- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Test: Ny Honda Civic - Stilfærdig og elegant revolution


Af Søren Clauding – 2. november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Honda Civic er uomtvisteligt en Honda Civic. Den ser sådan ud. Men den nye generation, som kører ud på de danske landeveje sidst i januar, er ikke kun teknisk forbedret, den er også designmæssigt shinet så meget op, at der reelt er tale om en gennemgribende ny og i mange sammenhænge væsentlig bedre bil end den populære forgænger.

 

Vi har prøvekørt den nye Civic på sydspanske veje. Intet dårligt sted at afprøve en bil, som siden slippes løs i Danmark. For selvom det danske hovedvejsnet er i fortræffelig stand, er der mange danske biveje, som til forveksling kan sammenlignes med de spanske. Derfor er en god komfortabel hjulophængning ikke at kimse af – og det er ét af nøgleområderne, som ikke kan ses, men bestemt fornemmes, når den nye Civic startes op.

 

Aerodynamisk og sportslig

Visuelt har designerne givet Civic’en en kraftig overhaling. Bilen har bevaret sit unikke sportslige og aerodynamiske look, men den er blevet noget mere elegant. Markante designdetaljer understreger dens identitet som eksempelvis et skulpturelt baglygtearrangement, der indgår som en del af agterspoileren, der igen udgør den adskillelse af øverste og underste bagrude – som gennem tiden har været en særlig Honda specialitet. Eller det aggressive frontparti, der skærer sig igennem og hæfter sig på betragterens nethinde. Det fine Honda design er ganske enkelt blevet endnu bedre.


 


En del af hemmeligheden er også ønsket om et større rudereal. Det har den nye Civic opnået og foruden den visuelle effekt giver det logisk nok både bedre udsyn og en lysere kabine.

 

Biografsæder og bagageplads

Honda Civic hører med sine 4,3 meter fortsat til i kategorien for kompakte mellemklassebiler. Bagagearrangementet er klassens førende med små 500 liter regulær og fleksibel bagageplads – der kan øges til næsten 1,4 kubikmeter. Det unikke bagsædearrangement, hvor sæderne kan foldes op som biografsæder, alternativt foldes sammen på traditionel vis, er heldigvis bibeholdt og Honda teknikerne kunne afsløre, at det ikke er pga. af, at Honda har patent på sædearrangementet, at ingen har kopieret det – men snarere, at Honda har patent på den særlige centerbrændstoftank, som i Hondas tilfælde er grunden til, at man har kunnet praktisere det opfindsomme bagsædearrangement. Når sæderne benyttes som siddepladser er benpladsen forbavsende god.

 

Bagklappen er stor – og tung. Nu er den desuden påmonteret en vinduesvisker, som selvfølgelig muliggør, at man se bagud også i regnvejr, men i øvrigt ikke er løst så elegant, som man på grundlag af den ellers positive oplevelse kunne have ønsket sig.

 

Førerpladsen er også kraftigt ændret. Det niveaudelte instrumentpanel er blevet mere ”almindeligt” og man har tilgodeset de funktionelle behov ved eksempelvis at indramme instrumenterne og placere de centrale informationer højt i synsfeltet. Det gør det hurtigere og mere præcist at orientere sig, f.eks. om hastighed og vejledning fra navigationssystemet.

 

Mere dynamisk – og komfortabel

Som nævnt indledningsvis har kørefærdighederne også fået en overhaling. Civic’en opleves nu på én gang mere dynamisk og komfortabel, hvilket traditionelt er to modstridende faktorer. At det lille kunststykke har kunnet lade sig gøre, hænger bl.a. sammen med et nyt forhjulsophæng, en mere direkte styring og det, at man har benyttet væskefyldte bøsninger centrale steder i hjulophængene, hvor man normalt benytter traditionelle gummibøsninger.

 

Der er tale om en type af bøsninger, som man ellers kun ser i langt dyrere biler, men effekten er uomtvistelig. Både omkring hjørnerne og ved hurtig motorvejskørsel er Honda Civic både livlig, komfortabel og stabil. Og så har man iøvrigt fået aerodynamisk assistance fra de eksperter, Honda benyttede i Formel 1. Det har haft indflydelse på såvel vejbeliggenhed som brændstoføkonomi.

 

Nye miljørigtige motorer

Hvad den køredynamiske oplevelse angår, er de nye motorer det svageste punkt. Der er i første omgang tale om to benzinmotorer og en ny diesel, som især forekommer ny i Danmark, hvor man i den seneste tid slet ikke har markedsført Civic med dieselmotor. Udfordringen har været at bygge motorer, der var væsentligt mere miljørigtige - uden tab af køredynamik.

 

Miljøforbedringen har man nået med op til 20 procent bedre brændstoføkonomi og tilsvarende lavere CO2 udledning, men hvad den store og pr. definition sportslige 142 hestes 1,8 liters benzinmotor angår, skal man køre den hårdt på omdrejninger og bruge den manuelle 6-trinsgearkasse flittigt før der går sport i oplevelsen. Anderledes er det med 2,2 liters dieselmotoren, der alene i kraft af 150 hestekræfter og 350 Nm v. 2000 omdr./min. tilfører køreoplevelsen saft og kraft. Begge motorer udmærker sig ved et meget lavt støjniveau. Den mindste, en 100-hestes 1,4 liters benzinmotor, har vi ikke afprøvet.

 

Billigere er kvikkere

Det er i øvrigt tankevækkende, så stor indflydelse udstyrsniveauet og hjulmonteringen har på præstationstallene: Med basisudstyr (S) kan man med 1,8 liters benzinmotoren nå 100 km/t på bare 8,7 sekunder. Den veludstyrede Executive variant bruger et sekund mere. Til gengæld er topfarten for S-modellen kun 190 km/t hvorimod Executive kan sprinte afsted på 215 km/t. Fartmaskinen er i den forbindelse dieselvarianterne, hvor den sparsomst udrustede kan køre fra 0-100 km/t på 8,3 sekunder mens Executive bruger 8,8. Til gengæld kan de begge nå en tophastighed på 217 km/.

 

Den bedre brændstoføkonomi skyldes ikke alene de nye motorer, men også den førnævnte forbedrede aerodynamik, der for dieselmodellens vedkommende er blevet 12,6 procent bedre og for benzinvarianterne 10,8 procent. Forskellen skyldes et automatisk spjæld i indsugningsgrillen på dieselbilen, som lukke ved høj fart, hvor kølingen fra fartvinden er tilstrækkelig, og ved visse kørselsforhold som f.eks. i kulde.

 

Priserne fastholdes

Prismæssigt vil den nye Honda Civic opretholde samme niveau som forgængeren, så man behøver ikke græde over at Honda Danmark har udsolgt af de hidtidige Civic, for der ville alligevel ikke være penge at spare. Den billigste nye Civic kommer til at koste 215.000 kroner mens de varianter, man forventer at sælge flest af, vil koste tæt på de 300.000 kroner. Desuden er Honda Danmark allerede fra introduktionen klar med en stribe privatleasingtilbud. F.eks. vil en Civic 1,4 Comfort kunne erhverves for 2.600 kroner om måneden ved blot 19.250 kroner i udbetaling og oprettelse. Med 2,2 liters dieselmotoren koster samme bil 3.300 kroner månedligt over 4 år.

 

 

 

 

 

 

477 liter bagageplads er unikt i klassen.

 

2,2 liters dieselmotoren er den mest sprælske af de nye Honda motorer.

 

1,8 liters benzinmotoren yder 142 hk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt