- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Genève Motorshow:

Verdenspremiere på Kia cee’d - Schreyers nyeste kreation


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Få dage efter at Hyundai præsenterede den nye i30 på det danske marked havde søsterfirmaet Kia i Genéve verdenspremiere på den tilsvarende Kia cee’d. De to biler er i teknisk forstand ens, men deres design er markant forskelligt og kombinationen af biltype, motorer etc. vil også blive holdt adskilt. Og de skiftes i øvrigt til at være først med de nye modeller!

 

Den tidligere Audi designer Peter Schreyer, som over nogle år har været Kias designchef, har en væsentlig aktie i bilernes forskelligartethed. Det gælder også den nye cee’d, der fem år efter introduktionen i sin 2. generation, har fået tilført det nye Kia look. Familieskabet med ikke mindst den nye Kia Picanto (der kom på markedet sidste år) og den store Kia Sportage er nu ganske markant. Og bilerne ligner ikke søstermodellerne hus Hyundai særlig meget.

 

Fra begyndelsen kommer den nye cee’d både som hatchback og stationcar. Desuden vil koncernens nye dobbeltkoblingsgearkasse også være en option.

 

Forstærker positionen i Europa

Den nye cee'd hatchback er designet, konstrueret og produceret i Europa og den er mere avanceret, effektiv og raffineret – og tilbyder endnu større køreglæde en forgængeren.  Den nye cee'd kommer til at fortsætte den originale models succes og yderligere cementere KIAs position som et af de førende bilmærker i Europa.

 

Med en længde på 4,3 m er den længere, lavere, mere elegant og også mere dynamisk end 1. generations cee’d’en. Kabinematerialer i bedre kvalitet og indeholder mere hightech-udstyr.

 

Økonomiske motorer

I de fleste vesteuropæiske lande vil den nye cee'd kunne fås med to benzinmotorer (1,4 MPI og 1,6 GDI) og to dieselmotorer (1,4 WGT og 1,6 VGT) med ydelser fra 90-135 hk.

De opdaterede motorer giver i gennemsnit en forbedring af brændstoføkonomien på 4 procent  og med dieselversionen på 128 hk opnås en brændstoføkonomi på 27,0 km/l og en CO2-udledning på blot 97 g/km.

 

Den kraftigste af benzinmotorerne er en 1,6-liters Gamma GDI-motor med direkte benzinindsprøjtning, som optimerer kombinationen af de op til 135 hestekræfter og drejningsmomentet, der topper på 165 Nm.  1,6 GDI-motoren kan desuden kombineres med en helt ny dobbeltkoblingsgearkasse, som gør brændstoføkonomien endnu bedre.

 

Den nye Kia cee’d kommer først til Danmark i 5-dørs varianten, det sker i maj-juni måned mens stationcar’en kommer lige efter sommerferien.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt