Efter et par vanskelige år er der nu fornyet power
på Saab. Fabrikken er sikret økonomisk gennem en
kraftfuld businessplan, der har givet ledelsen
arbejdsro og mulighed for at fastlægge den kommende
udvikling. Det har givet selvtillid og lyst til at
give den en ekstra skalle.
Det visuelle udtryk for Saabs fornyede selvtillid
ses på Genève Motorshow især i form af Saab PhoeniX,
verdenspremiere på en konceptbil, der udtrykker
klare signaler om hvordan den kommende nye Saab 9-3
kommer til at se ud – i hvert fald hvad angår
fronten på den spændende sportsvogn.
PhoeniX ER nemlig skabt som en sportsvogn – noget
som Saab i tidens løb ikke har gjort meget ud af. Og
man skal næppe heller forvente, at PhoeniX kommer i
nærheden af serieproduktion, men det er et spændende
eksempel på i hvilken retning Saab bevæger sig.
Den er formet som en flydende metaldråbe, som skaber
et dramatisk jet baldakin inspireret glashus,
underbygget af kæmpemæssige isblokke, der popper op
på Saab-standen. En muskulær form og et ultra lavt
cW tak på bare 0,25, der indeholder en 2+2 kabine,
hvortil der er adgang via front-monterede vingedøre.
Et helt unikt system.
I Genève har Saab også verdenspremiere på den nye
Saab 9-5 SportCombi og ikke mindst 9-4 X. 9-5
SportCombi er naturligt nok stationcar udgaven af
9-5, men Saab har valgt at fokusere på formgivningen
mere end på den praktiske funktion – der nu ikke er
så dårlig endda. En ret gennemtænkt bil!
Saab
9-5 SportCombi
9-4X er vist i Los Angeles og har nu Europa
premiere, men det ændrer ikke på, at den er et
yderst spændende brud på Saab traditionerne. En
potent cross-over med firehjulstræk og adaptiv
undervogn og masser af hestekræfter – op til 300.
Klart med sigte på BMW X3 og Audi Q5. |