For kort tid siden introducerede Citroën den nye DS5
i Danmark (læs
den første test af Citroën DS5 hér >>>), i
forvejen kendte vi DS3 (læs
test af Citroën DS3 hér >>>). 2012 er imidlertid
også året, hvor DS-linjen lanceres på en lang række
andre markeder, herunder også Kina. Derfor har
Citroën valgt den store biludstilling i Beijing
sidst i april til at præsentere sin nye konceptbil
”Numéro 9”. Det er en konceptbil, som signalerer den
fremtidige udvikling i DS-linjen og formgivningen af
de næste tre modeller: en sedan i C-premium
segmentet, samt en eksklusiv SUV og sedan i
D-segmentet.
Konceptbilen Numéro 9 er på mange måder et
koncentrat af modellerne i DS-linjen og dens DNA med
et unik og let genkendeligt design. Hos Citroën
fortæller man, at ses konceptbilen i profil leder
dens linjer tankerne hen på en ”shooting brake”, med
en ny front, som er udviklet for, at bilen kan
udstyres med hybrid plug-in teknik. Konceptbilen
byder på som sådan på bemærkelsesværdige
præstationer: 50 km rækkevidde på elektricitet, 295
hk, 39 g CO2/km.
1,27 meter høj
Numéro 9 har sædeles langstrakte linjer, en lang
front, lav højde (blot 1,27 meter) og 21” hjul.
Konceptbilen er 4,93 meter lang, og akselafstanden
er 3 meter. Det betyder masser af benplads, også til
bagsædepassagererne.
Med sin plug-in hybrid teknologi placerer
konceptbilen Numéro 9 sig centralt i Citroëns
miljøstrategi. El-motoren er placeret ved bagakslen
og teknologien kombinerer en forbrændingsmotor,
benzin eller diesel afhængig af marked, med en
elektromotor, der har en effekt på 70 hk og et
drejningsmoment på 200 Nm. Elmotoren får strøm fra
litium-ion batterier, der kan oplades på 3,5 time i
en almindeligt stikkontakt.
På biludstillingen i Beijing vil Numéro 9 være
udstyret med en 1,6 liters benzinmotor, der yder op
til 225 hk og et moment på 275 Nm.
|