Opel
præsenterer ikke færre end fire verdenspremierer på
IAA. For første gang viser man Opel Astra GTC, den
nye Zafira Tourer, næste generation Combo og
el-bilen Ampera. Dertil kommer en sjov konceptbil,
Opel ”Rak e”, som også har unge mennesker i
tankerne.
Den
nye Opel Astra GTC
Astra
GTC er udviklet af Opel Performance Center og bilen
har da også en undervogn, der kan leve op til de
sportslige linjer med high-performance
forhjulsophæng hentet fra den hurtigste Opel
nogensinde, Insignia OPC.
Støddæmperne er såkaldte HiPerStrut, der optimerer
styringen og forhjulenes vejgreb i sving. Astra GTC
kommer med både diesel- og benzinmotor med ydelser
fra 120 hk (140 hk i Danmark) til 180 hk.
I
Danmark forventes den at ankomme i januar 2012.
Den
nye Opel Zafira Tourer
Med
den nye Zafira Tourer (ikke at forveksle med den
hidtidige Zafira, for den fortsætter uændret i
modelprogrammet) forsøger Opel at sætte en ny
standard for indretningen af syv personers biler med
et nydesignet såkaldt Flex7 sædekoncept. Designerne
kalder Zafira Tourer for “Lounge on wheels”
(dagligstue på hjul), der dækker over ambitionen om,
at overføre kvaliteter fra Insignia hvad angår
kvalitet, luksus, teknologi og design til MPV
segmentet.
Zafira Tourer introduceres også i Danmark I januar
2012.
Den nye Opel Combo
Den
nye Opel Combo kommer både som varebil og personbil
med valgmulighed mellem fem og syv sæder og seks
forskellige motorer: fire dieselmotorer, en
benzinmotor og en motor tilpasset kørsel på naturgas
(CNG).
I Danmark ventes bilen på markedet i foråret 2012 –
dog ikke med naturgasmotor, da den jo ikke kan
påfyldes med naturgas i Danmark.
Den nye Opel Ampera
Den
nye Opel Ampera har også verdenspremiere på IAA. Vi
har allerede haft mulighed for at prøve den (læs
hér>>>) og der er tale om den første elbil uden
rækkeviddebegrænsning fra en europæisk producent.
Salget af Ampera begynder i Tyskland og i en række
andre europæiske lande i november. I Danmark kommer
den til salg i januar 2012. Bilen er udstyret med en
væskekølet og opvarmet litium-ion batteripakke på 16
kWh, der leverer energi til en 111 kW/150 hk
elmotor.
Afhængig af køremåde, vejtype og vejrforhold kan den
køre mellem 40 og 80 kilometer alene på energien
lagret i batteripakken.
Når
batteriet har nået sit minimumsniveau, starter en
1,4 liters benzinmotor med at drive en generator, så
kørslen kan fortætte, uden at man skal vente på, at
batteriet lades op.
Takket være benzinmotoren er rækkevidden i Ampera
med fuldt opladet batteri og fuld tank over 500
kilometer.
Flere nye ecoFLEX versioner
Opel
viser også en række nye ecoFLEX versioner med
optimeret brændstofforbrug og lavt CO2 udslip.
Blandt andet Meriva 1,3 CDTI (109
g/km CO2), Astra 1,7 CDTI (99 g/km CO2), Insignia
1,4 Turbo (benzin, 134 g/km CO2) og Insignia 2,0
CDTI (115 g/km CO2) – samt ecoFLEX versioner af
Astra GTC og Zafira Tourer. Den nye Insignia 1,4
Turbo ecoFLEX har et forbrug efter EU-normen på 17,5
km/l og er den mest økonomiske benzinbil i sit
segment. De fleste ecoFLEX versioner er udstyret med
Start/Stop teknologi.
I
løbet af foråret 2012 når antallet af forskellige
motor- og karrosseriversioner med Start/Stop op på
34.
Den
nye RAK e
Sidst
men ikke mindst har Opel også skuet ind i fremtiden
med konceptbilen ”Rak e”. Den er en batteridreven
2-sædet bil, som dels er skabt med raketbilen fra
1928, RAK 2, i tankerne (RAK 2 satte dengang
hastighedsrekord på 228 km/t), dels med tanke på
unge mennesker fra 16 år og opefter. Den er ultra
økonomisk og kan køre 100 kilometer for blot 7,5
kroner (tyske elpriser). Dermed har man også
introduceret begrebet ”en 1 Euro bil”. Rækkevidden
er 100 kilometer og topfarten 120 km/t.
I
teknisk forstand er der tale om en smal rør-ramme
konstruktion beklædt med et karrosseri i syntetiske
letvægtsmaterialer. RAK e er 3 meter lang og bare
1,19 meter høj – og den vejer 380 kg. Idéen med at
skabe bilen, så den også appellerer til unge
mennesker, skal naturligvis kædes sammen med
forskellige nationale love, men man forestiller sig
f.eks. en version med en begrænset topfart på 45
km/t. Først skal den selvsagt i serieproduktion og
det ligger nok ikke lige om hjørnet.
Opel Rak e er skabt med unge
mennesker i tankerne. |