Det er ingen hemmelighed, at salget af Subaru i
Danmark halter bagefter, især i forhold til salget i
Sverige og andre steder i Europa. Mærkelig nok,
fordi danskerne plejer at være kvalitetsbevidste –
og Subaru er topscorer, når det gælder
kundetilfredshed og kvalitet, i alle undersøgelser
på markeder, hvor der sælges mange af dem (ikke
mindst i Sverige, hvor der i 2012 forventes at blive
solgt 10.000 Subaru’er). Det skal den nye Subaru XV
rette op på, når den kommer til Danmark i marts 2012
- en stor opgave, men den burde kunne klare den!
Om det i øvrigt var årsagen til, at Subaru havde
valgt, at lade de første globale testkørsler for
skandinaviske medier finde sted i Tallin i Estland,
skal være usagt. Tallin betyder ”danskebyen” og
faktum er det da også at Tallin og omegn byder på
kørselsforhold, der ikke er meget forskellige fra
dem, vi finder i Danmark, om end en række af de
landeveje, der var mulighed for at give sig ud på,
var af en noget ringere beskaffenhed, men det gav jo
netop XV’en mulighed for at vise hvad den duer til.
Til landevej og by
Subaru XV er en kompakt SUV – eller cross-over om
man vil. Skabt til kørsel på landevejen og kva sin
længde på bare 4,45 meter også i byerne. Med Subarus
unikke symmetriske firehjulstræk og et
karrosseridesign, der tillader det, vil bilen også
kunne komme frem i terræn, hvor andre giver op.
Frihøjden på ikke mindre end 22 cm er så stor som på
en Land Rover Defender – og på grund af brugen af
boxermotorer bliver tyngdepunktet så lavt, at
køreegenskaberne på plan vej kommer tæt på en
konventionel ”flad” personbil.
XV-designet er typisk Subaru – en viden, der kun har
betydning, hvis man altså ved, hvordan en Subaru ser
ud (men ellers se på billederne!). Lidt fræk, men
ikke grænseoverskridende. De fleste vil kunne synes
om den og så kan man jo lade farven afgøre, hvor
meget opsigt, man vil vække i bybilledet. En
iøjefaldende orange er én af dem, der tilbydes i
modelprogrammet, og en del af prøvebilerne havde
netop den kulør.
Økonomisk benzinmotor
Samtidig med konstruktionen af XV har Subaru også
bygget en ny 114-hestes 1,6 liters benzinmotor, der
trods permanent firehjulstræk gør det muligt at køre
ikke færre end 15,9 km/l og ved samme lejlighed kun
slippe 151 g CO2 ud i luften pr. kørt kilometer.
MEN: Det er opnået på bekostning af
fartpræstationerne. Over 13 sekunder benytter
XV’eren på at nå de 100 km/t. Trækkraften er
imidlertid god ved lave motoromdrejninger – derfor
savner men ikke motorkraft ved bykørsel.
På fugtig og glat vej bliver det særlig udpræget,
for med firehjulstræk stryger XV’en op i fart, mens
motorstærke konkurrenter kæmper for at få vejgreb. I
terræn’et er kræfterne også tilstrækkelige og
1,6’eren er da også godkendt til at trække en
anhænger på ikke mindre end 1,5 tons. Det gør den
multiegnet for byboere, der iblandt skal ud med
campingvognen, hestetraileren eller simpelthen
elsker engang imellem at lægge bylivet bag sig og
køre derud, hvor andre giver for længst har opgivet
at lade deres kostbare køretøj få lov at boltre sig.
Meget udstyr for pengene
Det med prisen er da også et relativt begreb. Den
billigste XV koster 370.000 kroner og det er mange
penge. Det beløb inkluderer foruden det permanente
firehjulstræk en 5-trins manuel gearkasse, 1,6
liters benzinmotoren og et ret omfattende
standardudstyr, herunder klimaanlæg, AUX-indgang til
audioanlægget, multijusterbart rat, sædevarme, 7
airbags, Isofix-beslag, 17” alufælge, start/stop
system og meget andet.
Man kan også få lov til at betale 480.000 kroner for
en Subaru XV. Da er maskineriet udskiftet med den
velkendte 2-liters 147-hestes boxerdiesel og endnu
mere udstyr. Hvis man vil have det trinløse
Lineartronic automatgear, kan det alene ske i
kombination med benzinmotorerne og da er topmodellen
en 2-liters 150-hestes boxer, der er rigtig
trækvillig og går næsten ligeså langt på literen som
1,6’eren (15,2 km/l). Den koster 420.000 kroner med
standardudstyr og 465.000 med topudstyret ”Sport”.
Sådan opleves Subaru XV:
Køreoplevelsen på plan vej vidner om en bil, skabt
for det europæiske marked med europæiske
køreegenskaber. Den kommer naturligt nok ikke helt
på niveau med en almindelig personbil, trods det
lave tyngdepunkt, men opfører sig rigtig godt, både
ved motorvejskørsel og rundt omkring snævre kurver.
Og så er den ret lydsvag.
På ujævne veje har den godt fodfæste, men
affjedringen gør ikke kørslen særlig komfortabel,
formentlig fordi man har villet optimere den til
kørsel på plan asfalt. I det lette terræn, der var
mulighed for at prøve bilen i, er det i særdeleshed
det eminente firehjulstræk, der sikrer
fremkommeligheden. Affjedringen er ikke en blød
off-road affjedring, som stikker hjulene ned i
ethvert hul i underlaget, men den vil klarer sig
bedre end enhver 2-hjulstrækker og omvendt tilbyde
bedre køreegenskaber på plan vej end de biler kan,
der gør det bedre i terræn’et.
God kabineplads
Kabinepladsen er god, især pladsen på bagsædet,
interiørdesignet tidssvarende og bagagekapaciteten
på 380 liter rækker vel for de fleste. Den bageste
transmission tager plads, sådan er det – det er ikke
let at lave om på, heller ikke for Subaru. XV’en er
nem at stige ind i, fordi dørene har stor
åbningsvinkel, men man skal afholde sig fra at lade
benene gnide opad den nederste dørkarm, for den er
lynhurtig snavset.
Sikkerheden i Subaru XV er ikke alene udtrykt gennem
de 7 airbags og de gode køreegenskaber med også
dokumenteret af det faktum, at Subaru XV har opnået
5 EuroNCAP stjerner samt den højeste pointscore for
børnesikkerheden nogensinde. Efter den nye og
skærpede testprocedure, der indføres i 2012, vil
bilen også opnå 5 stjerner, fastslår man hos Subaru.
Firehjulstrækket:
Subaru’s permanente firehjulstræk er på versionerne
med manuelt gear baseret på centerdifferentiale og
viskosekobling og en 50/50 fordeling af kræfterne på
for- og bagaksel. Lineartronic automatgearet er
udrustet med lamelkobling samt ”Active Torque Split”
og kræfterne fordeles med 60 procent på forakslen og
40 bagtil.
|