- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Ford Tourneo Custom

Som skabt til storfamilier – og taxivognmænd


Af Søren Clauding – 8. september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samtidig med udviklingen af den nye Ford Transit Custom (læs den første test af Ford Transit Custom hér >>>) har Ford også skabt en luksuøs bus-version med op til ni siddepladser. Den har fået navnet Tourneo Custom og findes både i en lang og en kort version.

 

De ni siddepladser er fordelt på seks individuelle sæder bagtil samt en sædekombination fortil, hvor det midterste sæde er brugbart, men gør mest gavn, når dets ryglæn er klappet ned og gør det ud for et plant arbejdsbord med kopholdere.

 

God plads på alle sæder

Indstigningspladserne og siddepositionen er glimrende ved alle siddepladser. I modsætning til de kompakte 7-sædede MPV’er, hvor de to bageste sæder som regel næsten er til pynt og især udmærker sig ved at bortradere bilens bagageplads, er der i Tourneo Custom og naturligvis især i den lange udgave masser af plads til både mennesker og bagage.


 


Hjulophængene er justeret, så de giver mere komfortable men fortsat faste køreegenskaber, og man vil glimrende kunne sidde på bagsædet også på længere køreture. Separat aircondition til bagsædepassagererne er med til at forstærke komforten.

 

Godt udsyn og god udstyr

Fra førerpladsen har man forbavsende godt udsyn og selv den billigste ”Limited” version har opvarmet forrude, aircondition for og bag, fartpilot, p-sensorer, motor- og kabinevarmer, seks airbags samt SYNC-radio, som skaber kontakt mellem bilen og redningstjeneste i ulykkestilfælde.

 

Vi har kort prøvekørt Tourneo Custom med den største af dieselmotorerne på 155 hestekræfter. Den trækker fremragende og er forbavsende stilfærdig. I det hele taget et støjforholdene både i Transit og Tourneo Custom forbilledlige.

 

Mest som taxi

Ford har ikke forventninger til kæmpesalg af den rummelige bil, som i øvrigt kan køres med lille kørekort. Basisprisen er 634.275 kroner inkl. moms, mange penge, men ikke urimeligt for en bil, der har så store fleksibilitet og så mange anvendelsesmuligheder.

 

Ford ser imidlertid gode muligheder for Tourneo Custom som hyrevogn. Da er prisen inkl. moms 261.460.

Læs også Ford Transit Custom test hér >>>


Ford Transit og Tourneo i Motorradioen >>>

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt