Mercedes-Benz benyttede naturligt nok det tyske
hjemmemarkedsshow og virksomhedens 125 års jubilæum
til at præsentere alt det, der har fået fabrikken
igennem finanskrisen. Man har nemlig ikke ligget på
den lade side, mens verden forsøgte at rydde op i
økonomien, men arbejdet på mange forskellige
fronter.
Mest interessant, set med danske øjne, er den helt
nye B-klasse. Men også en ny M-klasse kunne sikkert
friste en del bilkøbere. Og koncernens bud på en
stor, fremtidig luksus-limousine er bestemt også
spændende – især at kikke på. Og er man til
sportsbiler, er en roadster udgave af den kraftfulde
Mercedes SLS AMG måske det mest spændende.
Ny B-klasse
Efter at have ændret sin prisstrategi i Danmark er
der i bogstaveligste forstand en Mercedes for enhver
pengepung. B-klassen er så småt ved at få tag i
danskerne og det bliver kun bedre med den nye model.
Den er 2. generation af Mercedes' tilbud i klassen
for kompakte mellemklassebiler, og man har satset på
en gennemgribende forbedring i materialevalg,
rumudnyttelse og brændstoføkonomi - uden at tabe sin
oprindelse. Man kan fortsat genkende en B-klasse.
På motorområdet introducerer Mercedes en ny
4-cylindret benzinmotor og en ny dieselmotor til
B-klassen. Plus en ny dobbeltkoblingsgearkasse, en
ny manuel transmission og så må man ikke glemme, at
B-klassen er forhjulstrukken modsat alle fabrikkens
større modeller. Den nye bil måler 4,36 meter i
længden og 1,56 meter i højden. Forbavsende er det
på den konto, at luftmodstandskoefficienten blot er
på 0,26.
Ny M-klasse
Den nye M-klasse er 3. generation af den kompakte
SUV, som havde kronede dage på det danske marked
under den gamle afgiftslovgivning. Den er stadig
interessant, også på nummerplader med andre farver
end hvid, ikke mindst fordi den nye modelserie i
gennemsnit har en 25 procent forbedret
brændstoføkonomi.
Eksempelvis kan ML 250 BlueTEC 4MATIC med et forbrug
på 6 liter pr. 100 kilometer (16,8 km/l) køre 1500
kilometer på en tankfuld. I præcis den model er den
hidtidige 3-liters V6 blevet erstattet af en
4-cylindret maskine, som man også finder i den store
S-klasse. Dens forbrug er reduceret med 28 procent.
Også køreegenskaberne er blevet forbedret og
designet har fået en kraftig opstrammer. Igen
opererer man med en forbavsende god
luftmodstandskoefficient på 0,32, som er flot for en
SUV.
SLS AMG Roadster
Hvad den nævnte roadster angår, er SLS AMG Roadster
i princippet en åben udgave af den eksisterende SLS
AMG. En 6,3 liters V8 under motorhjelmen, der
præsterer 571 hestekræfter, men med en kaleche (ikke
et fast foldetag), der åbner på blot 11 sekunder, er
der lagt an til helt nye køreoplevelser. På danske
nummerplader taler man om en pris på omkring 4
millioner kroner.
Fremtidens 1. klasses limousine
Og så er der den exceptionelle konceptbil, Mercedes
F 125. Mercedes kalder det selv for en ny definition
på begrebet luksus. Den er udstyret med Mercedes’s
F-Cell og plug-in hybrid teknologi, litium-sulphur
batteri, firehjulstræk, letvægtskarrosseri og bunker
af luksuøst ekstraudstyr.
Navnet refererer til 125-års jubilæum’et hos
fabrikken, der skabte verdens første bil (sådan lidt
afhængig af hvordan man definerer begrebet bil). F
125 er en regulær udviklingsbil, hvad eksempelvis
kombinationen af brændselscelle teknologi og
traditionel plug-in hybrid teknik klart viser. Bilen
kan køre 1000 kilometer uden forurening (fra bilen
selv).
Indretningsmæssigt er der tale om en 4-sædet
limousine, styringen er baseret på stemmestyring,
bevægelsesstyring og berøring og tro overfor det
største Mercedes-ikon (bortset fra stjernen)
nogensinde, Mercedes 300 SL med mågevinger, har F
125 naturligvis et tilsvarende mågevingesystem – hér
blot med adgang til fire i stedet for to
siddepladser.
|