- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Honda Accord Type S

Vellykket opstrammer og ny diesel


Tekst: Søren Clauding – 6. Maj 2011

 

 

 

 

 

 

 

Honda er parat med en ny bil i modelprogrammet, Accord Type S som lanceres samtidig med en ny 180 hestes dieselmotor.

 

Bilen har eksisteret i nogen tid på visse udenlandske markeder, men nu er den klar i Danmark og der er tale om et vellykket facelift, en herlig opstramning af undervognen og en glimrende ny dieselmotor. Oven i købet til en fornuftig pris: 480.000 kroner.

 

Honda Accord har vi tidligere prøvekørt (læs hér>>>). Allerede dengang beskrev vi undervognen, dens styrker og svagheder. Ved dansk motorvejsfart er det intet problem med en ”soft” affjedring. Men sættes farten op til de 227 km/t, som Accord’en kan klare med den nye 180 hestes diesel, kan problemerne forudses. Det har Honda heldigvis gjort.

 

Stabil ved topfart

Vi havde lejlighed til at prøve den opstrammede Accord, bl.a. på autobahn-nettet omkring Honda Academy nær Frankfurt i Tyskland, og selvom trafikforholdene ikke tillod, at vi kom helt op på topfarten, men måtte ”nøjes” med omkring 200 km/t – til gengæld gennem en række kurveforløb – er ændringerne en absolut forbedring af såvel kurvestabilitet, sidevindsfølsomhed og styreevne.

 

Så må man finde sig i lidt mere ukomfortable køreegenskaber på ujævne veje, men det er i hvert fald i Tyskland ikke det store problem, for dårlige veje er der ikke mange af på de breddekanter.

 

Honda Accord Type S adskiller sig fra den ”almindelige” Accord gennem en stramme undervogn, lavprofildæk og også en ændret aerodynamik i form af spoiler på fronten og sideskørter, der begge dele hjælper med til at strømline luftstrømmene og stabilisere bilen.

 

Fra markant til lydløs

Motoren giver lyd under accelerationen, hvor de 100 km/t klares på 8 sekunder. Det er ikke så mærkeligt. Men så snart foden løftes lidt fra pedalen i højre side, reduceres motorlyden markant og da er bilen næsten lydløs. I øvrigt går Accord Type S med den nye diesel 19 km/l. Det er et udmærket tal for så potent en bil.

 

Foruden den mekaniske tilretning af undervognen har det visuelle look fået en overhaling. Nye Xenon-forlygter med drejelys og sportsdesignet kabine: Sort loft, sæder i del-læder og røde elementer i instrumenterne er med til at minde føreren om at han kører Type S.

 

Også med benzinmotor

Foruden dieseludgaven lanceres Type S også med Hondas 2,4 liters benzinmotor, der yder op til 201 hk og bliver noget billigere end diesel’en: 420.000 er anskaffelsesprisen, men selvsagt kommer man heller ikke helt så langt på literen: 11,5 kilometer.

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt