Høj
fart, dynamisk kørsel og miljøhensyn kan glimrende
gå hånd i hånd. Det illustrerede Honda med al
tydelighed gennem konceptbilen Honda NSX Concept.
Den er regulært en supersportsvogn med tilhørende
egenskaber og et formidabelt udseende. Men dens
teknik er baseret på tre elektromotorer i skøn
forening med en kraftfuld V6.
Foruden at levere ekstra effekt og moment til
benzinmotoren har el-motorerne også til opgave at
styre momentfordelingen til forhjulene på den
firehjulstrukne sportsvogn. Det er meningen, at
Honda NSX over de næste år skal udvikles, så den kan
sættes i serieproduktion om tre år. Det er Hondas
amerikanske udviklingsafdeling, der har opgaven og
bilen skal produceres i Ohio i USA.
Fjerde generation CR-V
I
Genève præsenterede Honda også prototypen på en ny
og fjerde generation af den populære SUV, Honda CR-V
og det er planen, at den i den færdige udgave har
verdenspremiere på Paris Motorshow i september. Den
vil komme på markedet i Danmark allerede i oktober
og da også med mulighed for dieselmotorer – noget,
der i et stykke tid ikke har været en option hos
Honda.
EV-STER – elektrisk sportsvogn
På
standen havde man også Honda EV-STER, en konceptbil,
der viser hvordan en fremtidig elektrisk dreven
2-sædet sportscabriolet vil kunne se ud. Man har i
vidt omfang anvendt kulfiber materialer, dels for at
tilføre bilen gode køreegenskaber og dels for at øge
aktionsradius’en mest muligt. I den nuværende form
skulle den kunne køre mellem 150 og 160 kilometer på
en opladning.
Honda
EV-STER er i øvrigt forholdsvis kompakt med en
længde på blot 3,57 meter. Dens præstationer er
0-100 km/t på godt 5 sekunder og en topfart på 160
km/t. Og så kan man forvente at den ligesom NSX
udtrykker en designretning, som Honda fremover vil
bevæge sig i.
Honda
EV-STER |