Med den nye MINI Coupé, som blev præsenteret på IAA
i Frankfurt, har MINI’s designcenter under ledelse
af danske Anders Warming taget skridtet fuldt ud:
Hvorfor bygge en bil, hvor der i forvejen er
beskeden bagsædeplads, og så oven i købet skære af i
højden. Den nye MINI Coupé er ganske enkelt en
to-sædet bil.
Resultatet er i funktionelle termer blevet, at der
faktisk er mere plads i en MINI Coupé end i
basismodellen MINI One – bagagerummet er eksempelvis
på 280 liter. Hvad den visuelle oplevelse angår, har
man ikke haft snærende funktionelle begrænsninger og
derfor er den nye MINI Coupé en ægte MINI.
Billederne taler deres eget sprog. Men forestiller
man sig forskellen på en person med kasket, hvor
skyggen vender fremad, kontra en person, som kækt
har drejet skyggen bagud, har man en MINI Coupé.
Følg taglinjen og få oplevelsen…
MINI udvider med Coupé’en MINI-kundepotentialet. Det
store spørgsmål er, om MINI-kundepotentialet bliver
så meget større og man ikke bare giver det
eksisterende potentiale flere valgmuligheder. Det
vil salgstallene hen ad vejen fortælle mere om.
Ikke overraskende vil motorudvalget komme til at
omfatte en vifte af mere sportslige motorer,
begyndende med en 122-hestes benzinmotor og i den
anden ende også inkludere en John Cooper Works
version med 211 hestekræfter.
Rolls Royce Phantom Coupé
Overfor MINI i BMW-komplekset på Frankfurt Motorshow
fandtes en noget større coupé, der imidlertid også
tilhører BMW-familien: Rolls Royce Phantom Coupé.
Fakta: 6,75 l V12. 453 hk. Drejningsmoment: 720 Nm.
Længde: 5,61 meter. Og den har plads til fire
personer plus bagage... |