| 
							
							Mercedes-Benz benyttede naturligt nok det tyske 
							hjemmemarkedsshow og virksomhedens 125 års jubilæum 
							til at præsentere alt det, der har fået fabrikken 
							igennem finanskrisen. Man har nemlig ikke ligget på 
							den lade side, mens verden forsøgte at rydde op i 
							økonomien, men arbejdet på mange forskellige 
							fronter.   
							
							Mest interessant, set med danske øjne, er den helt 
							nye B-klasse. Men også en ny M-klasse kunne sikkert 
							friste en del bilkøbere. Og koncernens bud på en 
							stor, fremtidig luksus-limousine er bestemt også 
							spændende – især at kikke på. Og er man til 
							sportsbiler, er en roadster udgave af den kraftfulde 
							Mercedes SLS AMG måske det mest spændende.   
							Ny B-klasse  
							
							Efter at have ændret sin prisstrategi i Danmark er 
							der i bogstaveligste forstand en Mercedes for enhver 
							pengepung. B-klassen er så småt ved at få tag i 
							danskerne og det bliver kun bedre med den nye model. 
							Den er 2. generation af Mercedes' tilbud i klassen 
							for kompakte mellemklassebiler, og man har satset på 
							en gennemgribende forbedring i materialevalg, 
							rumudnyttelse og brændstoføkonomi - uden at tabe sin 
							oprindelse. Man kan fortsat genkende en B-klasse. 
							
							  
							
							På motorområdet introducerer Mercedes en ny 
							4-cylindret benzinmotor og en ny dieselmotor til 
							B-klassen. Plus en ny dobbeltkoblingsgearkasse, en 
							ny manuel transmission og så må man ikke glemme, at 
							B-klassen er forhjulstrukken modsat alle fabrikkens 
							større modeller. Den nye bil måler 4,36 meter i 
							længden og 1,56 meter i højden. Forbavsende er det 
							på den konto, at luftmodstandskoefficienten blot er 
							på 0,26.   
							
							Ny M-klasse 
							
							Den nye M-klasse er 3. generation af den kompakte 
							SUV, som havde kronede dage på det danske marked 
							under den gamle afgiftslovgivning. Den er stadig 
							interessant, også på nummerplader med andre farver 
							end hvid, ikke mindst fordi den nye modelserie i 
							gennemsnit har en 25 procent forbedret 
							brændstoføkonomi.   
							
							Eksempelvis kan ML 250 BlueTEC 4MATIC med et forbrug 
							på 6 liter pr. 100 kilometer (16,8 km/l) køre 1500 
							kilometer på en tankfuld. I præcis den model er den 
							hidtidige 3-liters V6 blevet erstattet af en 
							4-cylindret maskine, som man også finder i den store 
							S-klasse. Dens forbrug er reduceret med 28 procent. 
							
							  
							
							Også køreegenskaberne er blevet forbedret og 
							designet har fået en kraftig opstrammer. Igen 
							opererer man med en forbavsende god 
							luftmodstandskoefficient på 0,32, som er flot for en 
							SUV.   
							
							SLS AMG Roadster 
							
							Hvad den nævnte roadster angår, er SLS AMG Roadster 
							i princippet en åben udgave af den eksisterende SLS 
							AMG. En 6,3 liters V8 under motorhjelmen, der 
							præsterer 571 hestekræfter, men med en kaleche (ikke 
							et fast foldetag), der åbner på blot 11 sekunder, er 
							der lagt an til helt nye køreoplevelser. På danske 
							nummerplader taler man om en pris på omkring 4 
							millioner kroner.   
							
							Fremtidens 1. klasses limousine 
							
							Og så er der den exceptionelle konceptbil, Mercedes 
							F 125. Mercedes kalder det selv for en ny definition 
							på begrebet luksus. Den er udstyret med Mercedes’s 
							F-Cell og plug-in hybrid teknologi, litium-sulphur 
							batteri, firehjulstræk, letvægtskarrosseri og bunker 
							af luksuøst ekstraudstyr. 
							
							  
							
							Navnet refererer til 125-års jubilæum’et hos 
							fabrikken, der skabte verdens første bil (sådan lidt 
							afhængig af hvordan man definerer begrebet bil). F 
							125 er en regulær udviklingsbil, hvad eksempelvis 
							kombinationen af brændselscelle teknologi og 
							traditionel plug-in hybrid teknik klart viser. Bilen 
							kan køre 1000 kilometer uden forurening (fra bilen 
							selv).   
							
							Indretningsmæssigt er der tale om en 4-sædet 
							limousine, styringen er baseret på stemmestyring, 
							bevægelsesstyring og berøring og tro overfor det 
							største Mercedes-ikon (bortset fra stjernen) 
							nogensinde, Mercedes 300 SL med mågevinger, har F 
							125 naturligvis et tilsvarende mågevingesystem – hér 
							blot med adgang til fire i stedet for to 
							siddepladser. 
							  |