Den nye Honda Civic er uomtvisteligt en Honda Civic.
Den ser sådan ud. Men den nye generation, som kører
ud på de danske landeveje sidst i januar, er ikke
kun teknisk forbedret, den er også designmæssigt
shinet så meget op, at der reelt er tale om en
gennemgribende ny og i mange sammenhænge væsentlig
bedre bil end den populære forgænger.
Vi har prøvekørt den nye Civic på sydspanske veje.
Intet dårligt sted at afprøve en bil, som siden
slippes løs i Danmark. For selvom det danske
hovedvejsnet er i fortræffelig stand, er der mange
danske biveje, som til forveksling kan sammenlignes
med de spanske. Derfor er en god komfortabel
hjulophængning ikke at kimse af – og det er ét af
nøgleområderne, som ikke kan ses, men bestemt
fornemmes, når den nye Civic startes op.
Aerodynamisk og sportslig
Visuelt har designerne givet Civic’en en kraftig
overhaling. Bilen har bevaret sit unikke sportslige
og aerodynamiske look, men den er blevet noget mere
elegant. Markante designdetaljer understreger dens
identitet som eksempelvis et skulpturelt
baglygtearrangement, der indgår som en del af
agterspoileren, der igen udgør den adskillelse af
øverste og underste bagrude – som gennem tiden har
været en særlig Honda specialitet. Eller det
aggressive frontparti, der skærer sig igennem og
hæfter sig på betragterens nethinde. Det fine Honda
design er ganske enkelt blevet endnu bedre.
En del af hemmeligheden er også ønsket om et større
rudereal. Det har den nye Civic opnået og foruden
den visuelle effekt giver det logisk nok både bedre
udsyn og en lysere kabine.
Biografsæder og bagageplads
Honda Civic hører med sine 4,3 meter fortsat til i
kategorien for kompakte mellemklassebiler.
Bagagearrangementet er klassens førende med små 500
liter regulær og fleksibel bagageplads – der kan
øges til næsten 1,4 kubikmeter. Det unikke
bagsædearrangement, hvor sæderne kan foldes op som
biografsæder, alternativt foldes sammen på
traditionel vis, er heldigvis bibeholdt og Honda
teknikerne kunne afsløre, at det ikke er pga. af, at
Honda har patent på sædearrangementet, at ingen har
kopieret det – men snarere, at Honda har patent på
den særlige centerbrændstoftank, som i Hondas
tilfælde er grunden til, at man har kunnet
praktisere det opfindsomme bagsædearrangement. Når
sæderne benyttes som siddepladser er benpladsen
forbavsende god.
Bagklappen er stor – og tung. Nu er den desuden
påmonteret en vinduesvisker, som selvfølgelig
muliggør, at man se bagud også i regnvejr, men i
øvrigt ikke er løst så elegant, som man på grundlag
af den ellers positive oplevelse kunne have ønsket
sig.
Førerpladsen er også kraftigt ændret. Det
niveaudelte instrumentpanel er blevet mere
”almindeligt” og man har tilgodeset de funktionelle
behov ved eksempelvis at indramme instrumenterne og
placere de centrale informationer højt i synsfeltet.
Det gør det hurtigere og mere præcist at orientere
sig, f.eks. om hastighed og vejledning fra
navigationssystemet.
Mere dynamisk – og komfortabel
Som nævnt indledningsvis har kørefærdighederne også
fået en overhaling. Civic’en opleves nu på én gang
mere dynamisk og komfortabel, hvilket traditionelt
er to modstridende faktorer. At det lille
kunststykke har kunnet lade sig gøre, hænger bl.a.
sammen med et nyt forhjulsophæng, en mere direkte
styring og det, at man har benyttet væskefyldte
bøsninger centrale steder i hjulophængene, hvor man
normalt benytter traditionelle gummibøsninger.
Der er tale om en type af bøsninger, som man ellers
kun ser i langt dyrere biler, men effekten er
uomtvistelig. Både omkring hjørnerne og ved hurtig
motorvejskørsel er Honda Civic både livlig,
komfortabel og stabil. Og så har man iøvrigt fået
aerodynamisk assistance fra de eksperter, Honda
benyttede i Formel 1. Det har haft indflydelse på
såvel vejbeliggenhed som brændstoføkonomi.
Nye miljørigtige motorer
Hvad den køredynamiske oplevelse angår, er de nye
motorer det svageste punkt. Der er i første omgang
tale om to benzinmotorer og en ny diesel, som især
forekommer ny i Danmark, hvor man i den seneste tid
slet ikke har markedsført Civic med dieselmotor.
Udfordringen har været at bygge motorer, der var
væsentligt mere miljørigtige - uden tab af
køredynamik.
Miljøforbedringen har man nået med op til 20 procent
bedre brændstoføkonomi og tilsvarende lavere CO2
udledning, men hvad den store og pr. definition
sportslige 142 hestes 1,8 liters benzinmotor angår,
skal man køre den hårdt på omdrejninger og bruge den
manuelle 6-trinsgearkasse flittigt før der går sport
i oplevelsen. Anderledes er det med 2,2 liters
dieselmotoren, der alene i kraft af 150 hestekræfter
og 350 Nm v. 2000 omdr./min. tilfører køreoplevelsen
saft og kraft. Begge motorer udmærker sig ved et
meget lavt støjniveau. Den mindste, en 100-hestes
1,4 liters benzinmotor, har vi ikke afprøvet.
Billigere er kvikkere
Det er i øvrigt tankevækkende, så stor indflydelse
udstyrsniveauet og hjulmonteringen har på
præstationstallene: Med basisudstyr (S) kan man med
1,8 liters benzinmotoren nå 100 km/t på bare 8,7
sekunder. Den veludstyrede Executive variant bruger
et sekund mere. Til gengæld er topfarten for
S-modellen kun 190 km/t hvorimod Executive kan
sprinte afsted på 215 km/t. Fartmaskinen er i den
forbindelse dieselvarianterne, hvor den sparsomst
udrustede kan køre fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder
mens Executive bruger 8,8. Til gengæld kan de begge
nå en tophastighed på 217 km/.
Den bedre brændstoføkonomi skyldes ikke alene de nye
motorer, men også den førnævnte forbedrede
aerodynamik, der for dieselmodellens vedkommende er
blevet 12,6 procent bedre og for benzinvarianterne
10,8 procent. Forskellen skyldes et automatisk
spjæld i indsugningsgrillen på dieselbilen, som
lukke ved høj fart, hvor kølingen fra fartvinden er
tilstrækkelig, og ved visse kørselsforhold som
f.eks. i kulde.
Priserne fastholdes
Prismæssigt vil den nye Honda Civic opretholde samme
niveau som forgængeren, så man behøver ikke græde
over at Honda Danmark har udsolgt af de hidtidige
Civic, for der ville alligevel ikke være penge at
spare. Den billigste nye Civic kommer til at koste
215.000 kroner mens de varianter, man forventer at
sælge flest af, vil koste tæt på de 300.000 kroner.
Desuden er Honda Danmark allerede fra introduktionen
klar med en stribe privatleasingtilbud. F.eks. vil
en Civic 1,4 Comfort kunne erhverves for 2.600
kroner om måneden ved blot 19.250 kroner i
udbetaling og oprettelse. Med 2,2 liters
dieselmotoren koster samme bil 3.300 kroner
månedligt over 4 år. |