Ford havde en hel stribe nyheder på Genève
Motorshow. Først og fremmest verdenspremiere på den
nye B-MAX med sit unikke dørsystem, hvor B-stolpen
er indbygget i for- og bagdøren.
Også den helt nye, produktionsklare Fiesta ST havde
premiere i Genève foruden en gennemgribende fornyet
og større udgave af Ford Kuga. Sidst men ikke mindst
afsløredes Ford konceptet Tourneo Custom, som giver
et bud på fremtidens transportløsning for
storfamilien.
Ford kalder den nye B-MAX for MAV (Multi Activity
Vehicle), den tilhører den kompakte mellemklasse og
skiller sig blandt andet ud ved en række helt nye
design-features. B-MAX’en har for eksempel et unikt
dør-koncept, som skal tage konkurrencen op med den
populære Opel Meriva med baghængslet bageste
sidedør.
1,5 meter døråbning
På samme måde som i Meriva’en er den såkaldte
B-stolpe, dvs. adskillelsen mellem den forreste
sidedør og den bageste, integreret i sidedørene. Men
Ford har valgt at lade den bageste sidedør være en
skydedør, hvorved den samlede døråbning bliver på
ikke mindre end 1,5 meter – det giver usædvanlig
gode indstigningsforhold. Samtidig byder B-MAX’en på
klassens bedste brændstoføkonomi og laveste
CO2-udledning.
Med B-MAX’en introduceres Fords stemmestyrede
kommunikationssystem ”SYNC” for første gang i
Europa. SYNC erstatter Bluetooth, det kommunikerer
vha. Smart-telefoner og er bl.a udstyret med
Emergency Assistance, som automatisk slår alarm ved
en ulykke. Systemet reagerer f.eks. hvis en airbag
blæses op (indikation af en kollision) og sender
derpå besked med positionsangivelse til
alarmcentralen. Det sker på 19 forskellige sprog,
inklusive dansk. B-MAX med Active City Stop, vil
samtidig være den første bil i klassen med
anti-kollisions-teknologi som reducerer chancen for
påkørsel i bytrafik. Det forventes at den nye B-MAX
kommer til Danmark i oktober.
Fiesta med 180 heste
Den nye Fiesta ST er 20 procent mere kraftfuld end
sin forgænger. Med den 180 hk stærke 1,6 liters
EcoBoost-motor kan Ford Fiesta ST accelerere fra
0-100 km/t på under 7 sekunder og topfarten er 220
km/t. Fiesta ST er sænket 15 mm i forhold til den
almindelige Fiesta og er udstyret med Fords Torque
Vectoring Control-system samt ESC, hvor man kan
vælge mellem tre forskellige reaktionsniveauer.
Større Kuga
Ford Kuga byder på ny, håndfri åbning af bagsmækken.
En fod under kofangeren både åbner og lukker
smækken. Indenfor er der 82 liter mere plads end hos
forgængeren, ligesom bagsæderne kan lægges ned blot
ved tryk på en knap. Køre-dynamikken har fået et
pift, der er træk på alle fire hjul, og Kuga kommer
nu også med SYNC og Emergency Assistance. Samtidig
er det nu muligt at få Kuga med Fords 1,6 liters
EcoBoost benzinmotor.
Tourneo Custom Concept
Tourneo Custom Concept er Fords bud på en helt ny
type bil til transport af mange passagerer.
Konceptet har en dynamisk og moderne fremtoning og
er langt hen ad vejen at sammenligne med en bus med
otte siddepladser. Den er udstyret med de seneste
fører-assistance-teknologier samt SYNC med Emergency
Assistance – og planen er, at den også skal i
serieproduktion. Det vil ske sidst i 2012.
Ford Fiesta ST. |