- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Subaru XV: Urban SUV på stor opgave


Af Søren Clauding – 28. december 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ingen hemmelighed, at salget af Subaru i Danmark halter bagefter, især i forhold til salget i Sverige og andre steder i Europa. Mærkelig nok, fordi danskerne plejer at være kvalitetsbevidste – og Subaru er topscorer, når det gælder kundetilfredshed og kvalitet, i alle undersøgelser på markeder, hvor der sælges mange af dem (ikke mindst i Sverige, hvor der i 2012 forventes at blive solgt 10.000 Subaru’er). Det skal den nye Subaru XV rette op på, når den kommer til Danmark i marts 2012 - en stor opgave, men den burde kunne klare den!

 

Om det i øvrigt var årsagen til, at Subaru havde valgt, at lade de første globale testkørsler for skandinaviske medier finde sted i Tallin i Estland, skal være usagt. Tallin betyder ”danskebyen” og faktum er det da også at Tallin og omegn byder på kørselsforhold, der ikke er meget forskellige fra dem, vi finder i Danmark, om end en række af de landeveje, der var mulighed for at give sig ud på, var af en noget ringere beskaffenhed, men det gav jo netop XV’en mulighed for at vise hvad den duer til.

 

Til landevej og by

Subaru XV er en kompakt SUV – eller cross-over om man vil. Skabt til kørsel på landevejen og kva sin længde på bare 4,45 meter også i byerne. Med Subarus unikke symmetriske firehjulstræk og et karrosseridesign, der tillader det, vil bilen også kunne komme frem i terræn, hvor andre giver op. Frihøjden på ikke mindre end 22 cm er så stor som på en Land Rover Defender – og på grund af brugen af boxermotorer bliver tyngdepunktet så lavt, at køreegenskaberne på plan vej kommer tæt på en konventionel ”flad” personbil.

 

XV-designet er typisk Subaru – en viden, der kun har betydning, hvis man altså ved, hvordan en Subaru ser ud (men ellers se på billederne!). Lidt fræk, men ikke grænseoverskridende. De fleste vil kunne synes om den og så kan man jo lade farven afgøre, hvor meget opsigt, man vil vække i bybilledet. En iøjefaldende orange er én af dem, der tilbydes i modelprogrammet, og en del af prøvebilerne havde netop den kulør.

 

Økonomisk benzinmotor

Samtidig med konstruktionen af XV har Subaru også bygget en ny 114-hestes 1,6 liters benzinmotor, der trods permanent firehjulstræk gør det muligt at køre ikke færre end 15,9 km/l og ved samme lejlighed kun slippe 151 g CO2 ud i luften pr. kørt kilometer. MEN: Det er opnået på bekostning af fartpræstationerne. Over 13 sekunder benytter XV’eren på at nå de 100 km/t. Trækkraften er imidlertid god ved lave motoromdrejninger – derfor savner men ikke motorkraft ved bykørsel.

 

På fugtig og glat vej bliver det særlig udpræget, for med firehjulstræk stryger XV’en op i fart, mens motorstærke konkurrenter kæmper for at få vejgreb. I terræn’et er kræfterne også tilstrækkelige og 1,6’eren er da også godkendt til at trække en anhænger på ikke mindre end 1,5 tons. Det gør den multiegnet for byboere, der iblandt skal ud med campingvognen, hestetraileren eller simpelthen elsker engang imellem at lægge bylivet bag sig og køre derud, hvor andre giver for længst har opgivet at lade deres kostbare køretøj få lov at boltre sig.

 

Meget udstyr for pengene

Det med prisen er da også et relativt begreb. Den billigste XV koster 370.000 kroner og det er mange penge. Det beløb inkluderer foruden det permanente firehjulstræk en 5-trins manuel gearkasse, 1,6 liters benzinmotoren og et ret omfattende standardudstyr, herunder klimaanlæg, AUX-indgang til audioanlægget, multijusterbart rat, sædevarme, 7 airbags, Isofix-beslag, 17” alufælge, start/stop system og meget andet.

 

Man kan også få lov til at betale 480.000 kroner for en Subaru XV. Da er maskineriet udskiftet med den velkendte 2-liters 147-hestes boxerdiesel og endnu mere udstyr. Hvis man vil have det trinløse Lineartronic automatgear, kan det alene ske i kombination med benzinmotorerne og da er topmodellen en 2-liters 150-hestes boxer, der er rigtig trækvillig og går næsten ligeså langt på literen som 1,6’eren (15,2 km/l). Den koster 420.000 kroner med standardudstyr og 465.000 med topudstyret ”Sport”.

 

Sådan opleves Subaru XV:

Køreoplevelsen på plan vej vidner om en bil, skabt for det europæiske marked med europæiske køreegenskaber. Den kommer naturligt nok ikke helt på niveau med en almindelig personbil, trods det lave tyngdepunkt, men opfører sig rigtig godt, både ved motorvejskørsel og rundt omkring snævre kurver. Og så er den ret lydsvag.

 

På ujævne veje har den godt fodfæste, men affjedringen gør ikke kørslen særlig komfortabel, formentlig fordi man har villet optimere den til kørsel på plan asfalt. I det lette terræn, der var mulighed for at prøve bilen i, er det i særdeleshed det eminente firehjulstræk, der sikrer fremkommeligheden. Affjedringen er ikke en blød off-road affjedring, som stikker hjulene ned i ethvert hul i underlaget, men den vil klarer sig bedre end enhver 2-hjulstrækker og omvendt tilbyde bedre køreegenskaber på plan vej end de biler kan, der gør det bedre i terræn’et.

 

God kabineplads

Kabinepladsen er god, især pladsen på bagsædet, interiørdesignet tidssvarende og bagagekapaciteten på 380 liter rækker vel for de fleste. Den bageste transmission tager plads, sådan er det – det er ikke let at lave om på, heller ikke for Subaru. XV’en er nem at stige ind i, fordi dørene har stor åbningsvinkel, men man skal afholde sig fra at lade benene gnide opad den nederste dørkarm, for den er lynhurtig snavset.

 

Sikkerheden i Subaru XV er ikke alene udtrykt gennem de 7 airbags og de gode køreegenskaber med også dokumenteret af det faktum, at Subaru XV har opnået 5 EuroNCAP stjerner samt den højeste pointscore for børnesikkerheden nogensinde. Efter den nye og skærpede testprocedure, der indføres i 2012, vil bilen også opnå 5 stjerner, fastslår man hos Subaru.

 

Firehjulstrækket:

Subaru’s permanente firehjulstræk er på versionerne med manuelt gear baseret på centerdifferentiale og viskosekobling og en 50/50 fordeling af kræfterne på for- og bagaksel. Lineartronic automatgearet er udrustet med lamelkobling samt ”Active Torque Split” og kræfterne fordeles med 60 procent på forakslen og 40 bagtil.


Frontpartiet er typisk Subaru.

 

22 cm frihøjde er på niveau med enhver off-roader.

 

1,6 liters benzin boxermotoren giver klassens laveste tyngdepunkt og bedste benzinøkonomi.

 

Bagagekapaciteten på 380 liter rækker - men er måske lige i underkanten.

 

Interiøret er moderne og tidssvarende.

 

Bagpartiet er lidt tungt i sit design, men optimeret med henblik på, ikke at være i vejen ved terrænkørsel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt