Hyundai har skabt en hybrid ved navn Veloster. Nej
ikke en bil med elmotor og forbrændingsmotor, men en
bil, der på én gang er en sportscoupé og samtidig
har indstigningsforhold til bagsædet som var den en
almindelig personbil – næsten da. For det holder
kun, hvis man ser den fra bilens højre side.
Kort fortalt er der tale om en biltype med coupé
form, én dør i førersiden og én dør i passagersiden,
som Hyundai har defineret som venstre hhv. højre
side (stakkels englændere…). Det har den fordel, at
føreren har nem indstigning til førersædet og
bagsædepassagererne nem indstigning til bagsædet. At
det så siden kniber lidt med siddehøjden – kun hvis
man stikker hovedet op under bagruden, er der plads
nok for en person med normale nordiske proportioner
– er en anden sag.
Kolossal bagklap
Men det er nu ikke så vanskeligt endda, for bilen er
udrustet med en kolossal tophængslet bagklap, som
groft set har halvdelen af kabinens længde, hvorved
bagruden delvis dækker over bagsædet.
Altså en ganske usædvanlig bil.
Af samme årsag har Hyundai heller ikke den store idé
om, hvor mange Velosters, der overhovedet kan sælges
i Danmark.
”Men vi har ordre på de 250, vi forventer at sælge i
år,” fortæller Hyundais danske direktør, Niels
Rønnebech og tilføjer, at man godt kan skaffe flere
biler hjem, hvis der viser sig interesse for det.
Men hvor mange der bliver solgt i 2012 vil først
tiden vise.
Usædvanlig anvendelighed
Anvendeligheden af Hyundai Veloster er selvsagt
noget for sig. Men idéen er ikke dårlig. Forskellige
dørkompositioner er i tidens løb dukket op på
forskellige biltyper og virkeligheden har været, at
de aldrig for alvor har slået an. Det der taler for
Hyundai Velosters succes er måske, at bilen er et
ret sportsligt køretøj med glimrende sportslige
køreegenskaber og et smart design.
Den er sådan en bil, som ingen køber af praktiske
grunde – men som nogen måske ville afholde sig fra
at købe, fordi den i traditionel udformning ville
være upraktisk. Det har man egentlig løst
fortræffeligt.
Faktisk er der også rimelig benplads på bagsædet og
er man ikke for høj, er bilen ikke ubekvem. Den er
mere end en 2+2, og derfor er der måske behov for
sådan en. Og bagagerummet er heller ikke lille.
Ny motorkonstruktion
I motorrummet har man placeret en 140 hestes 1,6
liters benzinmotor. Den giver udmærkede
fartpræstationer – 100 km/t nås på 9,7 sekunder og
topfarten er 201 km/t. Motoren er en helt ny
konstruktion og de første prøvekilometer vidnede om
en levende, omdrejningsvillig og civiliseret
maskine, der glimrende ville kunne indpasses i andre
Hyundai modeller – og mon ikke også det er meningen.
Heller ikke brændstoføkonomien er dårlig: Den går
16,9 km/l.
Veloster kører så godt, at den spontane reaktion er:
Den vil være rigtig sjov med den 200 hestes
benzinmotor, Hyundai har lovet næste forår, og
sætter man så også et dobbeltkoblingsgear på går det
hele op i en højere enhed. Det kan man bare ikke,
for endnu er momentet for stort på den kraftige
motor til et dobbeltkoblingsgear og det må man så
nøjes med til 140-hestes udgaven.
Veloster sælges i tre udstyrsvarianter og
basisprisen er 340.000 kroner. Næste trin er 400.000
og sidste trin 440.000 kroner. Der er 5 års garanti
uanset kilometertal.
|