Kik godt på billederne her på siden. Sådan kommer de
kommende generationer af Mazda's biler til at se ud.
På Frankfurt Motorshow vises den nye CX-5, en
mellemklasse SUV/cross-over, der også kan leveres
med firehjulstræk. Men vigtigst er det måske, at
Mazda ved samme lejlighed præsenterer mærkets nye
visuelle identitet. Mazda kalder det KODO: Soul of
Motion.
Om det er et heldigt design, vil salgstallene give
et klart signal om. For selvom CX-5 er en helt ny
bil, en biltype, der ikke tidligere har været i
modelprogrammet, er især det nye frontparti
den mest markante nyhed.
Li' eller ikke-li', thats the question
Et markant design igangsætter altid følelser hos
bilkøbere: Lide eller ikke-lide - det er spørgsmålet
og derigennem har undertegnede måske vagt
tilkendegivet en vi skepsis. Men det må stå sin
prøve og det bliver spændende at se hvordan
designsproget bliver tolket i andre modeller. Ofte
er et nye design også et spørgsmål og tilvænning.
Bilen er helt igennem ny. Men ikke mere ny end at
man tager afsæt i Mazdas forsøg på at optimere
eksisterende teknologi. Mazda eksperimenterer ikke
med hybridteknologi eller alternative brændstoffer -
ikke i den serieproducerede modellinje i hvert fald
- men har forfinet den eksisterende teknik, så man
opnår nogle klassebedste resultater hvad angår
f.eks. effekt i kombination med forbrug og emission.
Mange kræfter og ringe forurening
Den europæiske CX-5 vil kunne leveres med en
165-hestes 2-liters benzinmotor alternativt en 160
hestes 2,2 liters diesel. Kompressionsforholdet er
så højt som 14,0:1 og derved opnår man en CO2 værdi
for dieselmotoren på blot 119 g/km - til trods for
de mange kræfter. Sidstnævnte dieselmotor kommer
også i en version med 150 hhv.175 hestekræfter.
Benzinmotoren halter naturligt nok lidt bag efter
hvad angår CO2 udledningen, men et tal på 139 g/km
kan Mazda godt være stolt af, igen motorens høje
effekt taget i betragtning.
Forbrugstallene for en Mazda CX-5 med de to motorer
er hhv. 16,7 km/l for benzinmotoren og 22,2 km/l for
160-hestes dieselmotoren.
|