| 
							
							Udviklingen hos Hyundai har været kolossal. Det er 
							blot 20 år siden det koreanske bilmærke kom til 
							Danmark. Dengang handlede det mest om discountbiler, 
							men koreanerne lærer hurtigt og med den nye i40 
							baner man vejen ind i segmentet for store luksuøse 
							mellemklassebiler. 
							
							  
							
							Hyundai er ikke ukendt blandt de større 
							mellemklassebiler. Der kører mange Hyundai Sonata på 
							de danske landeveje, købt er bilkunder, der satte 
							mere pris på meget bil for pengene end prestige og 
							status. Hyundai må nok leve med en tid endnu, at man 
							ikke har samme status som Honda, BMW, Audi, Toyota 
							og tilsvarende bilmærker, der har brugt halve og 
							hele århundrede på at printe sig ind i bilkøbernes 
							bevidsthed. Men den nye i40 er ikke i teknisk 
							forstand langt fra de prestigiøse konkurrenter – det 
							er blot lige navnet, der endnu ikke har opnået samme 
							klang. 
							
							  
							
							
							Findes ikke bedre 
							
							Det skal imidlertid nok komme. For ét har 
							finanskrisen lært Jordens befolkning: Ikke at betale 
							for meget for varerne. Vil man have en stor, 
							rummelig, elegant og velkørende stationcar findes 
							den ikke bedre end Hyundai i40 – ikke til den pris i 
							hvert fald. For med en indstigningspris på 300.000 
							kroner for en bil med 135 hestekræfter og et 
							glimrende udstyrsniveau er Hyundai stærkt rustet på 
							det danske marked. Og så er der lige det næsten 
							ultimative clou: 5 års garanti, uafhængig af 
							kilometertal. Det må få enhver erhvervsdrivende op 
							af stolen. Når bilen er købt, er der groft set ingen 
							uventede omkostninger de første fem år. 
							
							  
							
							Hyundai i40 lanceres som stationcar. Det er 
							usædvanligt men utvivlsomt et resultat af, at i 
							mange lande, ikke mindst Danmark, sælges der flere 
							stationcars end sedan’er og hatchback’er. Man rammer 
							da også lige plet med den store bil, for den er ikke 
							bare elegant og rummelig, den er også ret 
							funktionel. 
							
							  
							
							
							Utrolig rummelig 
							
							Hyundai i40 er 4,77 meter lang og bagagerummet byder 
							på ikke mindre end 553 liter regulær bagageplads, 
							der kan øges til 1,7 kubikmeter, når 
							bagsæderyglænene foldes ned. Og det er ikke gået ud 
							over benpladsen på bagsædet – den er næsten 
							fænomenal. 
							
							  
							
							Vi har taget en kort prøvetur i40 både med den 
							nævnte 1,6 liters benzinmotor, der yder 135 
							hestekræfter og den tilsvarende 1,7 liters 
							dieselmotor, der præsterer 136 hestekræfter. 
							Oplevelsen er overbevisende, især for benzinmotorens 
							vedkommende – sat i forhold til at prisen er den 
							helt klart en fuldtræffer. 
							
							  
							
							
							Komfortabel affjedring 
							
							Køreegenskaberne er gode, yderst komfortable og 
							sikrer alligevel stor stabilitet ved dansk 
							motorvejsfart. Den elektriske servostyring virker 
							ikke så præcist som vi kunne ønske det – det er som 
							om den gerne vil overtage styringen, når man kører 
							hurtigt igennem en kurve. Men det er marginalt og de 
							fleste vil formentlig slet ikke bemærke det. 
							
							  
							
							Foruden en 1,6 liters benzinmotor tilbyder Hyundai 
							også en 2-liters benzin’er på 177 hestekræfter samt 
							to dieselvarianter på hhv. 115 hk og 136 hk. Det er 
							motorer, der allerede kendes i Hyundai sortimentet, 
							men det bliver de nu ikke dårligere af. Især lægger 
							man mærke til, hvor lydløs dieselmotoren er, når den 
							er monteret i en i40. 
							
							  
							
							
							Udstyret 
							
							Der er tre udstyrsniveauer – Comfort, Style og 
							Premium – og man kan tilkøbe ekstraudstyr, få bilen 
							leveret med automatgear og som sådan kan man komme 
							til at betale op til 450.000 kroner for en i40 (uden 
							tilkøbt ekstraudstyr, som f.eks. koster 25.000 
							kroner for et panoramaglastag, eller læderinteriør, 
							eller Xenon-forlygter, eller…). 
							
							  
							
							Hyundai har ikke tænkt sig at satse målrettet på 
							leasingaftaler, men det er værd at bemærke, at 
							beskatningsværdien for en 1,7 CRDi blot er 250.000 
							kroner – altså 80.000 kroner under listeprisen. 
  |