Peugeot har to verdenspremierer på Frankfurt Motor
Show: Den offroad-inspirerede 508 RXH og den
stilrene MPV konceptbil HX1 med plug-in teknologi.
Peugeot HX1 – et unikt og fleksibelt koncept
Målet for HX1 har været at skabe en rummelig bil med
plads til op til seks personer og som er
karakteriseret af en stærk designidentitet – og ikke
mindst en sporty og miljøeffektiv bil med unikke
køreegenskaber. Det har man opnået med en ekstrem
aerodynamik, den koniske og lave MPV struktur og
HYbrid4-drivline, som her er kombineret med
plug-in-teknologi.
En særlig tilpasningsevne
HX1 er et konceptstudie, som er udviklet for at
illustrere fremtidige løsninger på mange områder:
Opbygning, aerodynamik, fleksibilitet, udstyr,
indvendige materialer og miljø – og ikke mindst
drivliner. HX1 er designet som en MPV, men med helt
særlige dimensioner: Den er lav (højde 1,37 m), bred
(1,99 m) og har en længde på 4,95 m. Adgang til
kabinen sikres gennem fire saksedøre.
Aerodynamik
De syv lameller i hver fælg lukker sig efter samme
princip som en turbine og danner herved en helt flad
overflade på fælgene, når bilen er i fart. Samtidig
er HX1 udstyret med en hækspoiler og to sideskørter
på bagklappen, som aktiveres ved en fart på over 100
km/t. Med andre ord ændrer HX1 sig under kørslen og
tilpasser sig ”fysisk” til forholdene. Den har
luftmodstand på 0.28 Cd, hvilket er unikt for en bil
med en MPV opbygning.
Målet med det aerodynamiske design er at få HX1 til
at se ud, som om den var blevet formgivet af vinden.
Fronten viderefører Peugeots nye stilkode med den
”flydende” kølergrill, mens udformningen af
forlygterne viser slægtskabet til tidligere modeller
med de karakteristiske ”katteøjne”.
Peugeot 508 RXH - En eksklusiv dieselhybrid med
offroad karakter
Peugeot 508 RXH er en brændstofbesparende
firehjulstrukken dieselhybrid baseret på den nye
508, men med større frihøjde og en række
designjusteringer. Designet er potent med et højere
karosseri og LED lysene, der er formet som tre
lodrette løveklør på hver side af den flydende
kølergrill, giver fronten et næsten aggressivt
udseende.
508 RXH er udstyret med Peugeots nye
hybrid-drivlinje, der har verdenspremiere i 3008
HYbrid4 senere på året. Det betyder, at der under
motorhjelmen ligger en 2,0 liters dieselmotor med
163 hk og trækker på forhjulene, mens bagakslen er
udstyret med en el-motor, der yder 37 hk. Med en
ydelse på 200 hk, firehjulstræk og et maksimalt
drejningsmoment på 450 Nm er 508 RXH designet til al
slags brug under alle forhold. Den kan køre alene på
el og ved blandet kørsel er brændstofforbruget 23,8
km/l og CO2-udledningen er 109 g/km.
|