Citroën havde to iøjefaldende verdenspremierer på
IAA I Frankfurt: Mellemklassebilen DS5 og den
luksuøse minibus, konceptbilen Tubik.
DS5 er det seneste skud på DS-produktlinjen, som
blev indledt med DS3, fulgt op med DS4 og nu også
bevæger sig ind i premium-segmentet med DS5. Citroën
DS5 introduceres sidst i 2011 på de første markeder
og signalerer ifølge Citroën selv innovation og
visioner med et markant design, raffineret
indretning og en ganske særlig køreoplevelse for
både fører og passagerer.
Den kan smykke sig med eksklusive materialer som
Club læder og aluminium, luksuriøs forarbejdning med
lædersæder hvor syningen er inspireret af eksklusive
urlænker.
Blandt de tekniske nyskabelser kan nævnes
intelligent traction control, der er en
videreudvikling af ESP-systemet, anden generation af
vejstribealarm, automatisk skift mellem nær- og
fjernlys afhængig af trafikken omkring bilen,
head-up display i farver og bakkamera. DS5 bliver
også den første Citroën som kan leveres med Hybrid4,
som er en fuldhybrid løsning, der både giver høje
præstationer (200 hk og træk på alle fire hjul), og
gør det muligt at køre i byen på el, tilføre boost
til accelerationen i funktionen Sport og samtidig
sikrer lav udledning af CO2 med blot 99 g/km.
Fronten på bilen understreger slægtskabet til de
andre DS modeller med det store luftindtag, den
store kølergril i krom med Citroëns logo og
LED-lygter. Førerpladsen er inspireret af cockpittet
i et fly. Et tydeligt eksempel er loftet, som er nyt
bud på hvordan et glastag kan se ud. Det er opdelt i
tre ovenlys, med et samlet lysareal på 0,58 m2) som
kan afskærmes enkeltvis.
Citroën DS5 er 4,52 meter lang (25 cm kortere end en
C5 sedan), 1,85 meter bred og 1,51 meter høj.
Bagagerummet kan rumme 465 liter VDA, adgangen til
bagsæderne og bagsædepladsen er på samme niveau som
i en sedan.
Citroën Tubik sætter nye standarder
Citroën udvikler løbende nye mobilitetskoncepter,
for eksempel internetportalen Multicity, der er
lanceret i Frankrig og snart også i andre lande.
Samtidig søger at man at tænke nutidens og
fremtidens behov for mobilitet ind i udviklingen af
biler, og seneste eksempel på en anderledes type bil
er en luksuriøs og højteknologisk shuttle under
navnet Tubik.
Tubik er et bud på en bil med plads til 9 personer,
og den har et design og præstationer som er på højde
med en moderne sedan.
Citroëns designere har ladet sig inspirere af
Citroëns berømte HY-model og dens forgænger model
TUB og har givet den en formgivning, som er både
anderledes og pudsig, med en raffineret
sammensætning af farver og materialer.
Den er indrettet som en komfortabel ”lounge”.
Indretningen er meget fleksibel og stolene kan
placeres, så man kan læne sig tilbage eller sidde
over for hinanden.
Kabinen er udstyret med
seneste teknologi bl.a. i form af multimedieskærm og
avanceret lydanlæg, så passagererne kan nyde turen i
fulde drag.
Tubik er udstyret med fuldhybridløsningen HYbrid4.
Desuden er der gjort en stor indsats for at gøre
bilen så aerodynamisk som muligt.
Det er lykkedes i en grad, så brændstofforbruget kan
fastholdes på samme niveau som i en traditionel
sedan. Den er 2,08 meter bred, 2,05 meter høj og
4,80 meter lang.
Tubik er desuden udstyret med 22 tommer hjul og dæk
af typen ”høj og smal” som er meget
brændstoføkonomiske.
For at optimere
forholdet mellem komfort og vejgreb, er den udstyret
med hydraktiv affjedring. Det betyder, at uanset
last forbliver vognhøjden den samme takket være den
elektroniske styring i systemet, som også automatisk
sænker bilen ved høj fart for at forbedre
aerodynamikken og dermed reducere brændstofforbrug
og udledning af CO2.
|