Seat viser i Frankfurt det, man selv kalder en
fortsat udvikling af mærkets design-DNA:
konceptbilen Seat IBL. Seat IBL kombinerer et klart,
minimalistisk udvendigt design med et innovativt,
eksklusivt interiør, som udtrykker kvalitet og
præcision. Med en længde på 4,67 m og en bredde på
1,85 m tilhører SEAT IBL klassen for fuldgyldige
sedaner.
"IBL viser, at sportslige sedanmodeller vil spille
en vigtig rolle i SEATs modelrækker i fremtiden.
Denne konceptbil er dog ikke en forløber for en
specifik model, den viser snarere den
designfilosofi, vi gør brug af for at overføre den
umiskendelige SEAT identitet til en sedan," siger
Seats øvers chef, James Muir. "IBL udgør den
perfekte præsentation af SEATs mærkeværdier – med
dens markante udseende, dens præcision og dens
eksklusive præg. I løbet af de næste par år vil SEAT
gå i gang med en produktoffensiv med ånden fra IBL
implementeret i flere forskellige serieproducerede
modeller".
"Hos SEATs tekniske center (CTS) har vi kombineret
den nyeste teknologi fra Volkswagen Group med vores
designsprog for at kunne realisere så spændende
produkter som IBL," siger Dr. Rabe, som er
vicedirektør for forskning og udvikling hos SEAT.
Som et yderligere udviklingstrin i den nye
designlinje viser IBL også, hvor godt designet
virker på en bil i den øvre firmabilsklasse. SEAT
IBL er en crossover i ordets bedste forstand – den
kombinerer elegancen, rummeligheden og
anvendeligheden fra en klassisk sedan med det
atletiske udseende og de dynamiske linjer fra en
kraftfuld sportscoupé.
Skoda på mission…
Hos Skoda præsenterer man bl.a “MissionL”, som er et
koncept-studie, men meget tæt på Skodas nye
model-linje, der lanceres i Europa, Rusland og Kina
i 2012. Den nye model skal medvirke til at øge
mærkets globale årlige salg til 1,5 millioner biler
i 2018. Bilen skal i øvrigt også ind på det indiske
marked og vil dér som sedan være starten på mærkets
produktoffensiv.
Man ønsker med designet at udtrykke robusthed
forenet med elegance og med tophængslet bagklap leve
op til det europæiske markeds forventninger.
Lygtepartiet er inspireret af de tjekkiske
krystalglas-traditioner.
Tommelfingeren ”up” for VW up!
Den nye og tilsyneladende ualmindelig vellykkede VW
mikrobil “up!” har premiere i Frankfurt. Samtidig
hermed præsenterer koncernen seks studier, der alle
udspringer af up! New small Family er det
overordnede navn for up!-familien. Volkswagen
introducerer iøvrigt up! på det danske marked fra
marts 2012 og up! vil blive tilbudt i tre
udstyrsvarianter: indstigningsmodellen take up!, den
komfortorienterede move up! og endelig topversionen
high up! På det danske marked bliver up!
introduceret med både ESP, servostyring og ikke
mindst City Emergency Brake som standardudstyr.
Sidstnævnte aktiveres automatisk ved hastigheder
under 30 km/h og registrerer via lasersensorer
potentielle kollisionsfarer. Dvs. at bilen selv
bremser fx ved fodgængere, der er for tæt på bilens
front.
Med up! Lancerer man også en ny generation af
tre-cylindrede benzinmotorer. Ved introduktionen
tilbydes up! med to forskellige benzinmotorer, der
yder hhv. 60 hk og 75 hk. Gennemsnitsforbruget i
BlueMotion Technology-versionen (bl.a. med
start-stop-system) ligger på 23,8 km/l (60 hk) og
23,2 km/l (75 hk), og begge varianter leder mindre
end 100 g CO2 ud i atmosfæren pr. kørt kilometer.
VW white up!
Audi A2 concept
Med den tekniske konceptbil, A2 concept, giver Audi en
forsmag på en 100 % elektrisk dreven premiumbil til
storbyområder. Audi A2 concept er 3,8 m lang, 1,69 m
bred og 1,49 m høj og er lakeret i mat electrohvid.
Dens ugennemsigtige glastag kan gøres gennemsigtigt
med et tryk på en knap. Når der tilsluttes elektrisk
spænding, omdannes små partikler, der er integreret
i glasset, på en sådan måde, at lyset kan strømme
uhindret gennem glaspladen. Når glastaget derimod er
mørklagt, blokerer det sollysets infrarøde stråler
næsten komplet. På den måde beskyttes kabinen
effektivt mod sollys – et vigtigt bidrag til
effektive temperaturstyring. |