Ford præsenterede den i et ægte off-road terræn. Den
har firehjulstræk og et tilstrækkeligt brutalt
udseende til at kunne appellere til den, der falder
for en typisk amerikaner pick-up. Men i praksis er
det nok mere udseendet, de funktionelle egenskaber
og ikke mindst prissætningen, som skal gøre den til
en succes i Danmark.
Det er nok meget godt, for firehjulstrækket er af
den typiske amerikanske ranger-type, og hovsa, var
det ikke også lige det, den hed, den nye Ford: Ford
Ranger!
Flade markveje
Pick-up’er har en stor plads i amerikanernes hjerte
og har gjort biltypen til den mest populære ”over
there”. Deres p-pladser er indrettet på de store
brede biler, deres fartbegrænsning på maksimalt små
110 km/t på motorvejene stiller ikke krav om
suveræne køreegenskaber, men ofte har man brug for
at køre lange strækninger på hullede jordveje for at
komme fra den ene ende af rangen til den anden, her
er Rangeren ideel. Udover afstandene, er det vel
også under sådanne kørselsforhold den virkelig vil
gøre sig i flade Danmark.
Vi har ikke kørt mange kilometer i den nye bil, men
kunne på asfaltvejene, inden Ford teknikerne
begyndte at lege med lufttrykket i hjulene,
konstatere, at Rangeren har en bestemt og kontant
affjedring, der glimrende vil kunne klare at blive
rålastet. Kørekomforten er hæderlig uden last, men
med tung last er vi overbevist om, at ujævnhederne
vil være mindre mærkbare, fordi der nu engang skal
støre ujævnheder til at flytte en stor masse end en
mindre.
Off-road er OK
I off-road terrænet havde den ingen vanskeligheder
med at komme frem, men det var heller ikke meget
mudder den mødte undervejs. Vadedybden er på hele
80
cm, så udover våde støvler ville man ikke have fået
ubehageligheder ud af det, men det er mere
tvivlsomt, om de standardmonterede asfaltdæk ville
have kunnet sikre den fornødne fremdrift…
Den faste affjedring gør ikke Rangeren til en
udpræget off-roader. Stigninger, fald og
sidehældning klarer den helt efter bogen og med
hill-decent control er der glimrende kontrol over
effekt og moment ved nedad kørsel. Men når
ujævnhederne bliver for markante, har affjedringen
svært ved at følge med. Fjedervandringen er ikke
tilstrækkelig, men heldigvis hjælper elektronikken
med til at sikre, at kræfterne placeres dér hvor der
er fodfæste.
Den er en pickup!
Men en Ford Ranger er heller ikke en regulær
off-roader. Den er en pickup med lad, hvis størrelse
afhænger af kabinestørrelsen på hhv. én eller to
sæderækker og selvom Ford har ambitioner om at sælge
den over hele verden, vil der selvsagt være steder,
hvor en sådan bil er mere oplagt end i Danmark. Ford
har ikke været særlig synlige på markedet for den
type af biler med den hidtidige model, som var skabt
af Mazda. Det håber man på at blive med den nye
model, som er egen udvikling fra inderst til yderst.
Til maskinrummet kan man vælge mellem to varianter.
En 5-cylindret 3,2 liters dieselmotor, der præsterer
en effekt på 200 hestekræfter, og vigtigst: et
overbevisende drejningsmoment på imponerende 470 Nm.
Samt en 150 hestes 2,2 liters diesel, der leverer
150 hk og et moment på 375 Nm. Vil man have
automatik, er det også en option, men alene med den
store af motorerne. Brændstoføkonomien varierer fra
små 10 til 12 km/l for de to motorer.
Frihøjden på 24 cm sikrer stor fremkommelighed og
gode tilkørsels og frakørselsvinkler på 28 grader
medvirker også til at kunne komme fremad i kuperet
terræn.
Meget sikker
Ford har gjort meget ud af sikkerheden. Ranger har
opnået fem stjerner i EuroNCAP og er topscorer på
fodgængerbeskyttelse. Sidstnævnte er ikke uden
betydning, fordi off-roadere normalt har ret
ubehagelige at kollidere med, hvis man er ubeskyttet
fodgænger.
Men mon ikke prisen bliver en af de virkelig
afgørende faktorer ved valget af en Ford Ranger?
Startpriser på 200.000 kroner (inkl. 30 procent
afgift og excl. moms) gør den til et attraktivt køb
for virksomheder, der har behov for den type af
biler. Udstrålingen får man så med i købet. Ikke
dårligt, for det er nu engang ikke uden betydning,
hvordan en bil ser ud, også når den skal ud og slide
i det. |