Peugeot er blevet den største franske bilproducent.
Det understregede man i Genève ved at strø om sig
med nyheder og koncepter. Et af de hurtigste var en
ægte hybrid-racer, baseret på den regerende
International Le Mans serievinder, Peugeot 908.
Peugeot 908 Hybrid4 får lov at ”optræde” inden dette
års 24-timers Le Mans. Endnu gør reglementet det
ikke muligt at være med i det berømte racerløb, men
måske vil fremtiden gøre det. Det er i alle tilfælde
nødvendigt, hvis det berømte motorløb vil bevare sin
status som stedet, hvor ny bilteknologi bliver sat
på prøve – modsat Formel 1, hvor man reglements
mæssigt begrænser muligheden for at benytte ny
teknologi. Detaljerne om 908 Hybrid er få, men
Peugeot benytter selvsagt bilen som den ultimative
demonstration af, hvor langt man er med
dieselhybridteknikken, som nu lanceres i 3008
HYbrid4.
Verdenspremiere på facelifted 308
Men ellers er det især verdenspremieren på den nye
308, der stjal billedet. Den er skåret efter
Peugeots nye designfilosofi, hvor kernen er elegance
og stilrene detaljer. Fronten er fornyet med
inspiration fra den ”flydende” kølergrill, som
kendetegner konceptbilen SR1, mens luftindtaget er
gjort mindre, så fronten fremstår mere let og
elegant. Dette understreges af nye LED forlygter,
der er formet som en boomerang.
Den følger i sporene på Peugeot 508 og introduceres
med Peugeots nyeste Stop&Start system: e-HDi
Micro-Hybrid-teknologi. Den brændstofbesparende
teknologi vil kunne fås på 1,6 HDi FAP og vil enten
være kombineret med en ESG gearkasse (elektronisk
styret gearkasse) eller en manuel gearkasse.
Versionen med e-HDi Micro-Hybrid og ESG opnår derved
en CO2-udledning på kun 98 g/km.
Verdens første dieselhybrid
2011 bliver da også året, hvor Peugeot som den
første bilproducent i verden introducerer en
dieselhybrid i form af 3008 HYbrid4. Den adskiller
sig fra andre hybridbiler ved, at der under
motorhjelmen ligger en 2,0 HDi FAP dieselmotor med
163 hk, som trækker forhjulene, mens en el-motor med
en ydelse på 37 hk driver baghjulene. Resultatet er
200 hk, firehjulstræk og en CO2-udledning på 99
g/km.
|