Da MINI forleden trådte op på Genève Motorshow var
den med den største pallette af nyheder og modeller
i mærkets historie.
Efter at danske Anders Warming er blevet designchef,
sprøjter det ud med nye kreationer, som alle er
baseret på det forunderlige begreb, som ikke kan
beskrives, men kun opleves og alene har én
betegnelse: MINI.
Ikke færre end seks modeller og tre nyheder, som
tilsammen rækker over 41 modelvarianter. Det er
stort, selvom det er småt.
Countryman med rally-power
MINI John Cooper Works Countryman havde
verdenspremiere.
Tro imod samme variant men uden efternavnet
Countryman, er den nye bil lettere at relater til
det engagement, fabrikken har I Rally-VM.
Den har firehjulstræk, en nyudviklet 4-cylindret
motor med twin-scroll turbolader, direkte
benzinindsprøjtning og variabel ventilstyring og
disponerer over en top effekt på imponerende 218
hestekræfter.
Pga. turboladeren opnår man også et flot moment på
280 Nm og tilsammen muliggøres en acceleration til
100 km/t på bare 7 sekunder. Topfarten er heller
ikke at kimse af: 225 km/t.
Varevogn i MINI-format
MINI Clubvan Concept er en MINI i en helt anden
boldgade. Det er en lille luksusvan med to
siddepladser og et stort varerum. Man har bevaret
køreoplevelsen fra den almindelige MINI og monteret
et gitter, der adskiller passagerafsnittet fra
varerummet.
Bagtil har man to sidehængslede fløjdøre plus en
såkaldt ”club-dør” i bilens højre side.
Inspirationskilden er selvsagt den oprindelige
Morris Mini Van på basis af den klassiske Mini fra
1960. Men foreløbig er den et koncept.
MINI Clubvan Concept. |