Verdens største bilfabrik, Toyota, glimrer på
Frankfurt Motorshow med en hel stribe
verdensnyheder, både med Toyota-navnet og med
Lexus-navnet på bagklappen.
Toyota Prius+
En af de store Toyota-nyheder er Toyota Prius+, som
er en mere rummelig udgave af den velkendte
hybridbil, Toyota Prius, der første gang så dagens
lys for mere end 13 år siden.
I Prius+ disponerer man over ikke færre end 7
siddepladser, og selvom pladsforholdene på bageste
sæderække er noget beskedne - som det typisk er i de
7-sædede biler - er bilen for de bilkøbere, der
virkelig kan udnytte de syv sæder, en god måde at
vise endnu mere samfundssind på. Så kan man nemlig
transportere endnu flere mennesker ad gangen for den
lave brændstofudgift, der kendetegner en hybridbil.
Prius+ er opgivet til at kunne køre 23,2 kilometer
på en liter benzin.
Toyota Prius Plug-in hybrid
Parallelt med Prius+ har Toyota også verdenspremiere
på den produktionsklare Prius Plug-in hybrid, dvs.
en hybridbil, der modsat fabrikkens øvrige
hybridbiler kan oplades fra en stikkontakt.
Begge de nye hybridbiler er udstyret med litium-ion
batterier, som bl.a. kendes fra moderne
mobiltelefoner. De er forskellige fra den
batteritype (Nikkel-metalhydrid), som Toyota hidtil
har brugt. Og udover at de også kan tåle, ja faktisk
har det bedst, når de "sjat-lades", er de også langt
mere kompakte. Batteriet i Prius+ fylder ikke mere
end at det har kunnet placeres i midterkonsollen
mellem forsæderne. Derved har man opnået de fine
pladsforhold bagtil, som normalt også benyttes til
at huse en hybridbils batterier.
Det er i øvrigt usikkert, om Prius Plug-in Hybrid
nogensinde kommer til Danmark pga. den danske
afgiftslovgivning, der gør bilen uforholdsmæssigt
kostbar. Det til trods for, at den i bund og grund
er skabt til at drives af el-motoren og kun på
langfart får behov for at tage benzinmotoren til
hjælp.
Ansigtsløftet Avensis
I Frankfurt viser Toyota også en kraftig
ansigtsløftet Avensis. Bilen er bestseller i den
store mellemklasse og den er visuelt strammet
gevaldigt op - både indvendigt og udvendigt. Den nye
årgang er desuden kraftigere lyddæmpet og dermed
endnu mere lydløs at køre i.
Toyota præsenterer desuden en ny generation af
pick-up'en Hilux, der er den mest solgte pickup i
Europa. Hilux'en er næsten ikke til at kende - det
gælder også både udvendigt og indvendigt. Og under
motorhjelmen gemmer den på en 2,5 liters
turbodieselmotor, der kan levere 24 flere
hestekræfter end forgængeren. Max-effekten er nu 144
hestekræfter kombineret med et rigtig godt
drejningsmoment og en lav CO2 udledning.
Verdenspremiere på Lexus GS 450h
I Frankfurt er der også verdenspremiere på den
luksuøse fuld hybridbil, Lexus GS 450h. Bilen er
udstyret med 2. generation af Lexus’ avancerede
hybridteknologi, hvilket gør GS 450h endnu mere
miljørigtig samtidig med, at køreegenskaberne også
har fået et ekstra løft.
Foruden verdenspremieren på GS 450h er der også
europæisk premiere på den nye Lexus GS 350AWD, der
har fået et klart mere pågående og frækt udseende
end den hidtidige GS-serie. Den nye firehjulstrukne
GS 350AWD er blevet udstyret med flere nyudviklede
teknologier, som både forbedrer køreoplevelsen og
sikkerheden for passageren.
Verdens første kompakte fuld hybridbil Lexus CT
200h, der blev introduceret i Danmark i marts i år,
og som gennemsnitligt kører hele 26,3 km/l ved
blandet kørsel, har også europapremiere i en særlig
sportsudgave på motorshowet i Frankfurt.
Lexus CT 200h F-Sport, som den nye udgave hedder, er
i forhold til den oprindelige model blevet tilført
nogle væsentligt mere aggressive designelementer.
|