Efter introduktionen af Range Rover Evoque og dens
gode modtagelse har Land Rover øjensynligt fået blod
på tanden. På Genève Motorshow præsenterede den
legendariske britiske producent af
super-off-road’ere to nye Konceptbiler: En topløs
udgave av Evoque og en afløser for den oprindelige
Land Rover, Defender. Begge er koncepter og
fabrikken har skabt dem for at få en fornemmelse af,
om de vil kunne slå an, så lad os nu se, hvad der
sker, når de har fået samlet sammen på
publikumsreaktionerne. De kan næsten kun blive
positive.
Evoque Convertible er ikke den første bil i Land
Rovers historie, hvor man kan få vind gennem håret.
Men som regel skyldes det vindens piften gennem
sprækker og revner – og i nogle få tilfælde mere
tilsigtet i kraft af delvis åbne designs. Men der
har hver gang været tale om rå konstruktioner, hvor
åbenheden kunne henføres til et funktionelt behov.
Tildragende
I Evoque Convertible er der også masser af funktion.
Men det er af en ganske anden slags: Den bil har en
tildragende effekt og den må være super lækker en
varm sommerdag derude i terræn’et, hvor ejere af
traditionelle cabriolet’er må opfordre de kvindelige
medpassagerer til at smide de høje hæle og traske ud
på gåben, hvis de vil med på picknick’en.
Land Rover selv kalder ikke Evoque for en
off-road’er men derimod en SUV. Og i samme åndedrag
fastslår man, at Evoque Convertible er verdens
første premium-cabriolet SUV. Man har valgt en
kaleche i stedet for et foldetag. Sikkert en
fornuftig beslutning, fordi de vridninger, et
karrosseri uanset hvor stift det måtte være, vil
blive udsat for hvis en ægte off-road entusiast
kaster sig over luksuskøretøjet, let kunne skabe
utilsigtede skader på et stift foldetag. Og så ser
det i øvrigt frækkere ud med kaleche!
DC100 måler vanddybden
Helt anderledes er konceptbilen DC100, som første
gang blev vist på Frankfurt Motorshow i efteråret. I
Genève havde den fået tilført et elektronisk system,
der selv kan måle underlagets beskaffenhed, og derpå
ændre bilens opsætning, så den er optimal til
kørselsforholdene. Den har også indbygget et
solar-målesystem, som kan måle vanddybde, så man
ikke forsøger at passerer et vandløb, hvor projektet
er dømt til at mislykkes.
DC100 er en konceptbil, der indikerer, hvordan en
fremtidig Defender vil kunne blive. Men
fremtidsperspektiverne er noget længere end for
Evoque Convertible. DC100 er bygget ud fra alle
off-road kunstens regler. Den har f.eks. stort set
intet udhæng foran og bag bilen. Den er markant
kortere end Defender storebroderen og har egentlig
ingen ligheder med Defender. Det bliver interessant
at følge, i hvilken retning, ikke mindst visuelt,
Land Rover udvikler DC100.
Mere miljørigtig Defender
Og a-pro-pos Defender (som har rødder tilbage til
1947), så er den på ingen måde afgået ved døden.
Faktisk havde Land Rover verdenspremiere i Genève på
en ny og mere miljørigtig dieselmotor til Defenderen.
Den lever op til EU5 normerne og er dermed den
reneste Defender, som nogensinde er blevet
produceret. Der er tale om en 2,2 liters slider og
man har formået at fastholde effekt og moment (122
hk og 360 Nm v. 2000 omdr./min). Træerne vokser dog
ikke ind i himlen: CO2 udledningen for den korte
”90” variant er 266 g/km. Et højt tal, men det skal
ses i lyset af, at en Defender også er en tung bil
med lav gearing.
|