| 
							Den nye Honda Civic er uomtvisteligt en Honda Civic. 
							Den ser sådan ud. Men den nye generation, som kører 
							ud på de danske landeveje sidst i januar, er ikke 
							kun teknisk forbedret, den er også designmæssigt 
							shinet så meget op, at der reelt er tale om en 
							gennemgribende ny og i mange sammenhænge væsentlig 
							bedre bil end den populære forgænger. 
							  
							Vi har prøvekørt den nye Civic på sydspanske veje. 
							Intet dårligt sted at afprøve en bil, som siden 
							slippes løs i Danmark. For selvom det danske 
							hovedvejsnet er i fortræffelig stand, er der mange 
							danske biveje, som til forveksling kan sammenlignes 
							med de spanske. Derfor er en god komfortabel 
							hjulophængning ikke at kimse af – og det er ét af 
							nøgleområderne, som ikke kan ses, men bestemt 
							fornemmes, når den nye Civic startes op. 
							  
							Aerodynamisk og sportslig 
							Visuelt har designerne givet Civic’en en kraftig 
							overhaling. Bilen har bevaret sit unikke sportslige 
							og aerodynamiske look, men den er blevet noget mere 
							elegant. Markante designdetaljer understreger dens 
							identitet som eksempelvis et skulpturelt 
							baglygtearrangement, der indgår som en del af 
							agterspoileren, der igen udgør den adskillelse af 
							øverste og underste bagrude – som gennem tiden har 
							været en særlig Honda specialitet. Eller det 
							aggressive frontparti, der skærer sig igennem og 
							hæfter sig på betragterens nethinde. Det fine Honda 
							design er ganske enkelt blevet endnu bedre. 
 
							  
 
							En del af hemmeligheden er også ønsket om et større 
							rudereal. Det har den nye Civic opnået og foruden 
							den visuelle effekt giver det logisk nok både bedre 
							udsyn og en lysere kabine. 
							  
							Biografsæder og bagageplads 
							Honda Civic hører med sine 4,3 meter fortsat til i 
							kategorien for kompakte mellemklassebiler. 
							Bagagearrangementet er klassens førende med små 500 
							liter regulær og fleksibel bagageplads – der kan 
							øges til næsten 1,4 kubikmeter. Det unikke 
							bagsædearrangement, hvor sæderne kan foldes op som 
							biografsæder, alternativt foldes sammen på 
							traditionel vis, er heldigvis bibeholdt og Honda 
							teknikerne kunne afsløre, at det ikke er pga. af, at 
							Honda har patent på sædearrangementet, at ingen har 
							kopieret det – men snarere, at Honda har patent på 
							den særlige centerbrændstoftank, som i Hondas 
							tilfælde er grunden til, at man har kunnet 
							praktisere det opfindsomme bagsædearrangement. Når 
							sæderne benyttes som siddepladser er benpladsen 
							forbavsende god. 
							  
							Bagklappen er stor – og tung. Nu er den desuden 
							påmonteret en vinduesvisker, som selvfølgelig 
							muliggør, at man se bagud også i regnvejr, men i 
							øvrigt ikke er løst så elegant, som man på grundlag 
							af den ellers positive oplevelse kunne have ønsket 
							sig. 
							  
							Førerpladsen er også kraftigt ændret. Det 
							niveaudelte instrumentpanel er blevet mere 
							”almindeligt” og man har tilgodeset de funktionelle 
							behov ved eksempelvis at indramme instrumenterne og 
							placere de centrale informationer højt i synsfeltet. 
							Det gør det hurtigere og mere præcist at orientere 
							sig, f.eks. om hastighed og vejledning fra 
							navigationssystemet. 
							  
							Mere dynamisk – og komfortabel 
							Som nævnt indledningsvis har kørefærdighederne også 
							fået en overhaling. Civic’en opleves nu på én gang 
							mere dynamisk og komfortabel, hvilket traditionelt 
							er to modstridende faktorer. At det lille 
							kunststykke har kunnet lade sig gøre, hænger bl.a. 
							sammen med et nyt forhjulsophæng, en mere direkte 
							styring og det, at man har benyttet væskefyldte 
							bøsninger centrale steder i hjulophængene, hvor man 
							normalt benytter traditionelle gummibøsninger.  
							  
							Der er tale om en type af bøsninger, som man ellers 
							kun ser i langt dyrere biler, men effekten er 
							uomtvistelig. Både omkring hjørnerne og ved hurtig 
							motorvejskørsel er Honda Civic både livlig, 
							komfortabel og stabil. Og så har man iøvrigt fået 
							aerodynamisk assistance fra de eksperter, Honda 
							benyttede i Formel 1. Det har haft indflydelse på 
							såvel vejbeliggenhed som brændstoføkonomi. 
							  
							Nye miljørigtige motorer  
							Hvad den køredynamiske oplevelse angår, er de nye 
							motorer det svageste punkt. Der er i første omgang 
							tale om to benzinmotorer og en ny diesel, som især 
							forekommer ny i Danmark, hvor man i den seneste tid 
							slet ikke har markedsført Civic med dieselmotor. 
							Udfordringen har været at bygge motorer, der var 
							væsentligt mere miljørigtige - uden tab af 
							køredynamik. 
							  
							Miljøforbedringen har man nået med op til 20 procent 
							bedre brændstoføkonomi og tilsvarende lavere CO2 
							udledning, men hvad den store og pr. definition 
							sportslige 142 hestes 1,8 liters benzinmotor angår, 
							skal man køre den hårdt på omdrejninger og bruge den 
							manuelle 6-trinsgearkasse flittigt før der går sport 
							i oplevelsen. Anderledes er det med 2,2 liters 
							dieselmotoren, der alene i kraft af 150 hestekræfter 
							og 350 Nm v. 2000 omdr./min. tilfører køreoplevelsen 
							saft og kraft. Begge motorer udmærker sig ved et 
							meget lavt støjniveau. Den mindste, en 100-hestes 
							1,4 liters benzinmotor, har vi ikke afprøvet. 
							  
							Billigere er kvikkere 
							Det er i øvrigt tankevækkende, så stor indflydelse 
							udstyrsniveauet og hjulmonteringen har på 
							præstationstallene: Med basisudstyr (S) kan man med 
							1,8 liters benzinmotoren nå 100 km/t på bare 8,7 
							sekunder. Den veludstyrede Executive variant bruger 
							et sekund mere. Til gengæld er topfarten for 
							S-modellen kun 190 km/t hvorimod Executive kan 
							sprinte afsted på 215 km/t. Fartmaskinen er i den 
							forbindelse dieselvarianterne, hvor den sparsomst 
							udrustede kan køre fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder 
							mens Executive bruger 8,8. Til gengæld kan de begge 
							nå en tophastighed på 217 km/.   
							Den bedre brændstoføkonomi skyldes ikke alene de nye 
							motorer, men også den førnævnte forbedrede 
							aerodynamik, der for dieselmodellens vedkommende er 
							blevet 12,6 procent bedre og for benzinvarianterne 
							10,8 procent. Forskellen skyldes et automatisk 
							spjæld i indsugningsgrillen på dieselbilen, som 
							lukke ved høj fart, hvor kølingen fra fartvinden er 
							tilstrækkelig, og ved visse kørselsforhold som 
							f.eks. i kulde. 
							  
							Priserne fastholdes 
							Prismæssigt vil den nye Honda Civic opretholde samme 
							niveau som forgængeren, så man behøver ikke græde 
							over at Honda Danmark har udsolgt af de hidtidige 
							Civic, for der ville alligevel ikke være penge at 
							spare. Den billigste nye Civic kommer til at koste 
							215.000 kroner mens de varianter, man forventer at 
							sælge flest af, vil koste tæt på de 300.000 kroner. 
							Desuden er Honda Danmark allerede fra introduktionen 
							klar med en stribe privatleasingtilbud. F.eks. vil 
							en Civic 1,4 Comfort kunne erhverves for 2.600 
							kroner om måneden ved blot 19.250 kroner i 
							udbetaling og oprettelse. Med 2,2 liters 
							dieselmotoren koster samme bil 3.300 kroner 
							månedligt over 4 år. |