Den fremstår som en konceptbil, og den er iflg.
Mazdas danske informationschef, Jannik Olsen meget
tæt på den kommende nye Mazda6, som forventes
introduceret i begyndelsen af 2013. Indtil da hedder
den Takeri og udmærker sig ved at være det mest
vellykkede eksempel på Mazda’s nye KODO designlinje,
skabt under ledelse af designchefen Ikuo Maeda.
KODO står for ”Soul of Motion og der er ikke alene
tale om en meget smuk og dynamisk bil men også et
køretøj, som inkluderer den nyeste såkaldte SKYACTIV
teknologi samt et nyt bremsesystem, der kan opsamle
den energi, der benyttes under nedbremsning og siden
benytte den til fremdrift.
SKYACTIV er en miljø-optimerende filosofi, der
indebærer optimering af velkendt teknologi. Store
vægtbesparelser, kraftig reduktion af friktion i
enhver henseende og anvendelse af elektronik til
optimering af forbrændingsprocesserne i den
gennemprøvede forbrændingsmotorer er
hovedingredienserne.
I den nye Mazda CX-5, som netop er på vej ud på det
danske marked som et af de første markeder
overhovedet, er filosofien praktiseret og bedst
udtrykt gennem en benzinøkonomi på ikke mindre end
16,7 km/l, til trods for, at bilen er forholdsvis
stor og motoren præsterer 165 hestekræfter. Noget
tilsvarende kan forventes i den kommende nye Mazda
6.
Læs testen af Mazda CX-5 hér >>>.
Takeri er i øvrigt baseret på den originale Shinari
Sports Coupé, som bl.a. kunne ses på Geneve
motorshow sidste forår men har rødder helt tilbage
til 2010. |