Udviklingen hos Hyundai har været kolossal. Det er
blot 20 år siden det koreanske bilmærke kom til
Danmark. Dengang handlede det mest om discountbiler,
men koreanerne lærer hurtigt og med den nye i40
baner man vejen ind i segmentet for store luksuøse
mellemklassebiler.
Hyundai er ikke ukendt blandt de større
mellemklassebiler. Der kører mange Hyundai Sonata på
de danske landeveje, købt er bilkunder, der satte
mere pris på meget bil for pengene end prestige og
status. Hyundai må nok leve med en tid endnu, at man
ikke har samme status som Honda, BMW, Audi, Toyota
og tilsvarende bilmærker, der har brugt halve og
hele århundrede på at printe sig ind i bilkøbernes
bevidsthed. Men den nye i40 er ikke i teknisk
forstand langt fra de prestigiøse konkurrenter – det
er blot lige navnet, der endnu ikke har opnået samme
klang.
Findes ikke bedre
Det skal imidlertid nok komme. For ét har
finanskrisen lært Jordens befolkning: Ikke at betale
for meget for varerne. Vil man have en stor,
rummelig, elegant og velkørende stationcar findes
den ikke bedre end Hyundai i40 – ikke til den pris i
hvert fald. For med en indstigningspris på 300.000
kroner for en bil med 135 hestekræfter og et
glimrende udstyrsniveau er Hyundai stærkt rustet på
det danske marked. Og så er der lige det næsten
ultimative clou: 5 års garanti, uafhængig af
kilometertal. Det må få enhver erhvervsdrivende op
af stolen. Når bilen er købt, er der groft set ingen
uventede omkostninger de første fem år.
Hyundai i40 lanceres som stationcar. Det er
usædvanligt men utvivlsomt et resultat af, at i
mange lande, ikke mindst Danmark, sælges der flere
stationcars end sedan’er og hatchback’er. Man rammer
da også lige plet med den store bil, for den er ikke
bare elegant og rummelig, den er også ret
funktionel.
Utrolig rummelig
Hyundai i40 er 4,77 meter lang og bagagerummet byder
på ikke mindre end 553 liter regulær bagageplads,
der kan øges til 1,7 kubikmeter, når
bagsæderyglænene foldes ned. Og det er ikke gået ud
over benpladsen på bagsædet – den er næsten
fænomenal.
Vi har taget en kort prøvetur i40 både med den
nævnte 1,6 liters benzinmotor, der yder 135
hestekræfter og den tilsvarende 1,7 liters
dieselmotor, der præsterer 136 hestekræfter.
Oplevelsen er overbevisende, især for benzinmotorens
vedkommende – sat i forhold til at prisen er den
helt klart en fuldtræffer.
Komfortabel affjedring
Køreegenskaberne er gode, yderst komfortable og
sikrer alligevel stor stabilitet ved dansk
motorvejsfart. Den elektriske servostyring virker
ikke så præcist som vi kunne ønske det – det er som
om den gerne vil overtage styringen, når man kører
hurtigt igennem en kurve. Men det er marginalt og de
fleste vil formentlig slet ikke bemærke det.
Foruden en 1,6 liters benzinmotor tilbyder Hyundai
også en 2-liters benzin’er på 177 hestekræfter samt
to dieselvarianter på hhv. 115 hk og 136 hk. Det er
motorer, der allerede kendes i Hyundai sortimentet,
men det bliver de nu ikke dårligere af. Især lægger
man mærke til, hvor lydløs dieselmotoren er, når den
er monteret i en i40.
Udstyret
Der er tre udstyrsniveauer – Comfort, Style og
Premium – og man kan tilkøbe ekstraudstyr, få bilen
leveret med automatgear og som sådan kan man komme
til at betale op til 450.000 kroner for en i40 (uden
tilkøbt ekstraudstyr, som f.eks. koster 25.000
kroner for et panoramaglastag, eller læderinteriør,
eller Xenon-forlygter, eller…).
Hyundai har ikke tænkt sig at satse målrettet på
leasingaftaler, men det er værd at bemærke, at
beskatningsværdien for en 1,7 CRDi blot er 250.000
kroner – altså 80.000 kroner under listeprisen.
|