Honda er parat med en ny bil i modelprogrammet,
Accord Type S som lanceres samtidig med en ny 180
hestes dieselmotor.
Bilen har eksisteret i nogen tid
på visse udenlandske markeder, men nu er den klar i
Danmark og der er tale om et vellykket facelift, en
herlig opstramning af undervognen og en glimrende ny
dieselmotor. Oven i købet til en fornuftig pris:
480.000 kroner.
Honda Accord har vi tidligere prøvekørt (læs
hér>>>). Allerede dengang beskrev vi
undervognen, dens styrker og svagheder. Ved dansk
motorvejsfart er det intet problem med en ”soft”
affjedring. Men sættes farten op til de 227 km/t,
som Accord’en kan klare med den nye 180 hestes
diesel, kan problemerne forudses. Det har Honda
heldigvis gjort.
Stabil ved topfart
Vi havde lejlighed til at prøve den opstrammede
Accord, bl.a. på autobahn-nettet omkring Honda
Academy nær Frankfurt i Tyskland, og selvom
trafikforholdene ikke tillod, at vi kom helt op på
topfarten, men måtte ”nøjes” med omkring 200 km/t –
til gengæld gennem en række kurveforløb – er
ændringerne en absolut forbedring af såvel
kurvestabilitet, sidevindsfølsomhed og styreevne.
Så
må man finde sig i lidt mere ukomfortable
køreegenskaber på ujævne veje, men det er i hvert
fald i Tyskland ikke det store problem, for dårlige
veje er der ikke mange af på de breddekanter.
Honda Accord Type S adskiller sig fra den
”almindelige” Accord gennem en stramme undervogn,
lavprofildæk og også en ændret aerodynamik i form af
spoiler på fronten og sideskørter, der begge dele
hjælper med til at strømline luftstrømmene og
stabilisere bilen.
Fra markant til lydløs
Motoren giver lyd under accelerationen, hvor de 100
km/t klares på 8 sekunder. Det er ikke så mærkeligt.
Men så snart foden løftes lidt fra pedalen i højre
side, reduceres motorlyden markant og da er bilen
næsten lydløs. I øvrigt går Accord Type S med den
nye diesel 19 km/l. Det er et udmærket tal for så
potent en bil.
Foruden den mekaniske tilretning af undervognen har
det visuelle look fået en overhaling. Nye
Xenon-forlygter med drejelys og sportsdesignet
kabine: Sort loft, sæder i del-læder og røde
elementer i instrumenterne er med til at minde
føreren om at han kører Type S.
Også med benzinmotor
Foruden dieseludgaven lanceres Type S også med
Hondas 2,4 liters benzinmotor, der yder op til 201
hk og bliver noget billigere end diesel’en: 420.000
er anskaffelsesprisen, men selvsagt kommer man
heller ikke helt så langt på literen: 11,5
kilometer.
|