Subaru har for første gang nogensinde præsenteret en
ny bil på et europæisk bilshow. Måske tvunget dertil
af omstændighederne, for den nye Subaru XV er i
princippet en off-road/SUV version af den nye
Impreza, som blev præsenteret i New York umiddelbart
inden jordskælvskatastrofen i Japan i foråret.
Introduktionen af Impreza er derfor udskudt til
engang i 2012, hvorimod man benyttede anledningen
til i Frankfurt at præsentere XV, som er skabt med
det europæiske marked for øje.
Økonomisk
Subaru XV hører til i ”C-segmentet” og drives frem
af den seneste generationen Boxermotorer, den har
permanent symmetrisk 4-hjulstræk og bliver den
første model med såvel en ny 1,6-liters benzinmotor
som en ny Lineartronic automatgearkasse. Subaru XV
har desuden "start-stop-system" som standard på
samtlige benzinmotorer.
Subaru mener selv, at man med XV afliver myten om,
at 4-hjulstræk medfører stor forurening. Med sine
kun 146 g CO2/km deklasserer Subaru XV også de
fleste kun 2-hjulstrukne klassekonkurrenter. Den
kører omkring 16 kilometer på en liter benzin.
Klassens laveste tyngdepunkt
Subaru XV er en ægte crossover, der kombinerer høj
frihøjde (22 cm) med klassens laveste tyngdepunkt
(58,5 cm). XV er testet til at kunne klare 72 km/t i
undvigemanøvre, som modsvarer den svenske ”elgtest".
Subaru XV er endnu ikke sikkerhedstestet af Euro
NCAP, men iflg. fabrikken mener, at alt peger på fem
stjerner. Alle Subaru XV har syv airbags,
selealarmer på alle 5 pladser og VDC (antispin,
antiudskridning & traction control) samt
bremseassistent som standard.
I Danmark til februar
Subaru XV produceres i Gunma i Japan og lanceres i
Danmark i februar 2012. Den vil blive tilbudt med
tre motoralternativer og såvel manuel gearkasse med
høj/lav udveksling, som trinløs Lineartronic
automatgearkasse. Priserne er endnu ikke endeligt
fastlagt, men trods den høje Yen-kur forventer man
at komme under 400.000 kroner for den billigste
variant. Bilen vil i øvrigt kunne ses på ”Biler for
alle” i Herning sidst i oktober.
|