Lige inde Genève Motorshow havde Hyundai
Danmarkspremiere på den nye i30, der første gang så
dagens lys på Frankfurt Motorshow sidste efterår. Og
i weekenden d. 31. marts/1. april er der
Danmarkspremiere på den længe ventede i40 Sedan, som
man fremviste allerede i Barcelona sidste år i maj.
Så lang tid går der ikke før i20, der havde
verdenspremiere i Genève i år eller nogle af de
andre verdenspremierer fra Genève Motorshow 2012
kommer til Danmark. I20 kommer allerede først på
efteråret, for Hyundai har fart på for tiden.
Koncernen har et mål om at være blandt de aller
største i verden indenfor få år, og de er godt på
vej med moderne, smarte designs og en attraktiv
prissætning.
Først et par ord om i40 sedan, Danmarks aktuel:
Ligesom stationcar-udgaven har Hyundai i40 sedan et
imponerende udstyrsniveau, hvor selv standardudgaven
tæller ratbetjening af fartpilot, radio og bluetooth,
multijusterbart læderrat, USB- og AUX-stik etc.
Vælger man topudgaven, er det bl.a. muligt at
tilvælge Smart Park Assist System, der hjælper til
ved parallelparkering.
Hyundai i40 Sedan.
Motorprogrammet består fortsat af to benzinmotorer
på 1,6 og 2,0 liter med hhv. 135 og 177 hestekræfter
og to dieselmodeller, begge på 1,7 liter, med 115
respektive 136 hestekræfter. Dieselvarianten på 115
hestekræfter kører ved blandet kørsel hele 23,3 km
på en liter diesel.
Hyundai i40 sedan fås fra 274.995 kr. og 25.000 kr.
mere som stationcar.
I20 vigtigste verdenspremiere
I20 var formentlig den vigtigste verdenspremiere i
Genève, selvom det ikke var den, der stjal billedet.
Den er bygget til det europæiske marked og erstatter
selvsagt den hidtidige i20. den er designmæssigt
rettet til med det formål at tiltrække en yngre
købergruppe.
For at kunne hamle op med kravene om god
brændstoføkonomi vil 120 bl.a. blive tilbudt med em
1,1 liters 3-cylindret 75-hestes diesel, som lander
helt nede på en Co2 udledning på blot 84 g/km – det
er 15 g/km under den nuværende models bedste værdi.
I20 er 4 meter lang og er visuelt opdateret, så den
ligner de øvrige i-modeller.
I30 stationcar og faceliftet Genesis
I30 er som nævnt netop introduceret i Danmark i
hatchback udgaven. I Genève stod den også som
stationcar. Og den iøjefaldende sportscoupé, Hyundai
Genesis har allerede nu fået en ansigtsløftning. Nyt
var der også til den karakteristiske 1+2
sportscoupé, Veloster, der som ventet nu også
eksisterer i en udgave med en 186 hestes 1,6 liters
turbo-benzinmotor. Den velkørende bil kan nu nå 100
km/t på blot 8,1 sekunder.
Hyundai i30 Stationcar.
i-oniq
Eye-catcheren hos Hyundai i Genève var imidlertid
konceptbilen i-oniq, som indikerer hvordan en
fremtidig elektrisk bil ville kunne se ud. Den er
skabt på samme filosofi som Opel Ampera, som el-bil
med en såkaldt ”range-extender”, dvs. en
benzinmotor, som oplader bilens batteri, når det er
løb et tør for strøm. Der er tale om en regulær
sports-hatch, 4,4 meter lang og udført i det
karakteristiske ”Fluidic Sculpture” designsprog. |