Den nye Ford B-Max udmærker sig ved sin unikke
dørkonstruktion, hvor B-stolpen er monteret inde i
dørkanterne og derfor ikke forstyrrer adgangen til
kabinen. Men den udmærker sig også ved rigtig fine
køreegenskaber.
Ford lancerer B-Max med i alt seks
motoralternativer. Og i forbindelse med de første
globale prøvekørsler, der i de sidste dage har
fundet sted i området omkring München i Sydtyskland,
var der to varianter til rådighed: Den kraftige 120
hestes Ecoboost og 95-hestes dieseludgaven. Det er
biler, der i mellemste udstyrsversion ”Trend” kommer
til at koste hhv. 240.000 og 255.000 kroner i
Danmark.
Lydløse
Begge varianter er særdeles lydløse. Det betyder, at
ved høj motorvejsfart, og vi fik prøvet B-Max op til
små 200 km/t på de nærliggende autobahns, er det
først og fremmest vindstøjen, man hører, men også
den er moderat, hvilket givetvis kan tilskrives en
lav luftmodstand (cW= 0,32).
Begge motorer trækker godt igennem, men qua den
større effekt er den lille 3-cylindrede 1-liters
benzinmotor (læs
mere om Ford Ecoboost hér >>>) at foretrække.
Brændstoføkonomien er dog næsten 25 procent bedre
for dieselvarianterne, og da dieselpriserne fortsat
er lavere end benzin, vil det være de konkrete
økonomiberegninger, der afgør den side af sagen. Her
taler det jo ikke lige præcis imod Ecoboost, at
anskaffelsesprisen er 25.000 korner under
dieselversionen.
Med den kraftige 3-cylindrede
1-liters turbobenzinmotor kører man officielt over
20 km/l.
Med dieselmotoren på 95 hk kører B-Max 25 km/l.
Forskel i køreoplevelsen
Begge varianter var velkørende, men dieselmotoren
giver større vægt på forhjulene. Ikke meget, men nok
til at affjedringen er afstemt derefter og det giver
en lille forskel i køreoplevelsen til benzinmotorens
fordel.
Selvom B-Max deler undervogn med Fiesta, er
Fiesta’en vanskelig at identificere. Akselafstanden
er da også længere, B-Max er tungere og højere. Det
må nødvendigvis giver andre kørefærdigheder. B-Max
er i sagens natur ikke skabt som en racerbil og
derfor er kørekomforten opprioriteret. Ulempen ved
at køre på de sydtyske landeveje er imidlertid, at
de er for gode til at give en idé om, hvordan
bilerne vil færdes på ujævne danske provinsveje.
Styrepræcisionen er dog forbilledlig og både hvad
stabilitet og kørekomfort angår er Ford B-Max ret
god. Og den elektriske servostyring har vi kun
rosende ord tilovers for.
Fornem brændstoføkonomi
Alle de manuelle varianter er 5-gears, kun versionen
med ”powershift”, dvs. dobbeltkoblingsgearkasse, har
seks. Det er en flot beslutning, fordi en række af
konkurrenter kan mistænkes for at benytte 6-trins
gearkasser til at opnå bedre tal for brændstoføkonomien.
Derfor er der god grund til at tro, at man kommer
tæt på de officielle forbrugstal i praksis, noget de få
hundrede kilometer varieret kørsel ikke gav en klar
indikation af.
Sikkerheden har høj prioritet hos Ford, kabinen er
fremstillet i højstyrkestål, og man er ret sikker på
at opnå de eftertragtede 5 stjerner i EuroNCAP
sikkerhedstesten inden B-Max introduceres i Danmark.
Kabinen er udstyret med syv airbags, der inkluderer
en knæairbag i førersiden, der er
dæktryksovervågning, som både er en sikkerhedsfaktor
og med til at sikre en god brændstoføkonomi. Men man
skal op i udstyr for at få aircondition/klimaanlæg
og fartpilot. Og det af Ford stærkt opreklamerede
SYNC system (måske opreklameret for at få fat i den
yngre målgruppe) leveres først i top
udstyrsversionen, Titanium.
En elegant detalje: Skydedøren kan
ikke skydes bagud, når tankdækslet er åbent. |