Kia Rio i 5-dørs versionen er først klar på det
danske marked om kort tid. Men på Frankfurt
Motorshow er man parat med den helt nye 3-dørs
udgave, skabt med sport og dynamik som første
prioritet og tro mod Kias nye formsprog, skabt af
design-miraklet Peter Schreyer.
Sportslig linjeføring
Den nye Kia Rio er mere end blot en 3-dørs udgave af
den eksisterende 5-dørs version. Bilen har en
sportslig linjeføring, den er primært designet til
det europæiske marked og appellerer først og
fremmest til det yngre publikum. Kia selv anslår, at
3-dørs modellen vil stå for 20-25 procent af det
samlede Rio salg.
3-dørs versionen har samme dimensioner som 5-dørs
modellen. Heller ikke motorudvalget bliver
anderledes og følger den linjen fra den netop
lancerede 3-dørs variant af Kia Picanto vil prisen
heller ikke være anderledes. Derigennem markerer
Kia, at spørgsmålet om pris på bilen ikke hænger
sammen med antallet af døre, fordi den
produktionsmæssige omkostningsforskel er minimal.
Som sådan skal der heller ikke gøres forskel hverken
på bilkøbernes muligheder eller bilernes økonomiske
værdi. Fornuftigt nok…
Kia GT
På IAA præsenterer Kia også en konceptbil, Kia GT.
Der er tale om en regulær 4-personers sportssedan
med to sidedøre i hver side, der åbner mod
hverandre.
Kias chefdesigner fortæller, at bilen er det
ultimative udtryk for Kias nye formsprog, hvor især
frontpartiet sætter ansigt på fremtidens Kia
modeller.
Design-teamet var kraftigt inspireret af 1970’ernes
iøjefaldende GT biler, ”og så er bilen
baghjulstrukken,” fortæller chefdesigner Peter
Schreyer. ”En baghjulstrukken bil skaber et helt
andet layout med anderledes proportioner end en
forhjulstrukken bil typisk gør det.”
Peter Schreyer ved sit nyeste design:
Kia GT.
Og Peter Schreyer understreger, at bilen ikke er
skabt med et specifikt marked for øje.
”Jeg tænker globalt, når jeg designer en bil. Jeg
tror ikke at mennesker er så forskellige hvad angår
smag og behag på tværs af jorden, men behovene er
forskellige. Derfor vil man typisk se funktionelle
forskelle på biler f.eks. til det amerikanske
respektive det europæiske marked. USA er et typisk
SUV marked mens europæere foretrækker kompakte biler
og stationcars.
|