye A-klasse kan leveres til de
første forventningsfulde kunder.
Motorprogrammet vil omfatte benzin og
dieselmaskiner, spændende over et effekt-område fra
109 hk til 211. Og man rammer CO2 udledning så lav
som 99 g/km, ikke mindst hjulpet af en lav
luftmodstand på bare cW=0,26. Standardudrustningen
inkluderer ”Collision Prevent Assist”, et
radar-baseret assistance system, som reducerer
risikoen for kollision. Og det såkaldte PRE_SAFE
beskyttelsessystem, som første gang var monteret i
en Mercedes S-klasse for 10 år siden, er nu en
option i A-klassen.
”A” for Attack
”A står for ”attack”, fastslår Daimler AG’s øverste
chef, Dr. Dieter Zetsche. ”Den er ny, ned i mindste
detalje. En sådan mulighed for at begynde forfra med
et helt blankt stykke papir er sjælden, når det
gælder udvikling af nye biler. Men vores ingeniører
og designere har grebet denne enestående mulighed på
overbevisende måde.” Deri har Dr. Zetsche ret – den
nye A-klasse er virkelig overbevisende.
Den er ikke mindre end 18 cm lavere end forgængeren.
Og selvom alt andet end navnet er nyt, har Mercedes
også bevaret det klassiske design med sandwichbund,
som kendetegnede den første model. Men det er blevet
redefineret, så det tillader en helt anden
linjeføring.
AMG var med på råd
Mercedes har gjort meget ud af at sikre, at det
indvendige design var i overensstemmelse med de ydre
linjer. Ikke uden held har Mercedes’ specialister
fra racerafdelingen AMG været involveret i designet
fra første færd.
Unikt for en bil i A-klasse størrelse, vil bilerne
også kunne leveres med et utal af valgmuligheder for
opsætningen af undervognen og servostyringens
elektromotor er placeret direkte på styrehuset,
hvorved man opnår en meget præcis styring.
|