| 
							
							Ford havde en hel stribe nyheder på Genève 
							Motorshow. Først og fremmest verdenspremiere på den 
							nye B-MAX med sit unikke dørsystem, hvor B-stolpen 
							er indbygget i for- og bagdøren. 
							
							Også den helt nye, produktionsklare Fiesta ST havde 
							premiere i Genève foruden en gennemgribende fornyet 
							og større udgave af Ford Kuga. Sidst men ikke mindst 
							afsløredes Ford konceptet Tourneo Custom, som giver 
							et bud på fremtidens transportløsning for 
							storfamilien. 
							
							  
							
							Ford kalder den nye B-MAX for MAV (Multi Activity 
							Vehicle), den tilhører den kompakte mellemklasse og 
							skiller sig blandt andet ud ved en række helt nye 
							design-features. B-MAX’en har for eksempel et unikt 
							dør-koncept, som skal tage konkurrencen op med den 
							populære Opel Meriva med baghængslet bageste 
							sidedør. 
							
							  
							
							
							1,5 meter døråbning 
							
							På samme måde som i Meriva’en er den såkaldte 
							B-stolpe, dvs. adskillelsen mellem den forreste 
							sidedør og den bageste, integreret i sidedørene. Men 
							Ford har valgt at lade den bageste sidedør være en 
							skydedør, hvorved den samlede døråbning bliver på 
							ikke mindre end 1,5 meter – det giver usædvanlig 
							gode indstigningsforhold. Samtidig byder B-MAX’en på 
							klassens bedste brændstoføkonomi og laveste 
							CO2-udledning. 
							
							  
							
							Med B-MAX’en introduceres Fords stemmestyrede 
							kommunikationssystem ”SYNC” for første gang i 
							Europa. SYNC erstatter Bluetooth, det kommunikerer 
							vha. Smart-telefoner og er bl.a udstyret med 
							Emergency Assistance, som automatisk slår alarm ved 
							en ulykke. Systemet reagerer f.eks. hvis en airbag 
							blæses op (indikation af en kollision) og sender 
							derpå besked med positionsangivelse til 
							alarmcentralen. Det sker på 19 forskellige sprog, 
							inklusive dansk. B-MAX med Active City Stop, vil 
							samtidig være den første bil i klassen med 
							anti-kollisions-teknologi som reducerer chancen for 
							påkørsel i bytrafik. Det forventes at den nye B-MAX 
							kommer til Danmark i oktober.  
							
							  
							
							
							Fiesta med 180 heste 
							
							Den nye Fiesta ST er 20 procent mere kraftfuld end 
							sin forgænger. Med den 180 hk stærke 1,6 liters 
							EcoBoost-motor kan Ford Fiesta ST accelerere fra 
							0-100 km/t på under 7 sekunder og topfarten er 220 
							km/t. Fiesta ST er sænket 15 mm i forhold til den 
							almindelige Fiesta og er udstyret med Fords Torque 
							Vectoring Control-system samt ESC, hvor man kan 
							vælge mellem tre forskellige reaktionsniveauer. 
							
							  
							
							
							Større Kuga Ford Kuga byder på ny, håndfri åbning af bagsmækken. 
							En fod under kofangeren både åbner og lukker 
							smækken. Indenfor er der 82 liter mere plads end hos 
							forgængeren, ligesom bagsæderne kan lægges ned blot 
							ved tryk på en knap. Køre-dynamikken har fået et 
							pift, der er træk på alle fire hjul, og Kuga kommer 
							nu også med SYNC og Emergency Assistance. Samtidig 
							er det nu muligt at få Kuga med Fords 1,6 liters 
							EcoBoost benzinmotor.
   
							
							
							Tourneo Custom Concept Tourneo Custom Concept er Fords bud på en helt ny 
							type bil til transport af mange passagerer. 
							Konceptet har en dynamisk og moderne fremtoning og 
							er langt hen ad vejen at sammenligne med en bus med 
							otte siddepladser. Den er udstyret med de seneste 
							fører-assistance-teknologier samt SYNC med Emergency 
							Assistance – og planen er, at den også skal i 
							serieproduktion. Det vil ske sidst i 2012.
 
 
							
							 
							Ford Fiesta ST. |