Den kan ikke købes i Danmark endsige i Europa –
endnu i hvert fald, for det er ikke utænkeligt at
den også kommer til vores breddegrader på et eller
andet tidspunkt. Kia Optima Hybrid hedder den og der
er tale om fabrikkens første hybridbil. Egentlig
bygget til det amerikanske marked, men slet ikke
uinteressant i Europa.
Den deler ikke overraskende drivline med Hyundai
Sonata Hybrid: en 2,4 liters benzinmotor med 6-trins
automatgear suppleret af en 30 kW el-motor og
kompakte litium-polymer batterier, der tilsammen
præsterer 206 hestekræfter.
Den blev afsløret på Los Angeles motorshow’et i
2010, har været på markedet ”over there” siden
engang juni i år og der findes kun nogle få
eksemplarer i Europa i Kias besiddelse. Vi har
prøvet ét af dem.
Overbevisende første prøvekørsel
Den første prøvekørsel over et begrænset antal
kilometer på tyske veje og autobahns var
overbevisende. Hvis man umiddelbart forestiller sig
en stor amerikansk slæde, fordi bilen hidtil mest
har haft USA som mål, bliver man positivt
overrasket. Kia har bygget Optima Hybrid så den
udmærket ville kunne gøre sig på det europæiske
marked. Affjedringen er bestemt men ikke
ukomfortabel, styringen er præcis og oplevelsen af
træksystemet anderledes end i andre hybridbiler, der
i vid udstrækning er baseret på trinløse CVT gear.
Accelerationen er overbevisende og kun fordi man er
bevidst om at det er en hybridbil, tænker man over
det. Man mærker det på ingen måde – andet end
igangsætningssituationen, hvor elektromotoren
medfører øjeblikkelig speederrespons.Det er iøvrigt
heller ikke til udefra at se forskel på Optima
Hybrid og den almindelige Optima (som dog heller
ikke sælges i Danmark).
De mange kræfter og det mærkbare gearskifte gør
Optima’en sjov at køre – trods dens størrelse. En
Optima er 4,85 meter lang og hører som sådan til i
den luksuøse del af mellemklassen. Benzinforbrug ved
bykørsel: 15,6 km/l. Landevejskørsel: 16,7 km/l.
En smule Optima
historie:
Optima har som
modelnavn eksisteret i USA siden 2000. Dengang var
det en Hyundai Sonata, som blev kaldt "Optima" i USA
- men Kia navnet eksisterede ikke i USA i
forbindelse med Optima. I Europa eksisterede bilen
både som Hyundai Sonata og Kia Magentis. Den
nuværende Optima generation, som er den tredje, blev
lanceret i 2010 og bærer i dag Kia designet og Kia
emblemet, som er skabt af chefdesigner Peter
Schreyers hånd. Kia Magentis navnet er nu udgået og
bilen markedsføres alene under Kia Optima navnet.
|