Samtidig med udviklingen af den nye Ford Transit
Custom (læs den første test af Ford Transit Custom
hér >>>) har Ford også skabt en luksuøs bus-version
med op til ni siddepladser. Den har fået navnet
Tourneo Custom og findes både i en lang og en kort
version.
De ni siddepladser er fordelt på seks individuelle
sæder
bagtil samt en sædekombination fortil, hvor det
midterste sæde er brugbart, men gør mest gavn, når
dets ryglæn er klappet ned og gør det ud for et
plant arbejdsbord med kopholdere.
God plads på alle sæder
Indstigningspladserne og siddepositionen er
glimrende ved alle siddepladser. I modsætning til de
kompakte 7-sædede MPV’er, hvor de to bageste sæder
som regel næsten er til pynt og især udmærker sig
ved at bortradere bilens bagageplads, er der i
Tourneo Custom og naturligvis især i den lange
udgave masser af plads til både mennesker og bagage.
Hjulophængene er justeret, så de giver mere
komfortable men fortsat faste køreegenskaber, og man
vil glimrende kunne sidde på bagsædet også på
længere køreture. Separat aircondition til
bagsædepassagererne er med til at forstærke
komforten.
Godt udsyn og god udstyr
Fra førerpladsen har man forbavsende godt udsyn og
selv den billigste ”Limited” version har opvarmet
forrude, aircondition for og bag, fartpilot,
p-sensorer, motor- og kabinevarmer, seks airbags
samt SYNC-radio, som skaber kontakt mellem bilen og
redningstjeneste i ulykkestilfælde.
Vi har kort prøvekørt Tourneo Custom med den største
af dieselmotorerne på 155 hestekræfter. Den trækker
fremragende og er forbavsende stilfærdig. I det hele
taget et støjforholdene både i Transit og Tourneo
Custom forbilledlige.
Mest som taxi
Ford har ikke forventninger til kæmpesalg af den
rummelige bil, som i øvrigt kan køres med lille
kørekort. Basisprisen er 634.275 kroner inkl. moms,
mange penge, men ikke urimeligt for en bil, der har
så store fleksibilitet og så mange
anvendelsesmuligheder.
Ford ser imidlertid gode muligheder for Tourneo
Custom som hyrevogn. Da er prisen inkl. moms
261.460. |